Formering av planter - Stiklingsformering

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Formering av planter - Stiklingsformering

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 13:46

3. Stiklingsformering

Dette er den mest brukte metoden, og den beste hvis du trenger mange planter. I prinsippet veldig enkelt: du tar en bit av planten, stikker den i jorden, og vips så har du en ny plante.(Stiklinger som "detter ned" i håndvesker er veldig utbredt)

Noen "regler"
Jorden du stikker i må være porøs, lufttilgang er helt nødvendig for rotdannelsen. Bruk f.eks. "såjord" blandet med sand og Vermiculite. (Det går også fint å stikke i ren Perlitt)

Jorden må vannes veldig forskiktig (dusjes) -Den skal bare være lett fuktig, ikke våt.

Luften rundt stiklingen må ha høy luftfuktighet. Det enkleste er en plastpose av den typen du finner i grønnsakdisken på Super'n. Disse er av en plasttype som "puster" litt, og fungerer veldig bra.

Stiklinger som settes i vann roter seg litt senere enn de som står i jord. Det er også flere grunner til å stikke i jord istedet for å sette dem i vann.

Det kan være en fornuftig foranstaltning å dusje jorden og stiklingen og innsiden av posen med Atamon-oppløsning for å minske risikoen for mugg.

Stiklingene settes så lyst som mulig, men direkte sol må unngås.

Frem til røttene er dannet bør temperaturen være forholdsvis høy.Det beste er om jorden kan holdes noe varmere enn luften (Undervarme)

"Urteaktige" stiklinger er fra de fleste stauder - de er grønne og myke. Roter seg ganske fort.

"Vedaktige" Roter seg ofte sent (meeget sent, Rhododendron og Magnolia f.eks.)

"Halvmodne" er vedaktige som ikke er ferdig utviklet, de er grønnere og mykere enn de vedaktige (årets nyvekst på roser) Disse kan være lettere å få til enn vedaktige.

Rotningshormon er ikke nødvendig. Bakepulver kan kanskje prøves mer?

Tid på året for stikkingen kan ha stor betydning. Enkelte vedaktige går best hvis du tar stiklinger på etttervinteren.

Hvis stiklingen blir fanget mens du er på reise, så må den oppbevares fuktig. En plastflaske med en vannskvett er bedre enn å pakke den inn i våt tørkerull.

Alt du kan få tatt stikling av kan i prinsippet rotes, men det er ikke alt som er like enkelt. Ikke gi opp etter ett forsøk, prøv igjen, så finner du kanskje ut hva som er metoden for akkurat den planten.

"The Rooting Database" har listet opp veldig mye om hva som er "metoden" for mange forskjellig planter, og nevner også hvor lang tid det tar, og vanskelighetsgraden.
http://rooting.ucdavis.edu/Pchome.htm

Og - aller viktigst: Husk etikett !!!
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg smg* Man Jan 12, 2004 14:02

Jeg har vanskelig for å få til denne formen for "tørrstikking" innendørs. Den metoden jeg har hatt mest suksess med er å sette dem i vann til de begynner å danne røtter og deretter sette dem i jord. Når jeg setter dem i jord gjennomdynker jeg jorda, lar den renne av, og gir ikke planten vann pånytt før jorda er like tørr som når jeg gir de andre, vanlige potteplantene vann. (Men det kan hende jeg finner på å dusje den.) Stiklingene står da i vinduskarm, skjermet fra direkte sollys.


Denne metoden har jeg brukt på de vanligste, enkle potteplantene - fuchsia, pelargonium, hibiscus, gullranke osv.


Grunnen til framgangsmåten min er som sagt at jeg sliter med å få til tørrstikkingen - og så leste jeg at vannrøtter ikke omdannes til jordrøtter... Så teorien min for bruk av gjennomvannet jord til stiklinger med vannrøtter er at røttene da kanskje kan omdannes, eller at planten klarer å trekke vannet fra jorden til den har dannet skikkelige røtter (i takt med uttørkingen av jorda)...


(Jeg henger meg på, jeg - for jeg regner med meningen er at vi skal kunne vise bredden også gjennom tematråden? Ikke bare "best practises"?)
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 10546
Registrert: Tir Apr 15, 2003 13:23
Bosted: Nordskog, Halden (Sone h4?)

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 14:13

Vannrøtter (har ikke rothår) omdannes ikke, planten må danne nye røtter. Hvis du bruker vannmetoden, så sett dem i jord med en gang du ser de begynner å komme røtter. Hvis du ikke får til Fuchsia med "tørrstikking", så gjetter jeg på at det er for lav fuktighet i posen, og for mye i jorden.
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg smg* Man Jan 12, 2004 14:33

Vannrøtter (har ikke rothår) omdannes ikke, planten må danne nye røtter. Hvis du bruker vannmetoden, så sett dem i jord med en gang du ser de begynner å komme røtter. Hvis du ikke får til Fuchsia med "tørrstikking", så gjetter jeg på at det er for lav fuktighet i posen, og for mye i jorden.


Det kan nok stemme gjettingene dine :oops:. Jeg synes som sagt det der med "fuktig men ikke våt" jord er vanskelig. Lett for å mugge i posen også synes jeg. Med metoden min har jeg altså tatt dem før de har utviklet skikkelige vannrøtter (tror jeg). De havner nemlig i jord med en gang at stilken får 3mm "skjeggvekst". Jeg har ikke brukt pose i det hele tatt.


Bruker du da helt myke stiklinger eller de halvmodne av f.eks fuchsia? (Jeg vil da gjerne få det til...)


En eller annen her på forumet sa hun satte potta i lunka vann til toppjorda begynte å skifte farge. Er det for mye vann det også? (Det er så vanskelig å forklare&forstå hvor vått riktig mengde "fuktig" er...)
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 10546
Registrert: Tir Apr 15, 2003 13:23
Bosted: Nordskog, Halden (Sone h4?)

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 15:18

SMG :

En eller annen her på forumet sa hun satte potta i lunka vann til toppjorda begynte å skifte farge. Er det for mye vann det også? (Det er så vanskelig å forklare&forstå hvor vått riktig mengde "fuktig" er...)



Når jorda blir for våt, så slipper det ikke luft. Og torvholdig jord synker sammen når den blir våt. Hvis du setter potten i vann, slik at bare den nederste delen står i vann, og lar potten stå til den ikke trekker mer, blir det bra. Hvis du har rikelig med sand og vermiculitt i jorda.


For de som har kortere vei til Nasjonalteateret enn til et skikkelig hagesenter kan kattegrus godt brukes istedetfor Vermikulitt (men det må ikke være den typen som "smelter" når den blir våt)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 15:58

Grunnen til at du MÅ bruke plastpose, er at fordampingen fra bladene må reduseres mest mulig, inntil stiklingen har fått røtter. I tillegg kan du gjerne fjerne noen av bladene.

Bilde

Rose de Resht, stiklinger tatt i desember, har ennå ikke fått røtter, så pose er viktig!

Bilde

Clematis, tatt i desember, her ble posen fjernet for tidlig, bladene er tørket noe inn. Det er jo ikke lett å se når røttene kommer....
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jan 12, 2004 18:48

Vedaktige stiklinger kan tas nå, men skal vel settes senere? Mener å ha lært at de kan oppbevareres kjølig mens man venter på våren. Betyr det oppbevares tørt og kjølig eller fuktig og kjølig?


Tenkte jeg skulle prøve meg med å gi den gamle hekken noen flere planter der bikkja har stått og "hilst" på nabobikkja litt for mange ganger. Det er en alperips som sto her før jeg tok over hagen.
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 5153
Registrert: Fre Mar 21, 2003 19:01
Bosted: Fredrikstad/østsiden - flatmark på leire.

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 19:52

"0ppbevare til våren" gjelder vel helst podekvister. Alperips er veldig grei, stikker du den nå så får plantene en lang sesong på å etablere seg
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg Bjarne Tir Apr 25, 2006 23:24

Eg har vert så heldig å få ein kvist av ein camelliaplante som har stått ute her i området i snart 20 år og er blitt 4 meter høg og blomstrar årleg med hundrevis av blomster. Er det nokon mulighet for att den skal slå rot? Den har mange blad og fleire blomsterknopper og greiner seg til tre greiner. Den er hard i veden.
Bjarne Oddane, Kvernaland
Brukerens avatar
Bjarne
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja
 
Innlegg: 456
Registrert: Man Aug 18, 2003 16:02
Bosted: Kvernaland

Innlegg Gundad Fre Apr 28, 2006 20:03

-Og eg lurer på kor mykje av bladverket eg skal/kan fjerne på stiklingane. Det har eg ikkje funne noko om her.

MVH

undrande Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker
 
Innlegg: 2934
Registrert: Ons Jun 29, 2005 23:58
Bosted: Rodeløkka, Oslo og Billingsfors, Sverige

Innlegg RandiF Fre Apr 28, 2006 20:40

Jeg lurer også litt på dette med at stiklinger har blomster eller blomsterknopper. Vil de sette røtter da? Eller må alle knopper og blomster fjernes? Jeg har kjøpt tre potter med småblomstret Surfinia og kunne tenkt meg å lage flere planter av dem. Men er usikker på om det er noen vits i prøve siden er er fulle av blomster nå. Mener å ha lest at stiklinger må tas før blomstring. Noen med erfaring her?
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker
 
Innlegg: 1813
Registrert: Lør Mar 15, 2003 23:09
Bosted: Florø - H2

Innlegg calypso Lør Apr 29, 2006 15:14

Bjarne:
Camelia har jeg ingen erfaring med. The Rooting Database nevner god roting ved høststiklinger.

Gundad:
Grunnen til å klippe vekk blader er for å redusere fordampingen. Det er ingen bestemte regler for dette. Jeg tar vekk alle store blad, reduserer gjerne litt ekstra på ting jeg regner med tar lang tid.

RandiF:
Surfinia setter røtter selv mens den blomstrer. Ellers er det lurt å kutte vekk blomster og knopper, så stiklingen ikke behøver bruke energi på dette.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg Gundad Lør Apr 29, 2006 15:22

Tusen takk, Ståle!

No står det fem stiklingar av Hibiscus eitelleranna i jorda, frårøva blad og sidegreiner. Eg kryssar fingrane! :)

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker
 
Innlegg: 2934
Registrert: Ons Jun 29, 2005 23:58
Bosted: Rodeløkka, Oslo og Billingsfors, Sverige

Sette stiklinger i vann?

Innlegg calypso Søn Mai 14, 2006 11:10

Jevnlig leser jeg om folk som drar hjem og setter stiklingene sine i vann.
Noen spør til og med om de skal sette stiklingene i vann først, og får nei til dette. De går allikevel hjem og setter dem i vann. Slik har mor og bestemor alltid gjort med tårene sine, så det er nok best å gjøre det slik? (Plastpose til å ha rundt, hadde ikke bestemor, så det er heller ikke nødvendig ;) )
Hvis resultatet ikke blir vellykket er konklusjonen "jeg får ikke til slike, jeg"
Det er skrevet et helt eventyr om dette. (gjett hvilket jeg tenker på) :mrgreen:

Vi lever i en ganske opplyst tid, og de som ikke tror på meg, oppfordres til å sjekke ut hvordan yrkesdyrkere gjør det. Hvis det hadde vært noe som helst å vinne på å gå veien om vann, så hadde det garantert blitt gjort. Hvis det hadde vært unødvendig å ha plast eller duk over, så ville det ikke blitt brukt. En liten prosents forbedring, kan fort bety millioner, når produksjonen er stor nok. Så jeg stoler helt på at de vet hva de driver med.

De fleste planter som blir satt i vann for rotning, danner "vannrøtter", dette er røtter uten rothår. Når planten så blir flyttet over til jord, må den danne nye røtter med rothår, eller "vannrøttene" må utvikle rothår (noen planter kan det?) Det blir en unødig stagnasjonsperiode for planten.

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til å sette stiklingene i vann, er hvis jeg vil følge rotutviklingen fra dag til dag. Da er det i tilfelle bedre å bruke et halvfylt glass, dekket med plast med et lite hull, og henge stiklingen ned, men ikke så langt ned at den er i kontakt med vannet.

Et par formaninger til, mens jeg er i gang:
    Løs, luftig og porøs jord (Tilsett sand, vermikulitt eller lignende)
    Fuktig, men ikke våt!
    Luftgjennomtrengelig duk over (som hovedregel)
    Forsommeren er sikreste tiden - da roter "alt" seg uten problemer.
    Dusjing istedenfor vanning
    Fjern en god del av bladverket (f.eks. 50%)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Mai 14, 2006 11:31

Jeg jobbet i mange år på et handelsgartneri (ved siden av skole), og der brukte vi rotpulver når vi satte stiklinger. Jeg kjøpte med en sånn boks hjem, og den er fremdeles i bruk av min mor etter 15 år. Dette pulveret er det ikke lov å selge til amatører i norge lenger, men man får det over disk i tyskland, og det fungerer som fjell. Mor tar rett og slett stiklinger av perargonien og dypper i pulveret, så putter hun stiklingen i en potte med vanlig jord som er våt, og så setter hun hele greia i vinduskarmen, ikke noen plastopose engang!. De fleste stiklingene greier seg, og alt er enkelt og lett (men vi snakker her enkle planter, ikke noe eksotisk). Ellers så sier jeg meg enig med Ståle i at det er viktig med pose/høy luftfuktighet dersom man gjør det uten joksepulver (og sikkert en fordel når man bruker pulver også)

Ellers så mener jeg det er et poeng å ta stiklingene med kniv og ikke knipe med fingrene.
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker
 
Innlegg: 4607
Registrert: Man Apr 17, 2006 19:25
Bosted: Oslo

Innlegg calypso Søn Mai 14, 2006 11:39

Rotningshormoner var ikke tillatt solgt en stund, men jeg tror de er frigitt nå? Så det ganske nylig i et hagesenter. I alle fall har Impecta det.
Vann fra pilkvister sies å gi forbedret resultat, (men da må stiklingene settes i vann... :mrgreen: )
Siste jeg har hørt er honningvann, Idefix får fortelle mer om dette
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal
 
Innlegg: 12033
Registrert: Lør Aug 09, 2003 16:14
Bosted: Nøtterøy

Neste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest