Skift til PC-stil
Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.
Skriv et svar

Ukjent lilje - navn?

Man Jan 20, 2020 19:33

Denne vokser i sørvendt tørr lavajord på Kanariøya la Gomera- jeg snek meg til å plukke noen for det var så mange. ( ikke i nasjonalparken) Store tuer som tydelig sprer seg, masse blomster.
Men hva?
Blir 75 cm høy, spisse blader fra roten i tue.
Bilde

Re: Ukjent lilje - navn?

Tir Jan 21, 2020 0:16

Vet ikke navn, men har sett den på Kypros også i området mot Famagusta. Det må ha vært tidlig på året for det var ikke så mye annet som blomstret da. Er du sikker på at det er en lilje?

Tir Jan 21, 2020 9:10

Artig at du også har sett den, Orm!
Nei, jeg er ikke sikker på at det er en lilje, av gode grunner har jeg ikke gravd, sett på « rota». Men inntrykket er «liljeaktig» , tørr type som ikke dufter..

Tir Jan 21, 2020 9:14

Fortsatt: Eller en Iris- noe Freesia aktig..

Tir Jan 21, 2020 11:17

Mulig det kan være en variant av Asphodelus

Her er et bilde Asphodelus

Tir Jan 21, 2020 11:41

Asphodelus ramosus!
Grorpå Kanarøyene og tilsvarende.
Bravo!
Det stemmer! Imponerende!
Heldigvis svært vanlig, veldig fin.

Fant den også på Wiki under « vinterplanter på Kypros jfr Orm. Beskrevet av Homer, brukt på gravlunder, også kokt og spist og fibrene ble brukt til innpakking..

Tir Jan 21, 2020 12:47

Artig! Grunnen til at jeg husker den, er nok at det var så lite som blomstret da vi var i Famagustaområdet. Så er det jo slik at vi går med øynene mot bakken for å oppdage blomster. Det var også mange der jeg så dem. Den er også blitt brukt medisinsk ser det ut til.

Tir Jan 21, 2020 14:26

Fint at du fant ut av det, akr :) . Var det frø eller løk/plante du tok med deg? Jeg tok noen frø på Madeira, men de var muligens ikke modne. De spirte i hvertfall ikke. Synd, for de var jo så lekre. Får prøve meg igjen neste gang jeg reiser dit.

Fre Jan 24, 2020 10:52

Hagegal! Fantastisk- her er det bare å undres og så er det noen som vet.
Asphodelesblomstene er akkurat det-i blomst. Lenge til frø ser det ut til. Hadde de vært i frø kunne noen tilfeldigvis ha falt ned i en av mine lommer. Og så kunne du i tilfelle fått noen,Solveig.

Ons Feb 12, 2020 16:20

Denne må vel bli enten en ut-inn-plante el. sommerblomst hos oss.

Ons Feb 12, 2020 18:28

akr skrev:Fortsatt: Eller en Iris- noe Freesia aktig..

SneFreesia :)
Skriv et svar