Såmetoder

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Såmetoder

Innlegg Inkhuldra Tir Feb 07, 2012 19:18

Magnar, du er en engel! Det er godt å vite at jeg kan senke skuldrene og ikke bekymre meg over potensielt frømord.

Tomatfrøene mine fra i fjor spirer ihverfall i et vindu hvor de har stått i 10-12 grader. Ikke dårlig! I en annen potte i samme vindu kommer det opp etpar mystifisker -- skal bli spennende å se hva det er. Og dette skjer altså til tross for at alle sammen står i en blanding av billig BoGrønt-hagejord og kattesand fra Europris.

Og nå så jeg nettopp at det kommer opp Merian og en pytepyteliten spire av Indianermynte (Agastache aurantiaca). I samme type jordblanding, og også uten plast over.

Jeg føler meg definitivt lykkeligere nå.

Ja, og Ipomoeafrøene som ikke ville spire i soveromsvinduet, ble flyttet inn på badet -- og det tok knapt 0,5 sekund før jeg så den første spira. :mrgreen:
KTHXBAI!
Inkhuldra
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Inkhuldra Tor Feb 09, 2012 8:49

Klokkerankespirene som står varmt oppe på badet, er nå på vei opp jorda. Jeg så dem komme opp i går, og nå på morra'n var de omlag 3 cm med store spireblader. Så gikk jeg ned og tok meg en kopp te, plantet de siste 14 pasjonsblomstfrøene med minimal tro på suksess, gikk ut med en av bikkjene i hagen, satte mobilen på lading, og så gikk jeg opp på badet igjen. Og - jeg sverger - spirebladene hadde delt seg! Og en av spirene, som framdeles sto med duknakke og bladene nedi jorda for en time siden, sto nå oppreist. Hva er dette for slags monstre! Er jeg trygg i mitt eget hjem?

Til sammeligning har Ipomoeaspirene nå stått med nakken såvidt brytende opp av jorda i 2-3 dager. Pingler.

Av de første frøene jeg først sådde, den 27/1, er det nå to sorter som spirer: Merian og Indianermynte. Ja, og tomatfrøene som kom aldeles for tidlig. Merianspirene er nå 1,5 cm lange og tynne som hyssinger. De og Indianermyntefrøene ble plantet i billig hagejord med grov kattesand iblandet, uten pose over (men jeg har vært nøye med å sprayvanne dem). Siden da har jeg, fornuftig nok, skaffet meg sand og perlite.

Så, alt i alt har verktøyene mine bestått av hagejord fra BoGrønt, grov kattesand fra Europris, strøsand fra Biltema, og dyr perlite fra Plantasjen. Noen frø (Amsonia tabernaemontana) ligger i kjøleskapet, i et fuktet kaffefilter på en tallerken, innpakket i pose. De flest pottene er fra fjoråret, og posene jeg har over dem er vanlige brødposer. Pottene som står ute til stratifisering står i en plastkasse fra Gilde, med en liknende kasse fra Prior som "tak". Jeg har overhodet ingen plantelys, men må nok rigge opp no' sparepærebelysning nå.

De frøene som spirer i denne setup'en, vil nok være de tøffeste av de tøffe. ;)
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg reidunn Man Feb 20, 2012 21:24

Amfjell skrev:Hardt frøskal på Allium. Frøa på Allium Forelock spirte 26.01 og strekkjer seg godt under plantelyset, men ingen av dei har klart å kvitte seg med det harde frøskalet. Eg har prøvd å dusje dei litt, men det sit fast. Treng dei hjelp eller er det eg som er utolmodig?

Hei
Eg har sådd mykje Allium siste åra, og frøskallet sitter lenge på på dei aller fleste, så det er nok du som er utålmodig :D -
Hilsen Reidunn
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg kenny Ons Okt 24, 2012 14:26

Fantastisk bra! Jeg har nettopp sådd noen epiphyllum og noen adenum arabicum,lar de stå på badegulvet hvor tem er 24 grader med blomsterlys over. steriliserer jorda først i mikrobølgeovn deretter blander jeg inn perlite i jorda for å sikre god drenering. Virker som bare rakkern =)
Vedlegg
_DSC0159.JPG
_DSC0159.JPG (98.25 KiB) Vist 2466 ganger
Brukerens avatar
kenny
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Forrige

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest