Drivhus 2018

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Drivhus 2018

Innlegg Runegutt Lør Feb 03, 2018 8:18

Har lenge vurdert å få meg divhus, og det ser ut som 2018 blir byggeåret.
Så endel tekniske spørsmål:
Hvilke erfariger er det med: Villab Garden, hobbydrivhus.no og grohus.se ?

Disse tre leverer drivhus som skal tåle full storm.

Dernest: blanke glass, rillete glass, eller kanalplast?
Ja, jeg vet plasten isolerer best, men vakket er det jo ikke.

Jeg tenker å støpe en såle til divhuset, med lecakuler, isopor, plast og armeringsnett under. Er jeg på ville veger nå?

Noe annet jeg bør vurdere?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Drivhus 2018

Innlegg aimar Lør Feb 03, 2018 17:32

Mange muligheter med drivhus, da. Der står på ønskelista her også.
Skal du ha en støpt såle bør du ha et sluk/avløp et sted. Da blir det enkelt å spyle og gjøre reint.
Men du bør også vurdere om du i stedet skal støpe en ringmur som du fyller med først pukk og så sand og legger et golv av teglstein eller betongheller med litt fuger. Vannsøl vil da forsvinne ned i grunnen. Hvis du velger et tradisjonelt drivhus med dør i den ene gavlveggen, kan du ha et bed innerst ved den andre gavlveggen. Før du fyller inn pukk osv. setter du opp en sperrevegg av betongstein eller støper en vegg, slik at du innerst i huset kan få et bed på 60-70 cm bredde og fyller med jord der.
Her kan du dyrke høye planter som agurk og tomat, du får en halvmeter ekstra ved å få plantene ned i bakken, kontra å ha de i potter på golvet.
Selv om du ikke velger å legge inn vann og strøm med en gang, så kan det være lurt å legge inn et rør til vann og et rør til å trekke en strømledning igjennom, så blir det mye greiere dersom du en dag skulle bestemme deg for at du vil ha strøm og vann i drivhuset.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Runegutt Lør Feb 03, 2018 20:27

aimar skrev:Skal du ha en støpt såle bør du ha et sluk/avløp et sted. Da blir det enkelt å spyle og gjøre reint.
Men du bør også vurdere om du i stedet skal støpe en ringmur som du fyller med først pukk og så sand og legger et golv av teglstein eller betongheller med litt fuger. Vannsøl vil da forsvinne ned i grunnen. Hvis du velger et tradisjonelt drivhus med dør i den ene gavlveggen, kan du ha et bed innerst ved den andre gavlveggen. Før du fyller inn pukk osv. setter du opp en sperrevegg av betongstein eller støper en vegg, slik at du innerst i huset kan få et bed på 60-70 cm bredde og fyller med jord der.
Her kan du dyrke høye planter som agurk og tomat, du får en halvmeter ekstra ved å få plantene ned i bakken, kontra å ha de i potter på golvet.
Selv om du ikke velger å legge inn vann og strøm med en gang, så kan det være lurt å legge inn et rør til vann og et rør til å trekke en strømledning igjennom, så blir det mye greiere dersom du en dag skulle bestemme deg for at du vil ha strøm og vann i drivhuset.

noterer så blekket spruter.
vil ikke ei gulvgrop gi kulde?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Lør Feb 03, 2018 22:34

Ja, det vil nok bli ei kuldegrop når det er kaldt ute. Men du starter ikke opp tomatplantene nede i bedet, men i benkhøyde, kanskje med noe undervarme. Senere planter du om i litt større potter og venter med å plante dem ned i bedet til temperaturen er passe.
Men ingen løsning er ideell, det er både plusser og minuser med de fleste løsninger. Et slikt bed i golvet gir større jordvolum, jevnere vanning og mer høyde opp til tak. Men det blir mer strevsomt å skifte jord.
Et støpt golv med alle plantene i potter er mer fleksibelt. Skulle du få et problem med noe utøy av et eller annet slag,er det enklere at du da kan ta ut alle pottene, og få spylt og gjort skikkelig reint.
En tredje mulighet er jo at du ikke støyper men lager en solid treramme som du forankrer godt, som du kan montere drivhuset på. Du sparer en del arbeid og kostnader med en sånn løsning. Støyping, enten du velger en støpt plate eller ringmur, vil kreve at du isolerer rundt, og også markisolasjon for å hindre tælen i å komme under konstruksjonen.
aimar

Innlegg Runegutt Lør Feb 03, 2018 22:48

I tillegg er der delvis berg underm så tror løsninga blir som først tenkt.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Lør Feb 03, 2018 22:56

Da blir nok det den beste løsninga, og da blir vel heller ikke tælen noe problem.
aimar

Innlegg Runegutt Søn Feb 04, 2018 21:37

noen om kjenner disese leverandørene?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg blys Søn Feb 04, 2018 23:00

Eg kjøpte drivhus hjå Hobbydrivhus i 2015. Ok leverandør som leverte drivhuset fraktfritt på døra.
God service på telefonen ved spørsmål. Er nøgd med huset som tåler dei kastevindane vi har her eg bur.
blys

Innlegg Runegutt Man Feb 05, 2018 1:39

blys skrev:Eg kjøpte drivhus hjå Hobbydrivhus i 2015. Ok leverandør som leverte drivhuset fraktfritt på døra.
God service på telefonen ved spørsmål. Er nøgd med huset som tåler dei kastevindane vi har her eg bur.

Hvilket drivhus har du?
Det er stormsikringa jeg lurer på. Relativt mye vær her.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Man Feb 05, 2018 2:07

Jeg har et drivhus fra Gartnerteknikk, Rose 3 med 8 mm plater. Det er veldig solid med kraftig ramme, og har holdt med bortimot en meter snø på taket. Men nå tok jeg ikke sjansen lenger, så jeg fikk hjelp til å få bort snøen.
Det er viktig med god isolering også, når det er mye vær. De har hus med 10 mm plater nå, har jeg sett. Jeg ville nok valgt det hvis jeg skulle kjøpt nå.
Jeg ville ikke tatt sjansen på glass! Men det vurderer du jo best selv. Det kan bli for varmt i solveggen, plantene kan bli svidd, så du må arrangere en form for skygge med gardiner eller noe.
Jeg tror fundamentering og festing er viktig når det blåser!
Jeg er veldig fornøyd med drivhuset. Spesielt kanskje at det ikke er helt gjennomsiktig, så ikke alle kan se rett inn på rotet mitt! :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Man Feb 05, 2018 7:38

Runegutt skrev:Hvilket drivhus har du?
Det er stormsikringa jeg lurer på. Relativt mye vær her.

Royale, værklasse 3. Tåler opp til orkan styrke på vind.
.
blys

Innlegg Runegutt Man Feb 05, 2018 12:42

takk timanna og blys.
Nu fikk jeg mer å tenke på.

Synes kanalplast er stygt. Så da koker det ned til: skl jeg ha god isolert, eller pent?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Man Feb 05, 2018 12:52

timanna skrev:Jeg har et drivhus fra Gartnerteknikk

Har tatt kontakt med Gartnerteknikk med masse spørsmål. Ser dem også leverer med isolerglass
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Feb 05, 2018 15:25

Jeg kunne ikke tenke meg noe annet enn glass. Det er mye vær på Jæren også, og så langt har det gått bra med isolerglass :) Deilig å kunne nyte utsikten og livet i hagen fra en skjermet plass.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Man Feb 05, 2018 18:47

Jeg har fra Gartnerteknikk med 17 mm sikkerhetsglass i veggene og 16 mm kanalplast på taket. Solid. Dyrt, men fikk god messepris.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Martin Man Feb 05, 2018 19:06

Jeg kunne nærmest satt likhetstegn under Villroses svar.
Ikke det billigste, men jeg prøvde å finne det mest solide glasshuset
Var både på messa, og tok også en dagstur ned til Bergen for å se på utstillingen til Gartnerteknikk.

Nå har det holdt i 4 år med ville stormer inn fra havet. Men kommer selve superorkanen så er det vel ingen drivhus som står.
Da må jeg gå over til plan B......bygge et spesialdrivhus. (Vet ikke hva det skal bli).
Kan ikke være uten drivhus nå.
Brukerens avatar
Martin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest