Nybegynner har sådd forskjellig tomater og paprika

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Nybegynner har sådd forskjellig tomater og paprika

Innlegg HSPalm Man Apr 16, 2018 19:32

Tomatspørsmål: Nå som dem er plantet over i plantejord, skal jeg begynne å gi dem plantenæring? Jeg kjøpte en flaske med plantenæring for grønnsaker, frukt og bær på Biltema, kan den brukes?

Paprikaoppdatering
Jeg var litt urolig for de nyeste paprikaene (de som ble sådd i torvbriketter) fordi det virket som dem stoppet å spire etter jeg tok dem ut fra badet. Etter jeg satte dem tilbake på badet skøyt dem fart igjen, og etter et par dager tok jeg dem ut og under kunstig lys som jeg skrur av mens jeg sover. Lyset jeg bruker er 3 sånne pærer her i hjemmelaget armatur: https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60317483/

Synes dem har blitt veldig stilkete.
- Når jeg potter om paprikaene, skal jeg begrave stilken under jord da og, som med tomatene?
- Når er det på tide å potte om paprikaene?

Bilde
Bilde
Bilde
HSPalm
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Man Apr 16, 2018 20:00

Ja, du må begynne å gjødsle tomatene. Har ikke prøvd gjødsel fra Biltema, men den duger sikkert. Det er på tide å potte om paprika når røttene vises i hullene på potten. De må ha hver sin potte, så det er lurt å splitte dem før røttene vokser for mye sammen. Du kan sette dem litt dypere i de nye pottene.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Apr 16, 2018 20:37

Gjødselen fra Biltema inneholder ikke mikronæringsstoffene. Du bør nok veksle med annen gjødsel iblant.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Man Apr 16, 2018 21:12

Ser fint ut. Sunne fine planter
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg HSPalm Ons Apr 18, 2018 8:25

Takk for svar. Da begynte jeg å gå dem plantenæring i dag. Paprikaene kan stå enda litt lengre, da, men jeg kommer kanskje til å bruke de vanlige røde paprikaene til å eksperimentere litt siden jeg fikk så veldig mange av dem.

Ståle, kan du anbefale en mer fullverdig gjødsel? Kan det være tilstrekelig å bruke en spesiell type jord i tillegg til næringen jeg har kjøpt?

Jeg ser at plantene jeg har under kunstig lys har strekt bladene sine rett opp, til motsetning fra dem som strekker seg sideveis mot vinduet i naturlig lys (jeg vender dem hver dag). Det ser litt rart ut når dem strekker seg rett opp, og jeg kan sikkert heve lampen flere cm. da får jeg bedre lysspredning og.
HSPalm

Innlegg calypso Ons Apr 18, 2018 9:24

"Gjødsel" er et omfattende fag. Gjødselen må inneholde alle næringsstoffene plantene trenger. Og den må være vannløselig for at plantene skal kunne nyttiggjøre seg den. At næringsstoffene er vannløselige, betyr at det plantene ikke rekker å ta til seg følger med vannet ut av pottene. Det er derfor det fungerer så godt med næring blandet i vannet.
Plantenæring som selges i Norge skal ha deklarasjon på innhold. Men dette gjøres ofte veldig komplisert.
At gjødselen inneholder "alle næringsstoffene. Og mikronæringsstoffene", er oftest godt nok.
Grønn flaske, Substral, fåes overalt, og den er fornuftig priset. Det finnes en rekke lignende produkter, men vær obs på mikronæringsstoffene. Mangelsykdommer oppstår ikke "plutselig", de er heller ikke alltid lett å identifisere, da symptomene sjelden er entydige.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Ons Apr 18, 2018 15:57

Du må bruke en tynnere oppløsning enn den som står på flaska, når plantene er så små. Jeg pleier å bruke halvparten av den vanlige, og jeg bruker Substral. Den funker fint, også hele sommeren i drivhuset! :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HSPalm Lør Apr 21, 2018 13:31

Takk for tips og skriv om gjødsel. Regner med det er denne: https://www.europris.no/substral-2-l-ut ... 71123.html
HSPalm

Innlegg timanna Lør Apr 21, 2018 19:17

Den er grei. Det går fint med vanlig Substral til innebruk også.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HSPalm Søn Apr 22, 2018 11:02

Nå ser jeg at det finnes ute- og inneversjon av substral, hvertfall på Europris. Da lærte jeg det og.

Siden sist har tomatplantene i stua vokst seg veldig lange og stilkete. Jeg visste egentlig at dette ville skje, og jeg ble også advart om det her.
Når jeg planter om tomatplantene igjen, kan jeg begrave dem ned i jorda denne gangen også?
Skal de første bladene falle av? Det har falt av to blader.

Noen tomatplanter, spesielt de som skal få blå frukt, har fått lillafarge på stamme og blader. Jeg har sett på youtube at det kan være p.g.a. over- eller undergjødsling. Jeg satser på undergjødsling, siden dem bare har fått gjødsel én gang etter de ble plantet om. Men jeg ga dessverre dobbel (normal blanding) dose, før jeg ble oppmerksom på at dem bare skulle ha 1/2 blanding. Så jeg tror jeg bare fortsetter med 1/2 blanding og håper det bedrer seg?
En av pottene med paprika har samme symptomer.

Bilde
Bilde

De lange stilkete tomatplantene har fått pinne til støtte og står ute for å få mer lys og mindre varme på dagtid. Dette skal visstnok også herde dem til jeg planter dem ut.
Bilde
HSPalm

Re: Nybegynner har sådd forskjellig tomater og pa

Innlegg calypso Søn Apr 22, 2018 11:13

Jeg vet at Europris har grønne flasker med plantenæring, (uten mikronæringsstoffene) men den heter vel ikke Substral?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Søn Apr 22, 2018 11:53

Det kan godt være de har flere sorter, men linken i innlegget over viste en dunk med Substral. Så da har de nok det også. Forresten kan det variere veldig hva Europris har av utvalg.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester