Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose
calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Grovmel skrev:calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Nei, mente ikke direkte å bare stappe i bakken. Men var nytt for meg dette og koster sikkert en del å få til.
kirsitn skrev:Grovmel skrev:calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Nei, mente ikke direkte å bare stappe i bakken. Men var nytt for meg dette og koster sikkert en del å få til.
Fra sida til en leverandør av bergvarmesystemer: "For å gi deg en idé om investeringsnivået , så kan man si at prisen på en bergvarmeinstallasjon som regel kommer på mellom 150 000 og 200 000."
Så ikke direkte gratis - men hvis du først skal endre oppvarming i et bolighus, så kan det sikkert være verdt å legge ei ekstra varmeslynge til drivhuset i tillegg.
Cornelius skrev:
Det Grovmel antagelig mente, var å grave ned f.eks. noen lengder med drensrør e.l. på 2-3 meters dybde, med da innløp og utløp inne i drivhuset, med vifter i den ene enden som blåser/suger kald luft fra drivhuset og varmer luften opp via jordvarmen. Dette kan da også brukes til å kjøle ned drivhuset om sommeren.
Jeg har selv lekt med tanken, men har ikke hatt mulighet til å prøve det ut...
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest