Hva er galt med plenen vår?

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er galt med plenen vår?

Innlegg bootfish Man Jun 11, 2018 22:15

Plenen vår ble sådd i fjor sommer, men ble aldri noe særlig tess.
Jorden er tilkjørt myrjord, like masser over hele plenen.
Samme frøsort (Plantasjen Villamix) over det hele. Det ble vannet godt i fjor og i år har det som kjent vært den tørreste våren siden 1913, men har vannet jevnlig etter solnedgang.

Plenen ser ut som den har fått store pigmentflekker med både ulik tetthet, fylde og ikke minst grønnfarge.

(1) Hva har jeg gjort galt
(2) Hva er beste fremgangsmåte for å få den jevn og frodig?

Bilde
bootfish
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva er galt med plenen vår?

Innlegg Arild Man Jun 11, 2018 23:41

De visne partiene ser ut som tørkeskader, men det er ikke så ille. Myrjord må bearbeides; skjellsand og hønsegjødsel er et must. Etter hvert kanskje også et lag med vanlig sand og finkornet kvistkompost til toppdressing. Så snart regneværet kommer kan du sette i gang med skjellsand og hønsegjødsel. Etter det kan du rake over de visne partiene og så på nytt om det ikke viser tegn til liv. Det er ganske vanlig å måtte etterså ved nyetablert plen. I verste tilfelle er det oldenborrelarver, da skal du kunne finne spor etter dem om du undersøker nærmere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Ons Aug 01, 2018 9:12

vi har mange plener og flere mål tomt. På den ene av dem brukte vi myrjord fra lokal produsent. Denne la vi først ferdigplen på. Denne kom ikke igjen. Deretter sådde vi gress. To år etterpå kom nesten bare løvetann og kjerringrokk opp. I fjor skar jeg ut en bit i dybden. Toppen hadde tettet seg helt og myrjorda hadde blitt til et ugjennomtrengelig lag. Den var blandet med sand, men denne lå under. Det endte med at jeg tok av all torva på halvparten og lagde en rabatt som jeg barket etterpå.
Felice

Innlegg orm Tor Aug 02, 2018 23:50

Nå er også barken sur da.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest