Helårs drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Helårs drivhus

Innlegg Litenkuling Man Mai 29, 2017 13:45

Hei! Er det noen her som kan hjelpe litt? Vi har et lite drivhus som vi er kjempefornøyd med! Nå leker vi med tanken på å utvide. Drømmen er å bygge på huset med et vinterisolert glassbygg på 30-40 kvaderatmeter over 2 etasjer pluss gavl, og som vi kan bruke hele året. Vi har lyst til å ha ulike middelhavsplanter der, men er usikker på om det er det riktige. Innser at jeg trenger mye mer kunnskap før vi evt går videre med planene. Jeg lurer på ventilasjon og skyggemuligheter om sommeren. Lys og temperatur om vinteren. Hvordan kan en gi plantene en slags "vinter" og fremdeles kunne bruke det som oppholdsrom? Vi ønsker å ha en slags nedfeldte kummer som vi kan plante i. Hvordan bør de være i forhold til å kunne regulere temperatur og vanning? Hva bør jeg tenke på når det gjelder jord? Hva slags planter bør jeg velge... Osv. Jeg synes det er vanskelig å finne literatur som kan hjelpe meg å finne svar. Har noen av dere tips, råd, erfaringer som kan hjelpe meg noen skitt nærmere? Takknemlig for svar! :)
Litenkuling
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Helårs drivhus

Innlegg Villrose Man Mai 29, 2017 19:24

Hei, og velkommen hit!
Uten at jeg har særlig greie på dette, høres det ut som det du er ute etter er et oransjeri. Søk på det, så ser du om det stemmer.
Selv har jeg et lite helårs drivhus som jeg holder frostfritt om vinteren ved hjelp av en frostvakt (byggtørker). Jeg klarer stort sett det siden jeg har ekstra tykke vegger, 16 og 17 mm. Oppbevarer Fuchsia, stammeroser, georginer i potter, Bougainvillea, engletrompeter, fiken osv. Antar du trenger en hus som er enda bedre isolert så du kan holde det på minst 10 grader, som f.eks sitrustrær foretrekker.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Villrose Man Mai 29, 2017 19:28

Eller er det rett og slett en vinterhage du er ute etter? Det er nok en del på forumet som har erfaringer med det.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Litenkuling Man Mai 29, 2017 20:07

...eller kanskje en mellomting, tror jeg? Jeg ønsker at det skal være fult isolert men samtidig ønsker jeg illusjonen av å plante i bakken slik at jeg trenger nedfelte "kar" i gulvet med vanningssystem og antakelig varme. Ønsker å kunne bruke det som oppholdsrom så mye av året som mulig. Går det ann å få det til dette mon tro...?
Litenkuling

Innlegg orm Tir Aug 22, 2017 18:14

Om du skal ha middelhavsplanter der, bør du kanskje vurdere å dele av det drivhuset dere har m. skillevegg og ha de fleste plantene der. Mange her inne deler av et rom i drivhuset med plast, men det spørs jo hvor staselig dere vil ha det. Middelhavsplanter er jo vant med varme i sommertiden og kan ha det ganske så kjølig på vinteren. Med oppholdsromsvarme vil de fortsette å vokse fortere enn i et rom m. færre varmegrader. De må også ha vann oftere. Kan ordnes m. vanningsautomat. Lys må plantene uansett ha. Jeg bruker færre lystimer om vinteren. Mitt lille drivhus er isolert med bobleplast, har gulvvarme og en vifteovn som backup. Har fra 4 til 10-15 varmegrader der alt etter årstiden - som regel 7. Har tilkoplet vann via ledning m- varmekabel.
Når jeg leser om igjen det du skriver, skjønner jeg det slik at det er våningshuset du vil bygge på, men planteforholdene blir jo det samme.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest