Ida veggdrivhus eller drivbenk med varme om vinteren?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ida veggdrivhus eller drivbenk med varme om vinteren?

Innlegg KariannepåVestlandet Tir Mai 22, 2018 9:23

Jeg vil gjerne ha et veggdrivhus på altanen min av typen Ida. Ifølge Hageland kan man ha på en varmeovn om vinteren og bruke det til overvintring av planter. Er det noen som kan bekrefte at det fungerer?
Alternativ 2 er en pallekarm med drivhustopp til altanen. Men kan man ha en ovn oppi der om vinteren? Jeg vet at det blir veldig smått, men jeg har bare hage på altanen.
KariannepåVestlandet
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Ida veggdrivhus eller drivbenk med varme om vinteren?

Innlegg calypso Tir Mai 22, 2018 11:56

Et slikt enkelt drivhus blir en veldig "utrygg" plass for overvintring av planter. Dessuten blir det strømkrevende.
Et rom, eller en del av et rom, innenfor husets trygge vegger, er langt å foretrekke. Det er ikke alltid reklamen forteller hele sannheten.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg KariannepåVestlandet Ons Mai 23, 2018 9:15

Tusen takk for svar. Jeg bor dessverre i en moderne leilighet uten tilgang på kalde rom. Jeg har en mørk garasje som jeg har brukt til overvintring.
Men dersom jeg kjøper et frittstående drivhus til altanen på 4-5m2, da vil det bli mulig med en liten vifteovn og trygg overvintring, ikke sant? Selgeren som jeg snakket med på Hageland mente at det vil kreve lite strøm dersom man har et lite drivhus som Ida.
KariannepåVestlandet

Innlegg calypso Ons Mai 23, 2018 9:43

Garasjen er nok et tryggere alternativ. En lysarmatur og noe bobleplast?
En garasje er gjerne bygget for å tåle vær og vind og snø, det er ikke et drivhus.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg KariannepåVestlandet Ons Mai 23, 2018 10:09

Takk for svar :-)
KariannepåVestlandet

Innlegg Nienna Ons Mai 23, 2018 23:32

KariannepåVestlandet skrev:Tusen takk for svar. Jeg bor dessverre i en moderne leilighet uten tilgang på kalde rom. Jeg har en mørk garasje som jeg har brukt til overvintring.
Men dersom jeg kjøper et frittstående drivhus til altanen på 4-5m2, da vil det bli mulig med en liten vifteovn og trygg overvintring, ikke sant? Selgeren som jeg snakket med på Hageland mente at det vil kreve lite strøm dersom man har et lite drivhus som Ida.

I et lite drivhus på altanen kan du vel ha en frostvakt som slår seg på når temperaturen synker mot null. Jeg har en liten innglasset altan, og det fungerer med frostvakt på den.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg KariannepåVestlandet Tor Mai 24, 2018 8:31

Nienna skrev:
KariannepåVestlandet skrev:Tusen takk for svar. Jeg bor dessverre i en moderne leilighet uten tilgang på kalde rom. Jeg har en mørk garasje som jeg har brukt til overvintring.

I et lite drivhus på altanen kan du vel ha en frostvakt som slår seg på når temperaturen synker mot null. Jeg har en liten innglasset altan, og det fungerer med frostvakt på den.

Tusen takk, Nienna, det var en frostvakt jeg tenkte på. Godt å høre at det fungerer.
KariannepåVestlandet

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest