kan man så rosehagtorn?

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

kan man så rosehagtorn?

Innlegg Felice Lør Sep 08, 2018 10:20

Jeg har en rosehagtornbusk i hagen. Denne får masse oranjerøde bær om høsten. Nå har jeg oppdaget småplanter rundt omkring i hagen, og har gravd opp noen og satt i potte. Vil disse bli lik morplanten? Jeg trodde ikke man kunne så disse, men måtte pode. Det kan jeg jo for så vidt også gjøre til våren. Noen som har noen erfaring? Det er liten tvil om at det er rosehagtorn som kommer opp, da de har ganske spesielle blader.
Felice
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: kan man så rosehagtorn?

Innlegg Knut Tistel Lør Sep 08, 2018 18:08

Hvis du med rosehagtorn mener Crataegus x media ´Paul´s Scarlet´ eller en annen sort, så vil jeg tro at frøene neppe er sortsekte. Men hvis det derimot er en ren art du har; C. laevigata eller en annen hagtorn-art, så vil du få en ren plante fra frøet. Sortene må nok podes.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Felice Søn Sep 09, 2018 6:40

Kanskje det er greiest å pode ei grein på spirene til våren da. Det er alltid moro å lage sine egne planter. Jeg kommer ikke til å finne ut hvilke blomster som kommer på spirene på mange år, og da vil det jo være for seint å gjøre noe med det.
Felice

Innlegg calypso Søn Sep 09, 2018 7:47

Jeg må medgi at jeg aldri har forsøkt å pode Cratageus, men jeg vil anta at stiklingsformering er noe enklere.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Søn Sep 09, 2018 15:11

Felice skrev:Kanskje det er greiest å pode ei grein på spirene til våren da.

Tror neppe det kommer til å fungere. For å pode må man ha en ordentlig rotstokk. En spire blir altfor spinkelt og med for lite rotsystem.

Forøvrig leser jeg i Dirr og Heusers "The Reference Manual of Woody Plant Propagation" at stiklinger av Crataegus sjeldent lykkes og at man vanligvis benytter knopp-poding for å produsere kultivarer.

Så om du tenker å prøve deg så tror jeg du må vente noen år til en av spirene dine kan utgjøre en god rotstokk og heller prøve på knopp-poding enn kvist-poding. Hvorvidt spirene dine utgjør materiale til en god rotstokk er en annen sak. Men det er jo moro å prøve, og det er jo det man lærer av.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Felice Man Sep 10, 2018 5:55

Du har nok rett. Jeg planter midlertidig, tenker jeg og prøver å pode om et par år. Har poda og lagd noen epletrær selv. Litt pære er også utprøvd. Syrin fikk jeg ikke til. De var litt hule inni, forresten. Ifølge mine hagebøker står poding oppført som formeringsmetode for rosehagtorn. Prøvde luftavlegger et år, men det var mislykket. Jeg hadde nok ikke gjort grundig nok arbeid, og da blir det gjerne slik.
Felice

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest