Ugress?

Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ugress?

Innlegg LeneT Tor Sep 05, 2019 18:29

Denne har jeg to steder og klarer ikke helt bestemme meg for om jeg liker den eller ikke, og det er jo egentlig det som avgjør om noe er ugress eller ikke. Eller???
Insekter elsker den og derfor har den fått stå, enn så lenge. Men hva i huleste er den egentlig? Ca 40-50 cm høy og blomstrer veldig lenge. Tenkte først det var en salvie, men bladene er da altfor brede?

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
LeneT
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Ugress?

Innlegg timanna Tor Sep 05, 2019 19:51

Den ligner på en jeg har, under navnet kattemynte - katta gir beng 8)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Sep 05, 2019 22:43

Begge er i myntefamilien og det er flere sorter av begge. Synes kanskje at blomstenes stilling - de står oppovervendt - ligner mest på salvie, men kanskje er det noe helt annet. Var veldig store blader da. Vet ikke om det går an å skille dem på lukt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Fre Sep 06, 2019 9:03

Navnet Lobelia siphilitica datt ned i hodet mitt - og det ser ut til å kunne stemme hvis man skal tro på bildene jeg finner når jeg googler.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LeneT Fre Sep 06, 2019 16:40

Takk for svar, skal sjekke hvilken som kommer nærmest og hvilken jeg kan ha sådd. :lol:
Brukerens avatar
LeneT

Innlegg LeneT Lør Sep 07, 2019 7:43

Jeg er enig med deg Kirsitn, at det ser veldig ut som Lobelia siphilitica. Så da sier vi det sånn. Jeg har fremdeles til gode å finne en rimelig løsning på merking av frø og planter som ikke falmer så etter en sesong har all kunnskap om hva som er sådd /plantet dessverre borte.
Brukerens avatar
LeneT

Innlegg iTobba Søn Sep 08, 2019 19:21

Regner med det er mange veier til rom, men jeg husker enn så lenge ikke et plantenavn stort lenger enn ut dagen - siden jeg er glad i digitale verktøy legger jeg inn det jeg lærer i lysark. Tar for meg hagen fra venstre til høyre... Så har jeg tilgang til kunnskapen uansett hvor jeg er (ligger også på telefonen), og jeg kan ta bilde av følgelapp ved kjøp av nye planter.
Bilde
iTobba
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Ukjente størrelser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest