Nybegynner har sådd forskjellig tomater og paprika

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Nybegynner har sådd forskjellig tomater og paprika

Innlegg HSPalm Fre Mai 04, 2018 9:53

Ja, jeg bommet visst litt på den tilvennings-delen... Trodde jeg hadde lest noe, husket litt feil, utførte det enda galere i praksis. Jaja, man lærer. Hadde jeg bare ikke satt ut alle samtidig. Vet heller ikke om plantehjelpen min mens jeg var på ferie vannet for mye eller for lite (eller passe). Blir litt trist når jeg ser bilde av plantene på utendørs-bilde, de ser så friske ut. I dag ser dem alt annet enn friske ut. Paprikaplantene har det derimot helt topp.

Jeg har plantet om fire tomatplanter av forskjellig type i store potter. Busktypen hadde masse røtter, blå og ordinær tomat hadde ikke det. Vi får se om dem greier seg bedre.

Når det gjelder temperatur, etter tomatplantene fikk kunstig lys har dem stått på gjesterommet hvor det er ca 15 grader, noen ganger 14. Jeg trodde det skulle være ideelt, men kan det ha vært for kaldt? Nå er dem flyttet til peisstua, der er det 20 grader ca.

At tomatfrø har over 100% spirevne kan jeg skrive under under på, jeg fikk flere doble planter på enkle frø (trodde jeg) :D
HSPalm
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg HSPalm Fre Mai 04, 2018 10:29

Hva slags jord bruker dere? Til paprikaene mine har jeg brukt en "potting mix" av kokosfibre, kommer som en stor tørr klump, tilsett vann og masser... Synes paprikaen virkelig skøt fart etter jeg plantet om i denne "jorden". Tomatene plantet jeg i en økologisk plantejord jeg kjøpte i fjor på plantasjen. Den er alltid mørk selv om den er tørr, og har store barklignende biter i seg. Den synker også veldig mot midten og drenerer *veldig* godt, føler nesten at alt vannet bare renner gjennom og ut i bunn.
HSPalm

Innlegg timanna Fre Mai 04, 2018 17:28

Jeg bruker vanlig plantejord til tomater, det går helt greit. Men de bør vannes nedenfra, da slipper du at vannet renner ut.
Du skriver at du satte dem store potter - de bør ikke være for store heller. Jeg potter om tomater ca. tre ganger før de settes i plantekasser i drivhuset.
14-15 grader høres helt greit ut, men det kommer an på lyset. Mer varme er en fordel, men da må de ha nok lys!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HSPalm Man Mai 07, 2018 7:31

Takk for svar, jeg så det ikke før nå. Da jeg priklet tomatene satte jeg dem i 8cm firkanta potter. Nå var det 4 tomatplanter som fikk større potter, neste steg opp men husker ikke størrelsen. De cherrytomatene som var friske og ble plantet om ble veldig store, veldig fort.
HSPalm

Innlegg HSPalm Lør Mai 12, 2018 15:52

Bør/kan jeg klippe ned de cherrytomatene som har vokst seg veldig store?
Bilde

Sånn her ser paprikaplantene ut i dag. Jeg er ganske fornøyd med dem fordi dem er grønne og relativt kompakte. Fant en video om å klippe ned paprikaplantene, men siden det står så mye rart på nettet lurer jeg på om noen er enig med henne? (hun klipper dem ned til det er 3-4 bladpar igjen av alle plantene).
Her er video: https://www.youtube.com/watch?v=syhPPONJDKY
Bilde
HSPalm

Innlegg timanna Lør Mai 12, 2018 22:32

Jeg klipper ikke ned verken tomater eller paprika.
Det sies at om man fjerner den første frukten på paprika, den som kommer der stilken deler seg, så skal det bli større avling. Jeg har prøvd begge deler og synes det er ett fett.
De største tomatene dine må ha mere lys, tenker jeg. Det er vel snart på tide å sette dem ut? Men det kommer jo an på forholdene der du bor.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HSPalm Søn Mai 13, 2018 9:14

Ok, men da har jeg hvertfall muligheten til å prøve meg frem litt.

Jeg ser at det er meldt ned i 7 grader om natten om en ukes tid. Om det ikke blir kaldere enn det, er det på tide å sette dem ut da, synes du?
HSPalm

Innlegg timanna Søn Mai 13, 2018 13:20

Det går nok bra, men jeg pleier å holde minimum 10 grader i drivhuset for å være sikker. Plantene tåler det helt sikkert, men de kan vokse litt saktere.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester