Favorittjord ?

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Favorittjord ?

Innlegg andedammen Man Feb 01, 2021 1:29

andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Runegutt Man Feb 01, 2021 2:46

Ghia skrev:
Romanara skrev:Jeg kjøpte ved en tilfeldighet økologisk næring fra Substral i fjor. Det angret jeg på, for å si det slik! Alle tomatplantene ble krøllete i toppen og sluttet å vokse. Paprika og georginer likte det heller ikke på noen måte, men kom seg etter hvert. Jeg fikk igjen pengene for gjødselen, men måtte jo så nye planter. Jeg delte mine erfaringer da med andre på Facebook som hadde samme problemer, og Økologisk Norge kom på banen. De har skrevet litt om det her: https://okologisknorge.no/aktuelt/ugras ... -gjoedsel/

Kjære vene....jeg kjøpte en flaske med Substral Utendørs Plantenæring på Plantasjen i fjor. Jeg hadde 4 selv-oppalede tomatplanter som ble helt elendige i fjor og ikke fikk frukt i det hele tatt, og jeg skjønte ikke hva som feilet dem. Så da fikk de selvsagt mer næring, og ble stadig dårligere. Blomstene mine ble heller ikke som de skulle...de hanglet og blomstret dårlig (hvis i det hele tatt). Klokkerankene blomstret omtrent ikke hos meg, men de to pottene jeg ga til min datter ble fantastiske utover sommeren. Jeg tenkte "det er et dårlig år eller noe sånt, får gjøre det bedre neste år", og det var bl.a. derfor jeg startet denne tråden. Men kanskje grunnen ligger i den gjødselflaska ??
Hvordan vet man hvilke produkter som inneholder denne skitten ?

vriomt å finne ut av, men.... Kunstgjødsel, kalksalpeter innholder ikke aminopyralider.
Møkk fra grasetende dyr kan innholde det, det samme gjelder gjødsel laget av vinasse.
Pelletert hønsemøkk virker å være trygg.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Man Feb 01, 2021 2:50

Nienna skrev:Hva med grønnsaker som er dyrket på jord der ugressmidler er brukt, kan det resultere i slike aminopyralider i f.eks bokhasikomposten? Grønnsakene fra butikken inneholder vel også rester av sprøytemidler som da blir med når man komposterer avfallet?

Amino./klopyralider er en type ugtasmiddel. Det er ikke noe som blir et resultat av andre sprøytemiddel.
amino-/klopyralider brukes i hovedsak på grasmark og i kornåker.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ghia Man Feb 01, 2021 10:44

Runegutt skrev:vriomt å finne ut av, men.... Kunstgjødsel, kalksalpeter innholder ikke aminopyralider.
Møkk fra grasetende dyr kan innholde det, det samme gjelder gjødsel laget av vinasse.
Pelletert hønsemøkk virker å være trygg.

Naturlig nok vil ikke uorganiske forbindelser som kalksalpeter og kunstgjødsel inneholde dette, kun gjødsel med innslag av organiske komponenter. Aner ikke hvordan man behandler hønsemøkk ved pelletering...men høns spiser jo korn og annen organisk føde som kan være infisert ?
Uten roser, ingen sommer....eller var det omvendt..?
Brukerens avatar
Ghia
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Romanara Man Feb 01, 2021 12:07

Ghia skrev:
Romanara skrev:Jeg kjøpte ved en tilfeldighet økologisk næring fra Substral i fjor. Det angret jeg på, for å si det slik! Alle tomatplantene ble krøllete i toppen og sluttet å vokse. Paprika og georginer likte det heller ikke på noen måte, men kom seg etter hvert. Jeg fikk igjen pengene for gjødselen, men måtte jo så nye planter. Jeg delte mine erfaringer da med andre på Facebook som hadde samme problemer, og Økologisk Norge kom på banen. De har skrevet litt om det her: https://okologisknorge.no/aktuelt/ugras ... -gjoedsel/

Kjære vene....jeg kjøpte en flaske med Substral Utendørs Plantenæring på Plantasjen i fjor. Jeg hadde 4 selv-oppalede tomatplanter som ble helt elendige i fjor og ikke fikk frukt i det hele tatt, og jeg skjønte ikke hva som feilet dem. Så da fikk de selvsagt mer næring, og ble stadig dårligere. Blomstene mine ble heller ikke som de skulle...de hanglet og blomstret dårlig (hvis i det hele tatt). Klokkerankene blomstret omtrent ikke hos meg, men de to pottene jeg ga til min datter ble fantastiske utover sommeren. Jeg tenkte "det er et dårlig år eller noe sånt, får gjøre det bedre neste år", og det var bl.a. derfor jeg startet denne tråden. Men kanskje grunnen ligger i den gjødselflaska ??

Det var vel, så vidt jeg kjenner til, bare økologiske produkter som hadde dette problemet i fjor. Og mye av det var fra Plantasjen, men det var jo deres leverandører igjen som var problemet. Men det fantes iallfall i flytende gjødsel, kompost og jord, tror jeg. Så klart ikke i alt, men i enkelte partier.
Brukerens avatar
Romanara

Innlegg Runegutt Man Feb 01, 2021 12:54

Romanara skrev:
Ghia skrev:

Det var vel, så vidt jeg kjenner til, bare økologiske produkter som hadde dette problemet i fjor. Og mye av det var fra Plantasjen, men det var jo deres leverandører igjen som var problemet. Men det fantes iallfall i flytende gjødsel, kompost og jord, tror jeg. Så klart ikke i alt, men i enkelte partier.

Der var problemer hos Plantasjen, i tilleg var det noen partier Substral og noe anna som hadde aminopyralider.
Jeg velger å stole på Felleskjøpet. Ser ikke ut som de har hatt problemer med egenmerka produkter.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ghia Man Feb 01, 2021 14:19

Runegutt skrev:Der var problemer hos Plantasjen, i tilleg var det noen partier Substral og noe anna som hadde aminopyralider.
Jeg velger å stole på Felleskjøpet. Ser ikke ut som de har hatt problemer med egenmerka produkter.

Ja, man må jo bare velge seg en leverandør, og Plantasjen ligger ikke akkurat i favoritt-sjiktet nå.. :evil:
Jeg tror jeg satser på disse Green Viking produktene fra f.eks Felleskjøpet, siden ihvertfall Premium Blomsterjord tydeligvis er blitt satt sammen av forskere på NIBIO for Nordic Garden, og den er torvredusert. Da kan man vel gå ut fra at NIBIO's pesticidlab har vært inne i bildet.
Jeg har uansett sendt en liten henvendelse til Nordic Garden for å høre.

https://www.nibio.no/nyheter/ny-torvredusert-jordblanding-gir-hvem-som-helst-gronne-fingre
Brukerens avatar
Ghia

Innlegg Runegutt Man Feb 01, 2021 15:25

Har en haug med strøtorv for stall liggende til kompostering . Den er ihvertfall uten aminopyralider
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ghia Tor Feb 04, 2021 12:11

Som sagt sendte jeg en melding til Nordic Garden angående Green Viking Premium Blomsterjord.
Siden dette var høyaktuelt i fjorårssesongen, og det ble et tema i denne tråden, syns jeg det er verdt å dele.
Her er svaret jeg fikk...gjengitt med tillatelse :

Takk for henvendelsen.

I juni 2020 gjennomførte NIBIO diverse miljøprøver for Nordic Garden AS, deriblant for Green Viking Premium Blomsterjord. Analyserapporten fastslo at det ikke ble påvist EFS pesticider etter gjennomført QE Screening. Jorden ble spesielt testet for aminopyralid og clopyralid, med samme resultat - ikke påvist. Det ble påvist korrekt aktivt stoff og ingen andre aktive stoffer i tillegg. Til informasjon ble det screenet etter 845 plantevernmidler, samt ca. 900 stoffer i "Library of Foods Safety Environmental Compounds".

