Veggdrivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Veggdrivhus

Innlegg Utålmodig Tor Mar 29, 2018 12:43

Jeg snuser på veggdrivhus av denne typen https://hageglede.no/butikk/veksthus/ida-serien/1-3-m2

Enten det minste eller det mellomste. Tenker å ha polykarbonat. Noen som har erfaringer? Kvalitet? Hva med plassering? Der jeg kan ha det er det direkte sol fra midt på dagen til litt utpå kvelden, og det er en lun krok, så jeg er redd for at det blir litt vel varmt...
Instagram: plantetid
Utålmodig
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Veggdrivhus

Innlegg Gunn M. Lør Mar 31, 2018 10:54

Det er noen faktorer du bør tenke over.
Drivhuset har et veldig lite luftvolum, det vil derfor bli store temperatursvingninger. Det må kompenseres med automatisk lufting, og tilleggsvarme vår og høst.
Det vil bli høg luftfuktighet i drivhuset. Hvis du setter det mot husveggen din kan du få problemer i veggkledningen, avhengig av hvilket materiale og hva slags overflatebehandling du har.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jojo1978 Lør Mar 31, 2018 13:37

Har satt opp et slikt for min søster, og da satt jeg det på en platting av impregnert tre, dette sørger sammen med takluke og dør at det blir lufting nok og ikke noe luftfuktighetsproblem i det hele tatt! Eneste bakdelene jeg ser mer på enden av sesongene og holde temperatur, og med ei agurk, tomat og paprikaplante er det stapp fullt:-) men veldig greit å prøve seg fram og skaffe erfaring med!

Jeg har bygd ei ramme med takplater som jeg monterer over om vinteren, da det ikke tåler mye snø på seg!
Jojo1978

Innlegg Utålmodig Søn Apr 01, 2018 17:13

Takk for innspill! Det vil stå inntil en skillevegg, og ikke en husvegg, så fukten er ikke er så stort problem. Godt poeng med det minste, spørs om jeg bør gå opp en størrelse... *trist og leit*
Ekstra varme spørs det om det blir, det er mer for å lune mot trønderværet... Forlenger kanskje sesongen bittelitt, men antageligvis ikke.
Instagram: plantetid
Utålmodig

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester