Noen som vet hva dette er?

Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Noen som vet hva dette er?

Innlegg Knut Tistel Ons Jul 29, 2020 20:04

Jeg fikk en plante av en nabo i vår som hun sa var eranthis. Da var det bare litt vekst over bakken så jeg tok det for god fisk. Men bladene er veldig ulike, og den har bare fortsatt å vokse gjennom sommeren og nå er plantene 30 cm høye. Det ser ut som hver stilk kommer fra en eller annen slags knoll; en avlang sådan som er bredest i toppen og smalner av ut i en rotspiss.

Veldig stive, faste blader. Ser ut som den vokser i tette knipper. Får en ubehagelig følelse av ugresspotensiale...

Er det noen som kjenner den?

Bilde

Bilde

Bilde
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Noen som vet hva dette er?

Innlegg Nienna Ons Jul 29, 2020 22:01

Jeg synes det ser ut som en eller annen Aconitum, hjelm.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Ons Jul 29, 2020 22:12

Ja, kan minne om det, men den er veldig spinkel i forhold til andre Aconitumer jeg har, men kanskje det er frøplanter som har spirt i hagen hennes; det virker i alle fall som om hver stilk har sin egen lille rotstokk, men så er de samlet i et knippe på 6-7 stykker, så det kunne jo rime med at det er en klase med frø som har spirt. Blir spennende å se hva det blir når den kommer i blomst, men det blir nok ikke i år.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg UnaCita Ons Jul 29, 2020 22:54

Tror også det er en Aconitum. Har noen som ligner.
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Knut Tistel Tor Jul 30, 2020 11:08

Ja, jeg slår meg til ro med at det er Aconitum av noe slag; blir spennende å se hva det blir av den når den blir større. Fra før har jeg 5-6 ulike Aconitum i hagen, så den er velkommen i flokken.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Tor Jul 30, 2020 13:47

Jeg har to sorter aconitum som har spinklere vekst enn f.eks oktoberhjelm. De to er den hvite varianten, og den tofargete, hvit og lyseblå. Jeg mener at du absolutt kan slå deg til ro med at det er aconitum :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Tor Jul 30, 2020 13:54

Fint å høre. Jeg har absolutt slått meg til ro med Aconitumen nå og venter i spenning på blomstring; kanskje neste år allerede, hvis jeg er heldig. Takk for svar, begge to.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Gå til Ukjente størrelser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest