Formering av planter - Diverse metoder

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Formering av planter - Diverse metoder

Innlegg calypso Ons Jan 14, 2004 18:37

Liljeskjell

Liljeskjell er en litt "annerledes" formeringsmetode. Det blir ikke den helt store produksjonen, men det går minst et år raskere enn fra frø, og det er litt spennende, synes jeg.

Liljeskjell kan taes når som helst på året, men det mest naturlige er å ta dem om høsten når de kanskje skal flyttes litt alikevel. Når du har kjøpt en ny dyr liljeløk, er det heller ikke dumt å plukke av et par skjell for å lage flere liljer, litt raskere enn naturmetoden.

Men selv en lilje i full blomst, midt på sommeren, kan graves opp og befris for noen skjell, uten problemer. (Det er ikke dumt å bestikke hageieren litt på forhånd, hvis du har tenkt å grave i liljene hennes?;)) - Ved oppgraving, så husk at løken må ned i jorden igjen, umiddelbart! - de tåler ikke at røttene begynner å tørke.

BildeBildehttp://home.online.no/~calypso/99lilje1.jpg

En stor løk tåler godt å få fjernet 4-5 skjell.

Bilde
http://home.online.no/~calypso/99lilje2.jpg

Hvert skjell blir til 2-10 nye småløk.

Løkskjellene brekkes løs fra løken og legges i vann med soppmiddel et par timer. Det beste er et systemisk middel (Benelate) - som de færreste har tilgang til. Det ser ut som Atamon går bra, her også. Hvis noen av skjellene har noe som ligner på sopp eller råte, så må dette skjæres vekk.

Bilde

Løkskjellene kan stikkes i jord (plastpose rundt!), og danner småløker i løpet av 2-3 måndeder.

Bildehttp://home.online.no/~calypso/99lilje5.jpg

Jeg foretrekker å legge skjellene i fuktig Vermiculite i et lite glass. Da er det lettere å følge med på utviklingen

Når småløkene har fått tydlige røtter plantes de over i potte. (Skjellene legges tilbake i Vermikulitten, de fortsetter å danne nye løk så lenge det er "noe igjen" av dem)Jeg beholder dem i potter de første årene, dels for å huske hvor jeg har dem, også for å kunne forlenge vekstsesongen ved å dyrke dem inne, under lys, før og etter den tiden de kan stå ute. Når de visner ned, lar du dem få en hvileperiode (tørt) før du begynner å vanne forsiktig igjen.

HUSK etikett! ;)

Husk å gjødsle godt mens de er i vekst.

For de som har sansen for å bytte planter, så er hvileperioden til disse småløkene den ideelle tiden å sende dem på, de tar ikke mer plass enn et stort frø, og de skal ha det tørt.

Liljer er ganske kostbare, så dette kan være en fin måte å fordele godene?

(Tegningene har jeg "lånt" fra et par nyttige bøker, kommer tilbake til dem..)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Ons Jan 14, 2004 19:07

Bøkene

Bøkene jeg har snappet bildene fra

"Successful Propagation" - isbn 0-85202-652-8

og

"Creative Propagation" Peter Thompson isbn 0-7134-7118-2

Begge bøkene er veldig bra, dekker over mange metoder, begge har tabeller med metoder for de forskjellige planteslag, begge har masse info om frøformering (neste ukes tema)

Begge bøkene er rimelige paperbacks, rundt 150 kr.

Jeg vil ikke si noe om hvilken som er best, det jeg ikke finner i den ene, finner jeg i den andre

Begge er nok i første rekke rettet mot "amatører", men de er veldig godt gjennomført, og jeg synes de har fått med seg veldig mye.

Den første fikk jeg lurt Dag til å kjøpe på Englandsturen vår, Hei Dag, har du noen synspunkter? ;)
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Ons Jan 14, 2004 20:56

Peoner

"Kan ikke deles, blomster ikke på 10 år hvis de blir flyttet"

Hørt den? :)

Peoner har et litt spesielt rotsystem (omtrrent som ugressklokke, bare større)

Grav deg ned inntil planten, men ikke intill stammen, der finner du tommelfingerstore "pølser" disse henger sammen med tynne rot-tråder. får du med deg et par. tre av disse, så har du en ny peon i løpet av to år.

I august/september er det tydelige "øyne" på disse knollene, da kan de deles opp, akkurat som poteter, og du kan få 3-4 peoner fra hver knoll, men da tar det selvsagt lengre tid

Peoner er noe som vi bør dele og bytte mye mer, dette er jo Merchedes-planter, hvis vi skal se på prisene i hagesentrene
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Helene Ons Jan 14, 2004 23:09

Et lite tips:

Grav opp peonen og la den ligge noen timer. Da blir røttene myke og lettere å dele! Dette kan gjøres om høsten.

Planten tar ikke skade.

Peonen skal plantes på samme dyp, ikke mer enn 5 cm over nye knopper.
Brukerens avatar
Helene
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tir Jan 27, 2004 7:57

Jeg tror denne passer her -

Jeg har et par sånne liljer ... tigerliljer av noe slag. De har (om sommeren, selvfølgelig - ikke akkurat nå) sånne saker i bladhjørnene (de øverste bladfestene)... bulbiler tror jeg det heter.

I fjor plukka jeg noen og putta i potte. Men ingenting har kommet opp... Så nå spør jeg. Hvordan skal jeg behandle disse? Dybde (antar de skal settes veldig grunt ettersom de er designet for å falle ned på bakken), jordtype, fuktighet, temperatur, kan de overvintre inne eller har de det best ute... og sist, men ikke minst: hvor lenge skal jeg vente før jeg gir opp herligheten?

Bilde

Som dere skjønner har jeg _veldig_ lyst på flere av de liljene... ;)

Bilde
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frøya-Heidi Tir Jan 27, 2004 9:18

Jeg sådde mine bulbiler ute i potter på høsten og disse spirte fint til våren. Jeg husker ikke hvor dypt de ble sådd. Men siden jeg greide å få til disse,så klarer du også smg* !
Brukerens avatar
Frøya-Heidi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Tir Jan 27, 2004 9:38

Det så litt interessant ut det der med bulbilene. Tar det lang tid før spirene blir liljer og blomstrer?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Tir Jan 27, 2004 10:07

Det varierer nok hvor lang tid det tar før det blir blomster fra bulbiller. Jeg har bare forsøkt liljen "Red Carpet". Bulbillene ble satt i en stor potte på høsten - og holdt i vekst over vinteren. (Nesten frostfritt drivhus). Vannet sparsomt. De blomstret 2. sesongen etter det :)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Tir Jan 27, 2004 10:42

Brukte dere da såjord eller? Mine har stått i et nordvindu med ned mot 8 grader. Men det kan nok hende de ble satt for dypt. Skal pirke i jordas og se når jeg kommer hjem.

MonaO - det er ikke alle liljer som har sånne, men alle med tigerlilje"blod" har det. Og siden det er en vegetativ formering så skal avkommet bli likt opphavet.
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jan 27, 2004 10:42

Hos meg "selvsår" disse bulbillene seg uten assistanse. Det kan tyde på at de vil ha en periode med vinter (kjøleskap) og at de er lysspirende. )-Ikke jord over)
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Ons Jan 28, 2004 13:50

Jeg måtte le da jeg kom på roterommet i går. Der sto det nemlig en grønn spire og pekte nese til meg fra potta.

Etter litt pirking kom jeg fram til at det iallfall er 3-4 stykker til på tur opp.

Så såvidt jeg skjønner må de plutselige spiringen skyldes en eller flere etterfølgende årsaker...

1) Det var kaldt på det rommet i juleferien (vanligvis ca 12 grader der nå vinterstid, men det har vært nede mot 8 i juleferien).

2) De var lagt for dypt. Pirkingen avslørte en dybde på ca 1-1,5 cm

3) De skjønte at de snart var dødsdømt om de ikke fikk hodet opp noe faderlig fort.
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Svein Erik Tir Feb 03, 2004 9:30

Det ble nevnt i begynnelsen av dette emne at en kunne dyrke liljene inne under lys for å forlenge deres vekstsesong. Hvilken temperatur er det best å dyrke dem under?

Svein
Brukerens avatar
Svein Erik
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Tir Feb 03, 2004 10:05

Det ble nevnt i begynnelsen av dette emne at en kunne dyrke liljene inne under lys for å forlenge deres vekstsesong. Hvilken temperatur er det best å dyrke dem under?

Svein
De er ikke særlig kresne, og det gjør ikke så veldig mye om veksten blir litt "slengete", hos meg er det 12-15 grader i vekstrommet. Hvis de har fått lite lys og mye varme, må du ikke sette dem direkte ut i soloen til sommeren.
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Taleia Tir Mar 02, 2004 17:27

Her var det mange nyttige tips til ei som skal ha sitt liljeår i år. Morsomt.
Hilsen
Taleia
Brukerens avatar
Taleia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Tips når det trengs mange stiklinger av busker og slikt

Innlegg calypso Ons Mai 18, 2005 17:20

Noen ganger trenger man kanskje mange stiklinger, til hekk, eller lignende. Jeg fikk nylig en stor neve pilkvister, de skal stikkes 20 cm ned i jorden. Andre eksempler kan være buxbom.

Finn en bred plast. Helst klar. Bygg firmaer selger bygg-plast. Kutt av en remse på f.eks. to meters lengde. Legg den på bakken. Strø ut en tykk stipe med luftig sandholdig jord langs midten. Legg stiklingene etterhverandre med ca 10 cm avstand (fra midten og opp mot den ene siden) Brett så plasten, klapp jorden og stiklingene litt flatt. Rull hele remsen sammen. Surr bunten sammen med hyssing (Strikk holder ikke) Stikk noen huller i bunnen med en gaffel e.l.

Sett hele pakken ned i en bøtte med vann og la den stå til den er gjennomfuktet.

Fordelen er: Du ser når det er passe med røtter, skikkelig dype potter er vanskelige å finne, veldig plassbesparende, og plantene gror minimalt inn i hverandre.

Rull ut pølsen og du har planter nok til en hekk.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg HuiSvingen Ons Mai 18, 2005 17:23

Smart, Ståle!!! :star: :mrgreen:
Hilsen Thea ~ Hu i Svingen

Galleri oppdatert 20. juni '06
Brukerens avatar
HuiSvingen