Formering av planter - Diverse metoder

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg anki Ons Mai 18, 2005 20:35

Helt genialt for meg med plassmangel :star:

At en ikke har tenkt på det før? :lol:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ann Tor Feb 16, 2006 10:28

Stiklingsformering av klematis

Lenke med bilder til hvordan stiklingsformere klematis. Noen som har prøvd det? Og fått det til?
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Tor Feb 16, 2006 10:35

Jeg tok mange klematis-stiklinger det året jeg flyttet, fikk nok drøyt 50% tilslag. Kuttet rett over hvert bladpar, hadde noe rotningspulver som jeg pudret stilkene med. Dette virket greit både på storblomstrede (Niobe, Multiblue) og på småblomstrende (macropetala m. fl.).
Egentlig ikke vanskelig i det hele tatt :D
Jeg fikk derimot ikke alle gjennom første vinteren, dårlig plassert i potter ute... xx(
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Tor Feb 16, 2006 10:56

Inger Karin skrev:Jeg tok mange klematis-stiklinger det året jeg flyttet, fikk nok drøyt 50% tilslag.
Jeg fikk derimot ikke alle gjennom første vinteren, dårlig plassert i potter ute... xx(

Jeg har overvintret mine i fucsialageret (lyst, kjølig og ca 12 grader) etter stikling. Det har gått greit. :)
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg hajal Tor Feb 16, 2006 14:32

Eg har fått bra tilslag på mine clematisstiklingar, brukar rotingshormon og stikk i potter med jord nederst og nesten rein sand i det sjiktet som stiklingen står i. Stikk alltid langs pottekanten.
Har prøvd meg på The President, Nelly Moser og Hagley Hybid.
hajal.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Tips når det trengs mange stiklinger av busker og slikt

Innlegg anki Tir Mai 16, 2006 15:28

calypso skrev:Noen ganger trenger man kanskje mange stiklinger, til hekk, eller lignende. Jeg fikk nylig en stor neve pilkvister, de skal stikkes 20 cm ned i jorden. Andre eksempler kan være buxbom.

Finn en bred plast. Helst klar. Bygg firmaer selger bygg-plast. Kutt av en remse på f.eks. to meters lengde. Legg den på bakken. Strø ut en tykk stipe med luftig sandholdig jord langs midten. Legg stiklingene etterhverandre med ca 10 cm avstand (fra midten og opp mot den ene siden) Brett så plasten, klapp jorden og stiklingene litt flatt. Rull hele remsen sammen. Surr bunten sammen med hyssing (Strikk holder ikke) Stikk noen huller i bunnen med en gaffel e.l.

Sett hele pakken ned i en bøtte med vann og la den stå til den er gjennomfuktet.

Fordelen er: Du ser når det er passe med røtter, skikkelig dype potter er vanskelige å finne, veldig plassbesparende, og plantene gror minimalt inn i hverandre.

Rull ut pølsen og du har planter nok til en hekk.

Jeg kom over en Skjærsmin-tre i dag som stod i grøftekanten stygt maltraktert av kommunens "kvistemaskin". De kjører langs grøftene og river i stykker masse trær... Synes det er så fælt/stygt :(

Men, til saken :lol: Jeg tok masse stikklinger av nye myke kvister av denne stakkaren og tenkte at jeg skulle forsøke å få de til å slå røtter . Bladene har akkurat begynt å "sprette".

Kan jeg da bruke "Calypsos plast-rulle-metode" til dette tro? Jeg har ikke all verden av plass så det hadde jo vært ideelt.
Men om det ikke går skal jeg nok få plass til enda en potte :mrgreen:

Noen som kan svare meg tro? :)
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Mai 16, 2006 16:12

anki skrev:Jeg tok masse stikklinger av nye myke kvister av denne stakkaren og tenkte at jeg skulle forsøke å få de til å slå røtter . Bladene har akkurat begynt å "sprette".

Kan jeg da bruke "Calypsos plast-rulle-metode" til dette tro? Jeg har ikke all verden av plass så det hadde jo vært ideelt.
Men om det ikke går skal jeg nok få plass til enda en potte :mrgreen:

Noen som kan svare meg tro? :)

Det kan du. Nye, myke kvister er vel ikke det beste, men det er verd et forsøk. Plukk vekk noe av de nye bladene. Hvis du primært er interessert i å få til noen få planter, så bruk like gjerne potte, med en pose rundt, så sjekker du daglig, og sprøyter med Atamon før du ser noe mugg.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg anki Tir Mai 16, 2006 16:49

Takk for raskt svar :D

Jeg har plukket ganske mange kvister da hele treet hadde fått stygg juling, så jeg har kvister med gammel ved også ;) .
Jeg trodde det var nye kvister som var best å bruke, inntil nå :oops:

Jeg tror jeg prøver Calypso's plast-rulle-metode denne gang, for da kan jeg lettere følge med på rotsystemet på kvistene........
OK da, + noen få i potte :lol: :mrgreen:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Mai 16, 2006 21:17

Lettvint og grei metode, Ståle. Godt forklarte. Men du må tilføye hvor du lar rullen stå mens de roter seg.
Eller der det jeg som er blind.... :oops: ?
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Jun 05, 2006 10:44

calypso skrev:Noen ganger trenger man kanskje mange stiklinger, til hekk, eller lignende. Jeg fikk nylig en stor neve pilkvister, de skal stikkes 20 cm ned i jorden. Andre eksempler kan være buxbom.

Finn en bred plast. Helst klar. Bygg firmaer selger bygg-plast. Kutt av en remse på f.eks. to meters lengde. Legg den på bakken. Strø ut en tykk stipe med luftig sandholdig jord langs midten. Legg stiklingene etterhverandre med ca 10 cm avstand (fra midten og opp mot den ene siden) Brett så plasten, klapp jorden og stiklingene litt flatt. Rull hele remsen sammen. Surr bunten sammen med hyssing (Strikk holder ikke) Stikk noen huller i bunnen med en gaffel e.l.

Sett hele pakken ned i en bøtte med vann og la den stå til den er gjennomfuktet.

Fordelen er: Du ser når det er passe med røtter, skikkelig dype potter er vanskelige å finne, veldig plassbesparende, og plantene gror minimalt inn i hverandre.

Rull ut pølsen og du har planter nok til en hekk.

Tusen takk Ståle for at du har laget alle disse fine innleggene om formering, genialt! :tilber:

Og så et spørsmål: Jeg ønsker å lage en 15 m hekk av det vi kaller snøball, men som visst ikke heter snøball (den blir 1,5-2 m høy, har små rosa blomster, og får bær i form av hvite baller. Har "runde" blader).
-Vi har mengder av denne allerede, og jeg lurer på hva som er den greieste måten å få flere, er det å bruke plast-rulle metoden, eller er det like greit å stikke rett i bakken med en gang?
-Når tar jeg stiklinger?
-Tar jeg av gammel eller ny ved?
-Hvor lang tid bruker slikt på å rote seg? Og hvor lang tid før planten begynner å lage nye grener?
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Jun 05, 2006 11:08

Vi har mengder av denne allerede, og jeg lurer på hva som er den greieste måten å få flere, er det å bruke plast-rulle metoden, eller er det like greit å stikke rett i bakken med en gang?
-Når tar jeg stiklinger?
-Tar jeg av gammel eller ny ved?
-Hvor lang tid bruker slikt på å rote seg? Og hvor lang tid før planten begynner å lage nye grener?

Jeg har ingen erfaring med sneballbusk, og kan ikke hjelpe deg med detaljer. Men det er vel bare å prøve?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Jun 05, 2006 11:35

Godt poeng, det er jo faktisk bare å prøve, det er jo ikke akkurat verken gull eller magnolia vi snakker om :lol: Det får bli til neste år tror jeg, andre ting med høyere prioritet en denne hekken. Dersom da ikke ånden kommer over oss en dag på sensommeren, vi får se :)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg josefin Man Aug 07, 2006 12:02

Ann skrev:Lenke med bilder til hvordan stiklingsformere klematis. Noen som har prøvd det? Og fått det til?

Jeg har hatt stor tro på den der to-node-metoden i lenken du viser til, og igår da jeg plantet om noen montana-stiklinger så jeg at det stemmer; stiklingen med to rotningspunkter hadde større røtter enn de to andre:
Bilde
(Klikkbart bilde, to-punkteren til venstre.)
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kresstine Fre Mar 02, 2007 9:26

[

Jeg har hatt stor tro på den der to-node-metoden i lenken du viser til, og igår da jeg plantet om noen montana-stiklinger så jeg at det stemmer; stiklingen med to rotningspunkter hadde større røtter enn de to andre:
[
Hei.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan man tar stiklinger av klematis? Har en i kikkerten som jeg tenkte å nappe litt av til sommeren ;)
Hilsen
Ann Kristin
Brukerens avatar
Kresstine
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg smg* Fre Mar 02, 2007 9:38

Kresstine skrev:Hei.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan man tar stiklinger av klematis? Har en i kikkerten som jeg tenkte å nappe litt av til sommeren ;)

Det ligger en grei lenke litt høyere opp i tråden. (Ann sitt innlegg) :)
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Re: Formering av planter - Diverse metoder

Innlegg Grimen Søn Nov 23, 2008 20:31

Jeg prøver Calypsos lilje formeringsmetode, og den fungerer veldig bra :) . Løkskjellene har jeg lagt i pulverkaffeglass med jordblanding, 70 % perilite og 30 % jord. Et par skjell rotnet, men de fleste skjellene har produsert flere småløker. De største løkene (ca. 7-8 stk) har jeg plantet i en potte med jord, og resten skal få utvikle seg videre i glasset før de plantes i potter. Veldig bra metode.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester