Formering av planter -deling og avleggere

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Formering av planter -deling og avleggere

Innlegg toveve Lør Mai 21, 2011 22:20

Jeg har delt stor stjerneskjerm og aurikler også, men de har mye mindre bladverk på en måte. Så der har jeg bare plantet dypt. Skulle egentlig kaste stjerneskjermen og irisene pga skvallerkål, men så ble det rensing og tomt for potter i stedet :lol: Klarer jo ikke å kaste så mye som en miniløk. Ikke sett meg på ideen om stiklingsformering takk :oops:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Gullbrit Lør Mai 21, 2011 22:31

Enig med Berit, Ståle. Dette er virkelig nyttige tips. En del visste jeg fra før og har praktisert, men en del var nytt og det skal jeg ta med meg. Tusen takk for dine informative bidrag :star:
Hilsen Gullbrit

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om"
(Victor Hugo)
Brukerens avatar
Gullbrit
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg agathe Ons Apr 11, 2012 21:35

Sier det samme som hun over, 1000 takk for flott innleg!!!! :)
agathe
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Kjær-hobby Man Mai 07, 2012 20:40

Det er tydelig at jeg må lese på masse her inne (er ny her) for her var det masse nyttig å lære! Så flott at dere erfarne deler med oss, tusen takk:)
Kjær-hobby

Innlegg Donna Ons Mai 01, 2013 22:01

Hei! Ny her jeg....og for så vidt ny på planter og vekster....liten kunskap.....laga meg ett bed for mange år siden, men ble syk og måtte la det ligge brakk....resultat....ødelagt bed....skal forsøke lage nye bedd av det som kan berges.
MEN....det jeg ville si er at jeg nå har startet med å legge jord rundt greiner på ripsbusker med plastikk rundt, og knytt i begge ender....jorda ligger rundt skuddene, så jeg håper de får rot der......dette hørte jeg av min ekssvigermor for mang emange år siden at gikk an....andre som har forsøkt eller hørt om denne måten å gjøre det på?
Meninga er å få nye planter jeg kan ha på ett annet sted, og la de gamle være igjen der de er.
Donna

Innlegg Svend Åge Nielsen Lør Mai 04, 2013 6:48

Det går an, men det er enklere at klippe en 1 års gren ca 20 cm lang og stikke den i jorden, så kun den øverste knupp er over. da vil den gro. Rips og solbær er enkle at få til med tre agtige stiklinger. Det samme gjelder solbær, pil, Ribes og en del andre prydbusker.
Svend Åge Nielsen

Innlegg Donna Lør Mai 04, 2013 13:40

Ah takk for svar. Jeg trodde ikke slike planter lett fikk rot på denne måten du beskriver, men så vet jeg det. Jeg gjorde de samme med stikkelsbærbuskene, og det ser ut som de må gjøres slik. I natt var frost her, og jeg som klippet skuddene øverst på planten...håper de tåler dette de nye avleggerne.

Har ett nytt spørsmål....mitt bed ligger brakk siden for 7 år siden....er det mulig å finne tullipanløker igjen der tro? og har noen noen gode råd hvordan finne igjen planter der? Det er helt gjenngrodd av ugress
Donna

Innlegg Nienna Lør Mai 04, 2013 15:21

Jeg satte stiklinger av svartrips i fjor, og de kommer med nye grønne skudd nå :jump:
Når det gjelder spørsmålet ditt om gjengrodde bed, så er mitt svar at du bare må begynne å grave og se hva du finner :lol: Tulipanløker kan godt ha overlevd. Det er bare løker som har nådd blomstringsstørrelse som blomstrer. De nye sideløkene bruker noen år for å bli store nok til ny blomstring, og da sender de opp bare et enkelt blad eller to som man lett overser i en ugressjungel. Så du må bare begynne å rense opp i bedet. Kanskje finner du stauderøtter. Mange stauder er skikkelig seiglivete selv om de har vært overgrodd i mange år. F.eks peoner, kjempekrage og fredløs. Men også mange flere av våre vanlige stauder kan ha overlevd. Lykke til :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Donna Lør Mai 04, 2013 21:57

Mange takk for svar nienna :) Jeg gleder meg til å starte på igjen nå. Håper på å finne stauder og løker, men jeg har lite kunnskap om ugress og planter, så spørs om jeg ser hva som er hva....kan høre om jeg får litt hjelp av noen som har mer greie på det :D Håper jeg får til å drive hage nå da....glemt det lille jeg lærte for 7 år siden...
Donna

Innlegg Nienna Søn Mai 05, 2013 15:55

Kunnskapen tar seg fort opp igjen når interessen våkner :) Og her på Hagegal kan du også få hjelp til å skille ugress fra stauder. Bare legg ut et bilde på "ukjente størrelser", så får du nok hjelp :) Men om du har naboer med hager får du nok både gode råd og avleggere.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Donna Man Mai 06, 2013 0:28

Kan vel ikke si meg annet enn enig ninnia i at intressen og kunnskapen går hånd i hånd.
Takker for svar :)
Donna

Innlegg Donna Lør Mai 25, 2013 10:48

Jaggu....både stikkelsbæra og ripsbuskene jeg tok avlegger ble det busker av, og det gikk rimelig fort....er kommet blomster på ripsbuskene til og med, så der blir det noen få bær i år :jump:
Donna

Innlegg orm Lør Mai 25, 2013 15:53

Stiklinger av bærbusker kan nok takle å ha blomster ev. bær og samtidig danne rot, men vær obs. på at det er lurt å ta av blomster og knopper på stiklinger. Da slipper planten å bruke krefter på flere oppgaver samtidig. Ikke flytt på stiklingene nå. De trenger ikke å ha fått rot selv om de blomstrer. Det samme vil skje om du tar slike kvister inn og setter i en vase m. vann. Anlegget til blomsterknoppene var ferdig til å springe ut når du kuttet stiklingen.
Håper jeg ikke skuffet deg alt for mye nå, men slike ting kan være greit å vite.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Donna Søn Mai 26, 2013 11:47

hehe...greit at du gjør meg oppmerksom på dette orm...den tenkte jeg ikke over gitt....er jo grønn på dette....en får bare vente å se om det blir noe av...jeg har i allefall forsøkt....alt er verdt ett forsøk som kan bli noe av...hehe :) Har ellers holdt på i hagen mye nå i vår, og det gir mersmak uansett om noe kan gå galt :jump:
Donna

Innlegg Nienna Søn Mai 26, 2013 19:26

Det går nok bra :) Bærbusker er utrolig lette å stiklingsformere. Bare pass på at de ikke tørker ut.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Svend Åge Nielsen Man Mai 27, 2013 20:48

Når i nu har funnet ut av hvor enkelt det er at formere bærbusker, så ha lidt kritisk sans, ikke former hva som helst av bærbusker, ta en tur på høsten rundt til venner og bekente som har bærbusker og finn de buske som er sunneste, har lengst haser og størst bær, og ta lovning på at komme til våren å hente sti klinge materiale, det kan be tyde meget for avlingen og arbeidet med at plukke.
Svend Åge Nielsen

ForrigeNeste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester