Lavendel?

Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Lavendel?

Innlegg timanna Man Okt 22, 2018 15:12

Jeg er i Athen med noen andre damer, og i dag hadde vi fått en urteplante til bordpynt. Vi ble ikke enige om hva det kunne være, de lokale kalte det lavendel, men det synes jeg ikke at den ligner. Bladene er helt annerledes, og duften var nærmest som en blanding av rosmarin og lavendel, synes jeg. Hva mener ekspertisen?

Bilde
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Lavendel?

Innlegg Arild Man Okt 22, 2018 19:48

Jeg har sett lavendel med annerledes bladform, og jeg vet der er ulike duftvarianter. Her er en form kalt Christiana bare som et eksempel. Jeg endet opp på en wikipedia side hvor det står det skal ekisterer 47 ulike arter lavendel fra Europa til Nord Afrika. Akkurat hvilken du har funnet krever litt mer etterforskning.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tor Okt 25, 2018 11:57

Ikke visste jeg at det fantes så mange typer av lavendel, men etter å ha sjekket med Wikipedia skjønner jeg at det er alvorlig mange :o . Synes den du så, timanna, kan ligne på Lavandua ginginsii, eller hur?? Den er visst en krysning mellom dentata og lanata.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Okt 25, 2018 17:18

Jo, den ligner veldig. Det er jo utrolig mange lavendelsorter, og så forskjellige!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Ukjente størrelser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest