Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.
Ons Aug 29, 2018 19:18
Ser en på youtube som har stappet rør langt neddi bakken for å få planter til å overleve vinteren. Er vel i nebraska. Han sier at tempen er stabilt 12 grader celcius om vinteren. Er det noe av d samme i norge? Altså ha drivhus med rør som går ett stykke nedi bakken?
Ons Aug 29, 2018 20:36
Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Tor Aug 30, 2018 8:40
calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Nei, mente ikke direkte å bare stappe i bakken. Men var nytt for meg dette og koster sikkert en del å få til.
Tor Aug 30, 2018 8:49
Grovmel skrev:calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Nei, mente ikke direkte å bare stappe i bakken. Men var nytt for meg dette og koster sikkert en del å få til.
Fra sida til en leverandør av bergvarmesystemer: "For å gi deg en idé om investeringsnivået , så kan man si at prisen på en bergvarmeinstallasjon som regel kommer på mellom 150 000 og 200 000."
Så ikke direkte gratis - men hvis du først skal endre oppvarming i et bolighus, så kan det sikkert være verdt å legge ei ekstra varmeslynge til drivhuset i tillegg.
Tor Aug 30, 2018 10:02
Det har vært gjort forsøk med stein- og vannmagasiner rett under grunnmursnivå i vanlige bolighus, men disse viser seg å fungere dårlig i virkeligheten.
En luft-luft- varmepumpe vil nok være tilstrekkelig til å varme opp et drivhus, men om det svarer seg økonomisk er et annet spørsmål. Det er fort gjort å undervurdere vedlikeholdsutgifter.
Tor Aug 30, 2018 12:02
kirsitn skrev:Grovmel skrev:calypso skrev:Det er ikke "bare å stappe et rør ned i bakken", men det er fullt mulig å varme opp et drivhus med jordvarme. Nærmeste VVS-firma vil kunne gi deg noen tall å jobbe med
Fra sida til en leverandør av bergvarmesystemer: "For å gi deg en idé om investeringsnivået , så kan man si at prisen på en bergvarmeinstallasjon som regel kommer på mellom 150 000 og 200 000."
Så ikke direkte gratis - men hvis du først skal endre oppvarming i et bolighus, så kan det sikkert være verdt å legge ei ekstra varmeslynge til drivhuset i tillegg.
Det Grovmel antagelig mente, var å grave ned f.eks. noen lengder med drensrør e.l. på 2-3 meters dybde, med da innløp og utløp inne i drivhuset, med vifter i den ene enden som blåser/suger kald luft fra drivhuset og varmer luften opp via jordvarmen. Dette kan da også brukes til å kjøle ned drivhuset om sommeren.
Jeg har selv lekt med tanken, men har ikke hatt mulighet til å prøve det ut...
Tor Aug 30, 2018 20:55
Cornelius skrev:Det Grovmel antagelig mente, var å grave ned f.eks. noen lengder med drensrør e.l. på 2-3 meters dybde, med da innløp og utløp inne i drivhuset, med vifter i den ene enden som blåser/suger kald luft fra drivhuset og varmer luften opp via jordvarmen. Dette kan da også brukes til å kjøle ned drivhuset om sommeren.
Jeg har selv lekt med tanken, men har ikke hatt mulighet til å prøve det ut...

Man bør nok regne med noen hundre meter med plastrør på to meters dybde før det blir noe varme som kan måles, og en varmeveksler vil fortsatt være nødvendig.
- det har også veldig stor betydning hvor i landet det er snakk om.
Tor Aug 30, 2018 22:49
Det kan vera interessant å sjå på
desse to videoane der ein i Valdres har gjort noko liknande. Men 12 grader heile vinteren vil ikkje oppsettet hans kunna gje. Eg meiner han preikar litt om kva for vintertemperaturar han har mål om.
Greitt å hugse at vår solstyrke 1. september kan samanliknast med solstyrken i Nebraska den 1. november. Som betyr at sola vil hjelpe til og verme opp drivhuset heilt fram til desember, før ho byrjar att i januar/februar. I Noreg vil sola ha liten effekt fra oktober til mars.