Vi gjennomfører ikke denne omfattende testen for alle våre jordvarianter, men kan forsikre om at samtlige av våre blandinger blir grundig analysert av tredjepart før de når markedet.

Med vennlig hilsen / Best Regards
Anja Holm

Category Manager
Brukerens avatar
Ghia

Innlegg Runegutt Fre Feb 05, 2021 0:44

Ghia skrev:Som sagt sendte jeg en melding til Nordic Garden angående Green Viking Premium Blomsterjord.
Siden dette var høyaktuelt i fjorårssesongen, og det ble et tema i denne tråden, syns jeg det er verdt å dele.
Her er svaret jeg fikk...gjengitt med tillatelse :

Takk for henvendelsen.

I juni 2020 gjennomførte NIBIO diverse miljøprøver for Nordic Garden AS, deriblant for Green Viking Premium Blomsterjord. Analyserapporten fastslo at det ikke ble påvist EFS pesticider etter gjennomført QE Screening. Jorden ble spesielt testet for aminopyralid og clopyralid, med samme resultat - ikke påvist. Det ble påvist korrekt aktivt stoff og ingen andre aktive stoffer i tillegg. Til informasjon ble det screenet etter 845 plantevernmidler, samt ca. 900 stoffer i "Library of Foods Safety Environmental Compounds".

Vi gjennomfører ikke denne omfattende testen for alle våre jordvarianter, men kan forsikre om at samtlige av våre blandinger blir grundig analysert av tredjepart før de når markedet.

Med vennlig hilsen / Best Regards
Anja Holm

Category Manager

Høres bra ut. Jeg er generelt sjepisk til sjølkontrollen til diverse jord og gjødselleverandører. Det har vært for mye tull nå. Lykke til, og håper vikingjorda er bra.
Jeg bruker felleskjøpjord jeg og, og har foreløpig ikke fått noe unormal vekst
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Fre Feb 05, 2021 2:46

Jeg bruker plantejord og kugjødselkompost fra Hageland, og har aldri sett noe slik misvekst. Jeg har også brukt jord fra Europris, og var litt overrasket over at den virket helt grei.
Hva mener dere om disse jordtypene?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ghia Fre Feb 05, 2021 9:55

timanna skrev:Jeg bruker plantejord og kugjødselkompost fra Hageland, og har aldri sett noe slik misvekst. Jeg har også brukt jord fra Europris, og var litt overrasket over at den virket helt grei.
Hva mener dere om disse jordtypene?

Jeg har ikke prøvd noen av de jordtypene du nevner. Men mitt problem var antagelig den flytende gjødselen, ikke jorden i seg selv. Hvis du ikke bruker noe organisk gjødsel, er det nok større sjanse for å slippe unna. I England var det i stor grad hestegjødsel som var problemet....herbicidene brukes på beitemarker, siden de dreper alt bortsett fra gress. Vet ikke om det samme skjer på ku-beiter, i så fall kan kugjødsel-kompost være infisert.
Grunnen til at jeg vil ha trygg OG god jord, er at det da behøves mindre ekstra gjødsel. Og da går det greit å bruke en mineral-gjødsel (trygt) i stedet for noe organisk.
Brukerens avatar
Ghia

Innlegg Hanne67 Lør Feb 20, 2021 11:10

Jeg bruker plantejord fra Europris både til såing og prikling/ompotting, og synes den fungerer helt fint. Etterhvert gjødsler jeg med fullgjødsel 12-4-18, - blander ut 1 ts pr. liter vann.
Til gjødsling i drivhuset, tar jeg 1 l gjødsel og blander ut i 10 L vann. Dette bruker jeg så 1 dl av i 10 l vann og vanner med. Til tomatene blander jeg også inn litt kalksalpeter for å forhindre griffelråte. Man kan også blande kalk i jorda.

Iår har jeg begynt med bokashi, så tenkte å blande det i gammel jord for å forbedre den.
Brukerens avatar
Hanne67

Forrige

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester