Gullris?

Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gullris?

Innlegg Nienna Fre Aug 06, 2021 20:34

Jeg har hatt denne stauden i minst tyve år. Fikk den av en som sa at den ikke sådde seg. Og det har den heller ikke gjort. Jeg regner med at det er en steril sort. Den er ca 50 cm høy, og vokser langsomt. Tiltrekker seg massevis av insekter. Nå har jeg tre store tuer, og kan gi bort biter på plantebytte. Men jeg skulle hatt et navn. Folk blir jo veldig skeptisk når det er en plante som står på fremmedartlisten.

Jeg har googlet, men ikke funnet noe. Og nå er jeg usikker på om det i det hele tatt er gullris siden jeg synes blomstene ser større ut på bilder jeg har sett på :?

Håper at noen kan hjelpe meg :)
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Gullris?

Innlegg aimar Fre Aug 06, 2021 21:12

Dette er vel en kanadagullris. Den er svartelistet, og bør holdes unna plantebytte.
Din har veldig tette og kraftige blomster, så mulig det er en foredlet sort?
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Fre Aug 06, 2021 21:25

aimar skrev:Dette er vel en kanadagullris. Den er svartelistet, og bør holdes unna plantebytte.
Din har veldig tette og kraftige blomster, så mulig det er en foredlet sort?

Det er nok en foredlet sort, og den sprer seg ikke. På tyve år har jeg ikke funnet en eneste frøplante. Og det er jo ikke tilfelle med canadagullris som sprer seg enormt. Min må være en kultivar som er steril. Jeg finner bare ingen når jeg googler. Men jeg får prøve google igjen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Fre Aug 06, 2021 22:08

På gården i Østfold har vi også et bed med kanadagullris, som har stått der i minst 50 år. Har aldri sett noen kanadagullris komme opp utenom dette bedet, og vi har jo både veier og jernbane gjennom gården, og veikanter og sånn er jo steder der denne skal trives. Har allikevel aldri sett en eneste frøplante på villspor, så det virker som om den ikke sprer seg. Har ingen forklaring, men jeg tror den vi har er vanlig kanadagullris.
aimar

Innlegg Nienna Fre Aug 06, 2021 22:28

Jeg har sjekket denne planten mange ganger opp gjennom årene. Og har aldri funnet noe som ligner frø på den. Etter å ha googlet mer, har jeg funnet en kultivar som blir hevdet å ikke ta over hagen. Det er en solidago hybrid, golden baby, eller goldkind. Ut i fra navnet trodde jeg at jeg hadde funnet den rette. Min har aldri blitt høyere en ca 50 cm. Mens denne goldkind visstnok blir ganske så høy.

Jeg får vel uansett holde den unna plantebytte siden den ikke er lett å skille fra den beryktede canadagullrisen. Litt synd for den er både pen og veloppdragen i bedet :)

Den du har aimar, er kanskje også en steril sort? Hvis den er så enormt spredningsvillig, så burde den jo ha klart å etablere seg i nærområdet ditt på femti år :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Aug 18, 2021 9:38

Kan se ut som din gullris har sterkere gulfarge, tettere blomsterstand og muligens mørkere blader enn den som sprer seg, Nienna. Har hatt den spredningevillige i hagen og ble til slutt kvitt den etter mye graving. Fant en enslig plante igjen i fjor som jeg rykket opp. Ser nå at naboen over gjerdet har plantet en, så nå krysser jeg fingre for at det ikke er en som hopper over el. kryper under. Det blir gjerne litt samrøre når begge har planter på hver sin side av gjerdet. Det er jo mulig du har funnet fram til riktig sort selv om din ikke blir så høy. Den var jo en skikkelig sol!
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Aug 18, 2021 13:09

Ja, den er en sol :big: Og blomsterfluer, bier, humler og sommerfugler elsker den. Etter mer enn tyve år har jeg bare tre tuer av moderat størrelse.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Lør Aug 21, 2021 8:55

Så mange sommerfugler på én gang :shock:
HeidiT

Gå til Ukjente størrelser

Hvem er i forumet