Nybegynner spørsmål :)

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nybegynner spørsmål :)

Innlegg andreas2012 Tor Mar 30, 2017 7:01

Hei,

Vi har kjøpt oss et drivhus, som kommer de neste 14 dagene (https://www.tilboligen.no/drivhus/julia ... ior-12-1m2)
Siden vi ikke har hatt drivhus tidligere, så har vi noen spørsmål, og ønsker om tips og triks :)

- Vi har tenkt til å sette drivhuset på en platting, da også med en del platting på utsiden av drivhuset. I den sammenheng så tenkte vi også på å plante noe i bakken, men bør v da lage flere forskjellige hull eller f.eks sette av den ene halvdelen til å være direkte i jorden. Hvis vi skal lage hull, hvor store bør disse være?
- Hva slags vanningsanlegg har dere, har dere link til noen som dere har kjøpt ?
- Forslag til hjemmelagde vanningskasser / bokser
- Har notert følgende som folk planter i drivhus, men lurer på om det er andre forslag også..."physalis,tomater,agurk,chilli,paprika,melon,mais,gulrøtter,jordbærplanter,ananas,druer,sitrontrær"
- Har plantet agurk, mais, salat, paprika og chilli inne på kjøkkenbenken, og de begynner å spire, men når bør vi flytte disse ut i drivhus (bor i sone H2)

Takk for alle svar

Mvh
Andreas
andreas2012
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Nybegynner spørsmål :)

Innlegg Nienna Tor Mar 30, 2017 22:17

Hvis du vil ha jordgolv i halvparten av drivhuset, så setter du drivhuset etter det. Men jeg anbefaler ikke å plante rett i bakken. Har hatt det selv i drivhuset, og jeg har erfart at det lett blir for tørt siden det er ganske mye jord som skal mettes. Og tomater vil ha mye vann. En annen ting er at jorden må skiftes ut hvis man skal dyrke samme grønnsakssort der flere år på rad. For å unngå sykdom. Det er altså enklere å dyrke i store beholdere, potter eller kasser. Det finnes ganske mye om dette hvis du leser litt i gamle tråder her inne :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Nybegynner spørsmål :)

Innlegg Caveman1990 Fre Mar 31, 2017 17:10

Skal du ha mye jord å plante i, så jeg at plantasjen har små pallekraver med brett under, slik at de kan stå på platt/terasse. Da er det jo lett å få plass til mye, og gjøre det slik man vil.
Hagen/hagen vår på nrk nett-tv husker jeg lagde noen greie selvvanningskasser, men husker ikke hvilken episode.

Ellers er jeg sjalu på en dame i trondheim som har de største sitrusplantene jeg har sett. De står ute om sommeren, men flyttes inn i på vinteren. Da har hun orangeri med sitteplass. Hun har også fiken, som hun har fått frukt på. Tror hun har noe varme der inne.

Har hørt at man kan ha små granatepler, men vet ikke mye om de. Ferske laurbærblader er altid mye bedre enn tørkede, de kan stå inne om vinteren. Druer kan man jo ha, om man vil ha dem store og søte, men tar opp en del plass.
Caveman1990

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest