Installering av plantelys. Noen med el-erfaring her?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Installering av plantelys. Noen med el-erfaring her?

Innlegg sasasasasa Fre Jan 26, 2018 19:30

Var på bruktsjappa i dag og tittet, og jammen der hadde de plantelys. Floraset-f heter de. Fikk koblet ledningen og var klar til å sette i stikkontakten da jeg ble vár på advarselen om at jeg måtte ha reaktor. Nedtur! :V: Kan noen fortelle meg hva den egentlig gjør, og om jeg må ha det? Og om jeg må ha reaktor, må jeg da ha kondensator?
sasasasasa
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Installering av plantelys. Noen med el-erfaring her?

Innlegg calypso Fre Jan 26, 2018 21:12

https://www.amazon.co.uk/Osram-76210-Pl ... B000IBGNVG

Reaktoren sitter nok inne i foten på lampeholdern, såvidt jeg kan forstå av annonsen.
Reaktoren er helt nødvendig. Noen kondensator er ikke nødvendig.
Reaktoren (drosselspolen) begrenser strømmen på slike damplamper, uten reaktor dør pæren med et smell, det går et par sikringer også.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg sasasasasa Fre Jan 26, 2018 21:16

Hmmm.. Jeg har ikke sett den. Men det er et deksel som sitter fast bakfor koblingnene. Og der inne er det noe hører jeg, så kanskje det er reaktoren da.

Jeg prøvde å slå på lampen, og det var vedlig påfallende eletrisk støy. Sånn type spenning eller summing. Vanskelig å forklare. Da ble jeg redd og nappet ut kontakten. Men er dette normalt på så sterke pærer kanskje? Og at det gir seg når den ''har startet skikkelig''? Som du skjønner så strekker ikke mine kunnskaper seg så langt hva gjelder dette temaet og plantebelysning generelt. Så setter stor pris på hjelpen din! :D
sasasasasa

Innlegg Nienna Lør Jan 27, 2018 11:02

Jeg har ikke kunnskap om elektriske ting. Men lampen du beskriver høres ut som min. Jeg vet bare at det er plantelys. Når jeg slår den på summer det kraftig, men etter en liten stund gir det seg. Lyset er ganske rosa, og plantene liker seg under det. Tror du trygt kan bruke lampen din :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg sasasasasa Lør Jan 27, 2018 11:10

Ja det var det jeg regnet med, men når man er fødd litt pinglete er det greit å være på den sikre siden! :lol:
sasasasasa

Innlegg Nienna Lør Jan 27, 2018 13:05

sasasasasa skrev:Ja det var det jeg regnet med, men når man er fødd litt pinglete er det greit å være på den sikre siden! :lol:

Nemlig :lol: Jeg brukte litt tid på å bli trygg på min lampe :oops: Men den gjør jobben sin, og lyset dekker vel sånn ca 10kvm. Så man slipper alle lysrørene. Jeg er veldig fornøyd. Den gir både lys og varme.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg sasasasasa Lør Jan 27, 2018 13:08

Helt lik lampe eller? Spent på hvordan denne sesongen blir med ordentlig plantelys! :D
sasasasasa

Innlegg Nienna Søn Jan 28, 2018 11:15

Min lampe ser slik ut. I år har jeg den som tilleggslys på en innglasset veranda. Men har tidligere brukt den i et planterom i kjelleren. Og da som eneste lyskilde. Det fungerte helt fint.

Bilde

Bilde
Og plantene vokser og trives :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest