Jorda i drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Jorda i drivhus

Innlegg Kattetryne Lør Mai 05, 2018 18:42

Hei :jump:
jeg er ny her og ganske fersk som hobbygartner også (3.sesong). Jeg har et lite drivhus/orangeri med 5 små bed og trenger litt råd. Hvordan vet jeg om jorda er god nok, har nok næring i seg. Greit å vite før jeg tilsetter mer næring og jorda blir for sterk, eller? Dyrker tomater og agurk, og paprika stort sett - med blandet resultat. Det er ganske mye røtter i jorda og mark og liv, og den er fuktig nederst. Jeg har snudd og vendt og grafset, og river selvsagt opp levende røtter som jeg tenker tapper næring fra jorda, men "døde" røtter og div organisk materiale skal jeg la det bli? Er det nødvendig å skifte ut jorda? Skal jeg ha i kompost/gjødsle? Jeg er ganske grønn! :mrgreen:
Jeg har begynt å sette ut noen planter, som har stått inne og er ganske store allerede. Men jeg leste at jeg burde ha vasket ned drivhuset helt og skifte ut jorda. Det har jeg ikke gjort. :shock:

Noen som har noen tanker om dette?

Cath :)
Kattetryne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Jorda i drivhus

Innlegg calypso Lør Mai 05, 2018 19:12

Du må gjødsle ut fra hva du skal dyrke, og mens du dyrker. Du behøver ikke bekymre deg så mye om næringsinnholdet i jorden er når du setter i gang. Du kan alltid forbedre jorden med kompost og slikt, men det bør du gjøre underveis, når du har kompostmateriale.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kattetryne Søn Mai 06, 2018 8:19

ok, så fint! Tusen takk for svar.
Forresten så har det vokst opp endel sopp, som dessverre ikke er champignon selv om det likner fælt.... :lol: Jeg har bare fjernet dem, men vil det kunne skade plantene mine? Det kommer vel opp igjen sikkert.... :roll:
Kattetryne

Innlegg Nienna Søn Mai 06, 2018 10:36

Det er sikkert en eller annen parasollsopp. De er vanlige i veksthus og uspiselige. De skader ikke jorden eller plantene og vil forsvinne av seg selv. Men kan dukke opp igjen. Du kan bare fjerne fruktlegemene hvis du ikke vil ha dem der.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kattetryne Man Mai 07, 2018 17:19

Topp, da gidder jeg ikke skifte jord iår ihvertfall. Takker:-)
Kattetryne

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester