Såing av klokkeranke, stemorsblomst og blå valmuesøster

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Såing av klokkeranke, stemorsblomst og blå valmuesøster

Innlegg Fargeglad nybegynner Tor Jan 06, 2022 14:04

Hei!

Jeg er helt ny på dette med såing, men gir det ett forsøk i år. Har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

- Har sådd klokkeranke og stemorsblomst i gamle druebokser. De står nå på baderomsgulvet for å få fart på spiringen (22-23 grader), og så er planen å sette de i vinduskarmen og under plantelys og i husets kjøligste rom (17-20 grader) så snart de har spiret. Det er lite lys der de står på badet, må de ha lys for å spire?

- Skal så blå valmuesøster denne uken. Står i beskrivelsen at dersom de ikke har spiret ila en måned skal de settes i kjøleskapet en måned. Er det dumt å sette de rett i kjøleskapet, eller burde jeg forsøke i romtemperatur først?

- Har lest at plantelys burde stå på 12-16 timer daglig. Er det ok å ha det på hele døgnet, eller burde plantene ha noen timer mørke også?

På forhånd takk for svar! Er veldig spent på om det blir noen blomster på meg i år.
Bor i Rogaland, H1.
Fargeglad nybegynner
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Såing av klokkeranke, stemorsblomst og blå valmuesøster

Innlegg Villrose Tor Jan 06, 2022 14:31

Det var veldig tidlig å så klokkeranke! De kommer til å bli noen lange uhåndterlige bengler før de kan komme ut.
Stemor er rett tidspunkt. Husk ekstralys når de spirer, for lubne planter.

Blå valmuesøster trenger ikke stratifisering (kuldebehandling) for å spire. Min erfaring er at de spirer best ved 15 - 18 grader. Jeg har lykkes godt med dem på et kjølig gjesterom med ekstralys. Har sådd mine i februar - mars.

Det går ellers an å sette alle staudefrø i potter ute under snøen, og vente på at de spirer når det blir varmt nok til våren.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Sony Tor Jan 06, 2022 15:18

Blå valmuesøster later til å like det kjølig. Jeg sår stauder på den enkle måte, dvs jeg sår i staudepotter tidlig på etterjulsvinteren, vanner og setter pottene ut under snøen etter to-tre dager. Blå valmuesøster spirer tidlig og rikelig med den metoden her selv når våren er kald, og så prikler jeg når plantene får to-fire blader. De vokser ikke så mye første sommeren, men tar av etter det.

Villrose sin metode har jeg ikke prøvd, men tenker kanskje du har lyst å høre erfaringer med begge metodene :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Tor Jan 06, 2022 17:33

Jeg sådde klokkeranke i fjor, og den kunne jeg nok ha sådd mye tidligere. Den ble sådd samtidig med andre sommerblomster, i mars tenker jeg. Jeg husker ikke hvilken temperatur jeg hadde da de ble sådd, men de andre kom jo som de skulle, så da må det vel ha vært greit. Klokkerankene ble stusslige, og blomster fikk de ikke før langt utpå sommeren. Så jeg ville ha sådd dem tidligere ja, men januar er kanskje i tidligste laget? Stemor har jeg pleid å så tidlig i februar, og det har vært greit. Nå kan jeg jo ikke plante ut noe før tidligst i slutten av mai, det spiller vel også inn. Du skriver ikke noe om hvor du bor, Fargeglad nybegynner, det er greit om du skriver det i profilen din, da er det lettere å gi råd.
Disse trenger ikke lys for å spire, men så snart de viser seg, må de ha lys. Jeg lot mine få lys hele døgnet, så det tror jeg trygt du kan gjøre. Lykke til!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Fargeglad nybegynner Tor Jan 06, 2022 17:42

Tusen takk for alle svar! Så utrolig flott å kunne spørre hagefolk som er mer erfaren.

Bor i Stavangerområdet, H1 i følge Hageselskapets klimasonekart. Har ikke testet ut om dette stemmer i virkeligheten, bor vindutsatt til.

Var usikker på den klokkeranken, har lest så mye forskjellig ang såtidspunkt. Tenkte at siden jeg har plantelys, og mulighet til å la de gro til ca 1,5 m inne så burde jeg begynne tidlig. Men har flere frø igjen, når bør jeg så disse da? I tilfelle de jeg allerede har sådd blir for lange og ubrukelige.

Da prøver jeg så blå valmuesøster om ett par uker inne! Har lest at man kan så stauder og sette de ut, men været her er så varierende nå. Ingen snø, og temperatur mellom minus 5 og pluss 10... Så er redd nysådde stauder satt ut vil begynne å spire, og så fryse ihjel? Ser at flere tulipaner allerede har stukket opp av bakken her...
Fargeglad nybegynner

Innlegg timanna Tor Jan 06, 2022 21:09

Det er fint om du går inn på profilen din og legger inn bosted. Du kan jo skrive Sone 1, vindutsatt, for eksempel. Da står det der hver gang du skriver noe, og ingen behøver å lure på hvor du holder til i landet.
Jeg tror ikke metoden med å sette staudepotter ut, er noe lurt der du bor. Jeg ville ha gjort som Villrose skriver, så i februar-mars og sett pottene kjølig inne. Klokkerankene kan kanskje klare seg fint inne, hvis du har noe å støtte dem opp med når de blir lange. Hvis du vil ha en backup-løsning, kan du så igjen om en måneds tid. De skal jo bli lange, men uten lys kan de bli veeeldig lange, og det er ikke så bra. Bruk lys, så går det nok!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Jan 07, 2022 12:49

Det går fint an å klippe klokkeranke litt tilbake hvis de blir for lange, noe som bare er en fordel for å få lubne planter. Hvis man sår klokkeranke for sent risikerer man å ikke få blomstring.

Jeg har samme forhold som deg. Sone 1 og vindutsatt. Når jeg sår stauder setter jeg pottene i plastkasse med lokk. Den har jeg først inne i ca fire uker. Det som ikke har spirt til da, setter jeg ut. I plastkassen. Hvis noe spirer tar jeg inn pottene så lenge det er fare for frost som kan ødelegge spirene.

Jeg har nettopp sådd tolv forskjellige stauder som nå står i ca 20 grader, og lyst. Er veldig spent på hva som spirer først :)

Du kan også lage deg en kaldbenk av et par pallekarmer som du kjøper plastlokk til. Der kan du sette potter med staudefrø som du sår seinhøst, og som vil spire utover våren når temperaturen er riktig for de forskjellige sortene.

Stratifisering, kuldebehandling skjer helt greit mellom minus og pluss fire grader.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Martin Søn Jan 09, 2022 7:16

Jeg har ikke sådd klokkeranke siden disse bildene ble tatt (ca 2015).
Den er flott, men tar for mye plass hos meg.

Hvis det er første gangen du sår den, så må du ikke bli like overrasket som jeg ble.
Hvis det er den blå varianten du har sådd kan det se ut som du har fått feil frø mens blomsten utvikler seg.
Denne er blå, men i starten ser den hvit ut.
Cobaea.jpg

Etterhvert blir den som den skal være.
Gled deg.
Cobaea scandens.jpg

Klokkeranke som søyle.jpg
Brukerens avatar
Martin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Fargeglad nybegynner Søn Jan 09, 2022 14:23

Så fantastisk med ett slikt forum, tusen takk for alle svar! Jeg har blitt så inspirert at jeg har gått til innkjøp av mange ulike frøpakker, gleder meg til å teste ut mer. Så kommer nok snart tilbake med flere nybegynnerspørsmål : )
Fargeglad nybegynner

Innlegg Solveig Søn Jan 09, 2022 18:47

Jeg har sådd Meconopsis direkte og synes det har fungert greit. En må bare passe på at frøene ikke tørker ut. De liker skygge eller halvskygge, så de kan såes på et ganske skyggefullt sted.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester