Såmetoder

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Såmetoder

Innlegg daffodill Fre Aug 07, 2009 18:46

Takk for svar. Da skal jeg så de jeg har i kveld!

Var ikke så mange frøkapsler denne gangen. Men om dette blir suksess så har jeg kanskje frø til deg neste år, orm. :big:
Daffodil
Sommerbloggen
daffodill
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Fre Aug 07, 2009 20:30

Hadde vært moro å prøve, daffodill. De hvite har ligget bak i hodet en stund. Jeg burde jo kunne få tak i en plante på et gartneri, men kan ikke si jeg har sett noen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re:

Innlegg Gyldenlakk Lør Feb 06, 2010 22:32

Bør staudefrøene få en dag eller mer inne (20-25 grader) etter at de er sådd i fuktig jord før de settes ut i kulda? Kan man si noe generelt om det?
- Brassicaceae er en spennende plantefamilie -
Brukerens avatar
Gyldenlakk
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lene i Fredrikstad Lør Feb 06, 2010 22:37

MIne staudefrø får etpar dager inne før jeg setter dem ut. Så frøene skal svelle. Men bare etpar dager og ikke i altfor varmt rom. Hvis de spirer inne, må de nemlig bli inne under plantelys.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Amfjell Man Feb 08, 2010 10:37

Hardt frøskal på Allium. Frøa på Allium Forelock spirte 26.01 og strekkjer seg godt under plantelyset, men ingen av dei har klart å kvitte seg med det harde frøskalet. Eg har prøvd å dusje dei litt, men det sit fast. Treng dei hjelp eller er det eg som er utolmodig?
Amfjell

Innlegg daffodill Ons Mar 17, 2010 23:24

Jeg sådde noen artige i dag. Ipomoea purpurea. De har så hardt skal at det sto man skulle bruke sandpapir på dem først.
Følte meg kjempe smart der jeg satt med små frø og gnikket dem med sandpapir :fun:
Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det igjen. Iallefall ikke for planter som bare skal vare en sommer.
Daffodil
Sommerbloggen
daffodill

Innlegg Trine Ons Mar 17, 2010 23:32

daffodill skrev:Jeg sådde noen artige i dag. Ipomoea purpurea. De har så hardt skal at det sto man skulle bruke sandpapir på dem først.
Følte meg kjempe smart der jeg satt med små frø og gnikket dem med sandpapir :fun:
Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det igjen. Iallefall ikke for planter som bare skal vare en sommer.

Jeg pleier å bruke en negleklipper og klippe et hjørne av hvert frø, før jeg sår dem. Mye enklere og raskere enn å sitte og surre med sandpapir. Får gjerne spiring på Ipomoea i løpet av 2-4 dager når jeg gjør det slik.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Ons Mar 17, 2010 23:35

Amfjell skrev:Hardt frøskal på Allium. Frøa på Allium Forelock spirte 26.01 og strekkjer seg godt under plantelyset, men ingen av dei har klart å kvitte seg med det harde frøskalet. Eg har prøvd å dusje dei litt, men det sit fast. Treng dei hjelp eller er det eg som er utolmodig?

Jeg tror ikke det er så nøye om Allium har frøskallet sittende igjen. Regner med at det sitter igjen ytterst på tuppen? I så fall er det jo ikke til hinder for videre vekst siden hele spiren i prinsippet utgjør frøbladet hos enfrøbladete planter og neste bladpar starter nede ved rota (i motsetning til tofrøbladete planter som ikke kommer seg videre når frøbladene og vekstpunktet sitter fast inni frøskallet).
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg daffodill Fre Mar 19, 2010 22:23

Trine skrev:
daffodill skrev:Jeg sådde noen artige i dag. Ipomoea purpurea. De har så hardt skal at det sto man skulle bruke sandpapir på dem først.

Jeg pleier å bruke en negleklipper og klippe et hjørne av hvert frø, før jeg sår dem. Mye enklere og raskere enn å sitte og surre med sandpapir. Får gjerne spiring på Ipomoea i løpet av 2-4 dager når jeg gjør det slik.

Takk for tipset, Trine. Skal huske tipset, for jeg er fortsatt sår på fingertuppene.
Men blodslitet har gitt resultater - i dag så jeg en liten grønn prikk i den ene potta, knapt synelig, men tydelig en spire!
Daffodil
Sommerbloggen
daffodill

Innlegg klausb Lør Jul 30, 2011 15:12

Hei, jeg er fersk i forumet og fersk i faget. Ser av din oversikt (kolonne A og B) at det ikke er så stor forskjell på spiretid (dager) om det er foretatt kuldebehandling eller ikke.

Betyr dette at om man bruker kuldebehandling kan oppnå ca normal spiretid (selv om man ellers er helt utenfor normal årstid for spiring)? Altså at det ikke er noe å hente i retning av aksellerert spiring, men spiring kan gjøres årstidsuavhengig?

Klausb
klausb

Innlegg Gullbrit Lør Jul 30, 2011 16:27

En virkelig hjelp for oss som er nybegynnere på å så stauder. Lett å gi opp for tidlig tror jeg når man har vært vant ved ettåringer som spirer nesten med en gang! :mrgreen: Og oppdelingen slik var jo bare super. Tusen takk......så godt at vi har deg her på forurmet. Du er bare :konge:
Hilsen Gullbrit

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om"
(Victor Hugo)
Brukerens avatar
Gullbrit

Innlegg orm Søn Jul 31, 2011 14:11

klausb Lør Jul 30, 2011 15:12

Hei, jeg er fersk i forumet og fersk i faget. Ser av din oversikt (kolonne A og B) at det ikke er så stor forskjell på spiretid (dager) om det er foretatt kuldebehandling eller ikke.

Betyr dette at om man bruker kuldebehandling kan oppnå ca normal spiretid (selv om man ellers er helt utenfor normal årstid for spiring)? Altså at det ikke er noe å hente i retning av aksellerert spiring, men spiring kan gjøres årstidsuavhengig

Har du det som trengs, kan du forskyve normal spiretid. Frø som må ha kulde for å spire kan settes kaldt i kjøleskap el. kjølerom om det f.eks. er sommer. Visse variabler: Noen frø må f.eks. sås ferske, og frøene er stort sett modne mot høsten.
Når man setter frøsådd ut under snøen om vinteren frigir man plass inne. Frøene greier seg stort sett selv så lenge de ikke tørker ut. De vil spire når temperaturen ute tilsier det, men mange tar disse inn når de har fått sin kuldeperiode og får på den måten tidligere spiring, og større planter å sette ut.
Selve spiretiden er regulert av kulde og varme, lys, og den tiden frøet trenger for å spire, men du forlenger voksetiden ved å ha dem i passende voksetemperatur lenger enn en vanlig norsk sommer tisier. Noen planter, som egenlig ikke hører hjemme her, kan da komme i blomst. Så er det noen planter som blir kraftigere og finere ved å bli sådd ute, selv om de da blomstrer senere. Det kan være vanskelig å regulere temperatur og lys slik at de blir fine ved innesådd. Noen kan sås om høsten el de selvsår seg.
Håper dette var litt av det du lurte på.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg gudrun Tir Aug 23, 2011 13:12

Hva tid kan jeg så Geranium?
Dersom de ikke kan såes nå, hvordan skal jeg oppbevare dem?
Gudrun
gudrun

Innlegg orm Ons Aug 24, 2011 1:25

Går ut fra at du mener storknebb som er det norske navnet.
Av de få jeg har har flere greid å så seg på egen hånd ute. Det vil vel si at man kan så dem ute på høsten, men det er ikke sikkert alle geranier kan behandles slik. Det kan andre svare bedre på.
Frøene skal oppbevares tørt, mørkt og ikke for varmt. De fleste sår staudefrø inne utpå vinteren, vanner forsiktig og lar dem stå kjølig inne et par dager før de settes ut under snøen. Viktig å passe på at de ikke tørker ut , evt skuffe snø over om den har smeltet. De vil da spire ute når våren/sommeren kommer.
De fleste stauder kan ellers sås inne på våren og plantes ut når været tillater det, mens noen må ha kuldebehandling for å spire og noen må sås ferske.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inkhuldra Tir Feb 07, 2012 9:15

Jeg har et spørsmål om temperatur etter såing:

På frøposene står det f.eks. 18-20 grader, 10-15 grader, osv. Hvor nøyaktig er dette? Hvis man har det kaldere, vil frøene dø, eller vil spiretiden bli lenger? Jeg kan forstå det om det er er mer kritisk med for høy temperatur, men hvor mye høyere skal det bli for å bli "for høyt"?

Jeg for min del har frøsådden min stående i vinduer rundt i huset, og tempen i vinduskarmene kan variere veldig mye avhengig av utetemperatur og hvorvidt jeg fyrer i ovnen. Nå på morra'n, for å ta et eksempel, er det 18,5 grader her i stua hvor jeg sitter, men i stuevinduet er det 12 grader. Det har utvilsomt også vært kaldere der. Likevel spirer tomatfrøene der, og jeg trodde de trengte høyere temp.

Ipomoeafrøene jeg sådde på soverommet, med ca 18 grader og undervarme fra panelovn, spirte derimot ikke i det hele tatt.

Et annet spørsmål:

Jeg har hatt diverse frøpotter stående ute i yttergangen, med dårlig lys og omlag 10-12 grader. De har stått der i cirka en uke, for jeg ville ikke sette dem rett ut i 10-14 minus. De har ikke spirt ennå, men jeg vet ikke om noe har begynt å skje nedi jorda. Hvis de har begynt å røre på seg, bør jeg neppe sette dem ut selv om tempen er "oppe" i 4,5 minus? Det skal bli 7-8 minus utover uka, men så skal vi opp til rundtomkring nulltemp. Bør jeg helst la dem bli stående i yttergangen, når de nå har stått inne så lenge?
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg magnar Tir Feb 07, 2012 9:59

Inkhuldra skrev:Jeg har et spørsmål om temperatur etter såing:

På frøposene står det f.eks. 18-20 grader, 10-15 grader, osv. Hvor nøyaktig er dette? Hvis man har det kaldere, vil frøene dø, eller vil spiretiden bli lenger? Jeg kan forstå det om det er er mer kritisk med for høy temperatur, men hvor mye høyere skal det bli for å bli "for høyt"?

Jeg for min del har frøsådden min stående i vinduer rundt i huset, og tempen i vinduskarmene kan variere veldig mye avhengig av utetemperatur og hvorvidt jeg fyrer i ovnen. Nå på morra'n, for å ta et eksempel, er det 18,5 grader her i stua hvor jeg sitter, men i stuevinduet er det 12 grader. Det har utvilsomt også vært kaldere der. Likevel spirer tomatfrøene der, og jeg trodde de trengte høyere temp.

Ipomoeafrøene jeg sådde på soverommet, med ca 18 grader og undervarme fra panelovn, spirte derimot ikke i det hele tatt.

Et annet spørsmål:

Jeg har hatt diverse frøpotter stående ute i yttergangen, med dårlig lys og omlag 10-12 grader. De har stått der i cirka en uke, for jeg ville ikke sette dem rett ut i 10-14 minus. De har ikke spirt ennå, men jeg vet ikke om noe har begynt å skje nedi jorda. Hvis de har begynt å røre på seg, bør jeg neppe sette dem ut selv om tempen er "oppe" i 4,5 minus? Det skal bli 7-8 minus utover uka, men så skal vi opp til rundtomkring nulltemp. Bør jeg helst la dem bli stående i yttergangen, når de nå har stått inne så lenge?

Jeg gjentar det jeg har sagt så mange ganger før: Frøspiring eringen eksakt vitenskap!

Frøene vil ikke dø om det blir kaldere enn den oppgitte temperaturen etter at de har sådd, men spiringen vil sannsynligvis ta lengre tid. Jeg tviler på at temperaturen i et rom vil bli for høy for dem, men det er noen stauder som vil ha lavere temeratur når de spirer, og er det for varmt , kan de hindre disse frøene fra å spire. Du kan da evt sette dem ut når det blir mer vår ute.

Når noen frø ikke spirer er det oftest pga at frøene ikke er av god kvalitet.

Når de gjelder de pottene som har stått i yttergangen, så kommer det litt an på hva slags frø det er, men det kan vel være like greit å la dem bli der de er, og heller sette fram i mer lys de som evt måtte spire. Hvis det ikke har spirt noe i løpet av en måneds tid, ville jeg satt dem ut hvis det er staudefrø det er snakk om
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester