Formering av prydeple

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Formering av prydeple

Innlegg Felice Fre Mai 31, 2019 9:02

Er det noen i gruppa som har prøvd å lage eget prydepletre? Jeg tenkte å prøve meg på det. Kan jeg pode en kvist av ønsket sort på et annet tre, eks rogn, sånn som man kan med eple og pære, eller bør jeg ta kjernene fra en frukt av prydeple og deretter pode en kvist på det som kommer opp? Jeg har ikke prydeple selv, og må nok ut på tiggerferd. Ser for meg at dette kommer til å ta litt tid, noen år og det er meget mulig at jeg går til innkjøp i mellomtiden. For øvrig har jeg hittil lykkes med poding av både eple, moreller, pære og rosehagtorn, så jeg har trua. Har uansett tenkt å prøve meg.
Felice
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Formering av prydeple

Innlegg gartner10 Tir Jun 04, 2019 13:41

Prydeple podes på vanlig eplegrunnstamme, da B9 eller M26. Poding av prydeple på rogn vil sjelden gå, levetiden på slike trær kan også være kort. Jeg har selv flere frøplanter av prydeple i drivhuset, sådd i år. Jeg tror ikke de blir noe å ta vare på, men jeg gir de en sjanse. Prydeple krysser seg villig med vanlige eplesorter så det kan derfor bli en mellomting mellom disse.
Øystein, gartneren i Østfold

Besøk min blogg:
http://tangolilies.blogspot.no/
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Felice Ons Jun 05, 2019 5:15

Da tenker jeg at jeg prøver å pode på rotskudd, eventuelt frøplante av eple. Har litt diverse stående klar i potter, så da får jeg bare finne ut hvem som kan ha podekvist jeg kan ta til våren.
Felice

Innlegg Felice Ons Jun 05, 2019 5:15

Da tenker jeg at jeg prøver å pode på rotskudd, eventuelt frøplante av eple. Har litt diverse stående klar i potter, så da får jeg bare finne ut hvem som kan ha podekvist jeg kan ta til våren.
Felice

Innlegg toveve Ons Jun 05, 2019 15:14

Jeg har en ti år gammel frøplante som har blitt stor og i år har den en fantastisk blomstring :)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester