Frøsåing - hva trenger jeg?

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Frøsåing - hva trenger jeg?

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Nov 23, 2021 23:57

Jeg har aldri lyktes med frøsåing, men har tenkt å prøve igjen. Hva trenger jeg?

Leser på nett at en god jordblanding skal være 60% jord, 20% Perlitt og 20% Vermikulitt. Hva slags jord bør jeg bruke? Den samme som jeg bruker til inneplanter eller kaktusjord? Leste at det siste var best, men er det nødvendig?? Hvor får jeg kjøpt de to andre ingrediensene? Er det nødvendig med begge?

Tenkte å sette pottene på en hylle på et nordvendt værelse i starten. Temperaturen der er 15-17 grader, og der er et normalt stort vindu. Det er mørketid her, så sparsommelig med lys. Men kanskje bør jeg først sette pottene med de nysådde på kjølerommet? Der er det mørkt og bare 4 grader.

Siden det er tid for "dumme spørsmål".. :) Bør pottene dekkes?

Jeg lurer også på hva jeg bør så i. Det finnes så mye når jeg googler, frøbrett, torvbriketter, pluggbrett m.m. Hva bruker dere, og har dere råd som kan gjøre at jeg slipper å kjøpe utstyr som er unødvendig?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Frøsåing - hva trenger jeg?

Innlegg Runegutt Ons Nov 24, 2021 11:48

wow. dette blei komplisert.

Hva skal du så?
Har du noe som må stratifiseres?

Lys: Du trenger tilleggslys i massevis. (du vet jeg bor i nærheta)
http://gronnsmak.blogspot.com/2013/03/plantelys.html
Lysrør gir deg billig lys og lav strømregning.
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-424057/

Det går forøvrig helt fint å bruke billigste hagejord som såjord,

VIKTIG
Ikke så nå. Det er alt for tidlig
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Villrose Ons Nov 24, 2021 13:05

Hvis du skal så stauder, kan de likegodt stå ute hele vinteren. De spirer når vårsola varmer. Jeg setter firkantpotter i noen gamle elfaskurver eller plantekasser. Bruker så- og kaktusjord (eller billig hagejord, gjerne blandet med sand), og strør grus eller vermiculite på toppen. Hvis jeg har, blander jeg perlite i jorden. Dekker pottene med agrylduk for å unngå ugress og fugler. Måker over snø hvis det finnes.

Innesåing startes her med blodbeger i januar. Bruker billige minidrivhus med plastlokk i vinduskarmene. Du må sjekke om frøene spirer varmt eller temperert, om de spirer mørkt eller lyst, og hvor lang tid de trenger for å bli klare til å plantes ut. Felles er at de vil ha kjøligere temperatur, og mest mulig lys når de har spirt. Det som spirer før april trenger tilleggslys.

Lykke til!
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg timanna Ons Nov 24, 2021 15:18

For å gjøre det helt klart: du trenger ikke annet enn så-og kaktusjord.Den er utmerket til å så i, for den har ikke mye innblandet gjødsel, som vanlig kjøpejord har. Småplanter skal ikke ha gjødsel før det blir litt størrelse på dem. Og du behøver ikke vermiculite eller perlite, men det kan være kjekt til enkelte vanskelige planter. Men det begynner du vel ikke med! :) Men lys, lys, lys ...
Jeg pleier å starte med stauder, som kan settes ut med en gang. Og så er det pause til ut i februar en gang, og da blir det jo fort mere lys! Da går jeg i gang med de forskjellige, etter som det står på pakken eller du googler deg fram til. Ferdig blir jeg visst aldri, og de jeg sår sist blir det sjelden mye av :roll:
Er det noen frø du er i tvil om, kan du bare spørre!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Nov 24, 2021 21:04

Til såing bruker jeg druebegre og andre plastbegre med lokk, f.eks tomatbegre. Gratis minidrivhus med andre ord :) Til å sette begre med hull i bunnen på, bruker jeg plastbrett som det har vært kjøttprodukter i. Når plantene skal prikles bruker jeg potter som det har vært planter i. Har samlet et passende utvalg potter fra sånt jeg har kjøpt. Eller jeg bretter potter av avispapir som bare kan plantes rett i jorden uten at røttene forstyrres. De passer best til sommerblomster og grønnsaksplanter. Til stauder som bruker lengre tid på å utvikle seg er det best med plastpotter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Nov 24, 2021 21:38

Takk for gode tips og råd! Nei, jeg skal ikke starte nå, Runegutt :) Fant en god oversikt over såtider, lysforhold osv. på inforsiden her på Hagegal. Tenkte jeg skulle følge den.

Jeg har ikke tenkt å begynne med noe vanskelig, og det blir ikke i stort monn heller. Har ikke glemt da min far sådde tomatplanter og plasserte pottene rundt omkring i hele stua. Det ble hva vi kaller for "pipstilker" :lol:

Det er godt mulig at jeg kunne ha sådd noe ute allerede i høst. F.eks. akeleier og kornvalmue? Nå er det for sent, for hagen ligger under 20 cm snø.

Vi har en sandstrand like nedenfor huset. Kan jeg blande denne sanden i blomsterjorda, eller er ikke dette noe lurt? Det er saltvann i fjorden her.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Nov 24, 2021 21:47

Så smart, Nienna! Fra nå begynner jeg å samle på plastbegre med lokk og plastbrett :) Jeg har også samlet på potter når jeg har kjøpt, så noe har jeg. Monty Don plantet i toalettpapirruller, så dem har jeg samlet på fra i høst.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Villrose Ons Nov 24, 2021 22:07

Hvis du får gravd pottene godt ned i snøen, er det ikke for seint! Akeleie passer utmerket til utesåing. Kornvalmue vet jeg ikke, men det går sannsynligvis bra siden den har det med å spre seg.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Nov 24, 2021 22:23

[quote="Villrose"]Hvis du får gravd pottene godt ned i snøen, er det ikke for seint!

Da skal jeg jammen forsøke med akeleiene. Er veldig glad i akeleier. De gir farger i hagen på en tid hvor mange planter enda venter. Og de sår seg jo selv. Nå har jeg kjøpt frø i nye fargevariasjoner :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg Nienna Tor Nov 25, 2021 10:25

Gunn i Vesterålen skrev:Så smart, Nienna! Fra nå begynner jeg å samle på plastbegre med lokk og plastbrett :) Jeg har også samlet på potter når jeg har kjøpt, så noe har jeg. Monty Don plantet i toalettpapirruller, så dem har jeg samlet på fra i høst.

Toalettpapirruller er veldige praktiske. Jeg klipper dem gjerne i to eller tre deler, fyller med jord og setter dem tett i en boks, f.eks tom goderiboks fra butikk, eller hvilken som helst boks som er passe høy. Så er det bare å prikle ut småplanter i "dorullpluggene" Boksene er greie å plassere i vinduskarmer, og det blir ikke noe søl. Bruker metoden til sommerblomster som bare skal ha kort forkultivering, som pyntekorg, kornblomst og ringblomst. Det er mye lettere å lykkes når man har småplanter å sette ut i bed

Stauder kan du så når som helst gjennom vinteren. Det holder stort sett at de får noen uker med kuldebehandling for å spire. Potter med staudefrø må nødvendigvis ikke stå under snøen. Her hvor det er lite eller ingen snø setter jeg bare pottene i en pallekarm og dekker med fiberduk mot nedfall av løv, rusk og rusk. En plastboks kan også brukes til å samle staudepotter i. Dekk i såfall med sammenkrøllet fiberduk. Lokk blir for tett hvis man da ikke lager luftehull.

Staudesåing er spennende, men krever litt tålmodighet :) Innrømmer gjerne at tiden har jobbet mot meg, og at staudepotter har blitt både tørre og gjenglemte i vårtravelheten. Men nå har jeg lært å ikke så for mange sorter, og da går det så mye bedre :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Tor Nov 25, 2021 10:31

Gunn i Vesterålen skrev:
Villrose skrev:Hvis du får gravd pottene godt ned i snøen, er det ikke for seint!

Da skal jeg jammen forsøke med akeleiene. Er veldig glad i akeleier. De gir farger i hagen på en tid hvor mange planter enda venter. Og de sår seg jo selv. Nå har jeg kjøpt frø i nye fargevariasjoner :)

Jeg har lagt frø av Gullakeleie i frøboksen. Den har på kort tid blitt en av mine favoritter med sine lange elegante sporer og lange blomstringstid. Den er også frøekte og sår seg ikke selv. Frøene trenger ikke kuldebehandling :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Tor Nov 25, 2021 10:37

Gunn i Vesterålen skrev:Takk for gode tips og råd! Nei, jeg skal ikke starte nå, Runegutt :) Fant en god oversikt over såtider, lysforhold osv. på inforsiden her på Hagegal. Tenkte jeg skulle følge den.

Jeg har ikke tenkt å begynne med noe vanskelig, og det blir ikke i stort monn heller. Har ikke glemt da min far sådde tomatplanter og plasserte pottene rundt omkring i hele stua. Det ble hva vi kaller for "pipstilker" :lol:

Det er godt mulig at jeg kunne ha sådd noe ute allerede i høst. F.eks. akeleier og kornvalmue? Nå er det for sent, for hagen ligger under 20 cm snø.

Vi har en sandstrand like nedenfor huset. Kan jeg blande denne sanden i blomsterjorda, eller er ikke dette noe lurt? Det er saltvann i fjorden her.

Jeg har brukt uvasket strandsand til å blande i såjord. Merket ingenting galt. Men hvis du tar sand overfor flomålet vil vel den være litt utvasket av regn? Generelt har jeg aldri vasket ut salt fra hverken sand eller tang jeg har brukt i hagen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Tor Nov 25, 2021 21:57

Nu må dåkk som bor sør førr moralsirkelen huske at vi har litt andre lysforhold her nord.
f.eks varer våren her ca. en time, natt til torsdag, i månedsskifte mai/juni.
Får dette har vi mørketid frem til midten av februar, og da er det null sol her.
Så, her må vi bruke lys på alt vi har innomhus.

PS hvis du ser noen av oss med brunfarve og tenker, jøss dem har en fantastisk sommer, så tenk om igjen.
Farven er ikke brun, den er rustrød.
:big:
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Nov 25, 2021 23:28

[quote="Runegutt"Farven er ikke brun, den er rustrød. :big:[/quote]

Her fikk jeg meg en god latter! :lol: Vi nordlendinger ruster av alt regnet i sommer!

Jeg tar poenget ditt, at jeg må sørge for ekstra lys. Bør det være spesiallys, eller kan jeg f.eks. bruke LED lyslister? Tenkte å sette alle plantene på hyller i en høy hylleseksjon. Da hadde det vært enkelt å bruke av typen Led-lister som festes over hver plantehylle. Led avgir jo heller ingen varme.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Nov 25, 2021 23:37

Det tenkte jeg ikke på, Nienna :) Selvfølgelig kan jeg ta sand fra over flomålet.

Takk også for flere plante- og såtips. Synes jeg har lært mye bare via svarene jeg har fått på dette innlegget. Og det er flott å gjenbruke :star:
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Fre Nov 26, 2021 1:49

Gunn i Vesterålen skrev:[quote="Runegutt"Farven er ikke brun, den er rustrød. :big:

Her fikk jeg meg en god latter! :lol: Vi nordlendinger ruster av alt regnet i sommer!

Jeg tar poenget ditt, at jeg må sørge for ekstra lys. Bør det være spesiallys, eller kan jeg f.eks. bruke LED lyslister? Tenkte å sette alle plantene på hyller i en høy hylleseksjon. Da hadde det vært enkelt å bruke av typen Led-lister som festes over hver plantehylle. Led avgir jo heller ingen varme.[/quote]

Led avgir varme. Du må opp i mange vatt før det er nok. Lysrør er enn så lenge billigst pr. lysenhet.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester