Prikling

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Prikling

Innlegg Inger Karin Fre Feb 10, 2012 18:58

Dette er en generell tråd om prikling, det er vel en fordel om spørsmål om spesielle planter kommer i egen tråd? Ellers blir det så vanskelig å holde orden på gode råd... Det er jo også slik at man bør lese gjennom tråden før man poster/besvarer den. ;-)

Og svaret - det står i Ståles første innlegg:

Etter priklingen bør plantene stå i samme temperatur og lys som før, men etter noen dager vil det kanskje være en fordel å sette dem på en kjøligere plass, slik at de ikke blir for lange og slengete. (kommer an på hva slags planter)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg kloppine Fre Feb 10, 2012 21:21

Nienna skrev:Det er egentlig uvesentlig hvilken sort det er snakk om :) Ingen nypriklete planter bør utsettes for større temperatursvingninger. Plantene må få tid på seg til å hente seg inn igjen før de blir flyttet.

Hehe, ja, måtte berre;)
Min erfaring er at dei tåler mykje, alle sortane eg har prøvd iallfall. Eg priklar dei ei veke eller to etter dei har spirt, tykkjer det er greiast, for då har dei ikkje vikla røtene saman endå. Dei har som oftast stått varmt på badet eller på kjøkenbenken fram til dei spirer, så på kjøkenbenken til dei blir prikla, og så opp på planterommet og der er det 14-18 grader. Eg har ikkje plass på kjøkenbenken til å la dei stå der etter prikling, så her er det hårda bud;) Ifjor prikla eg over 600 småplanter og det var 3 stk som ikkje klarte seg, så ein kan vel sei at det har gått bra. Og imorgon er det prikling igjen :)
kloppine
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Inkhuldra Fre Feb 10, 2012 21:52

Beklager, Inger Karin, at jeg spurte om noe som allerede var skrevet tidligere i tråden, og spesifikt spurte om én type plante.

Skal forsøke å lese alt mye grundigere før jeg spør neste gang. :)
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg Nienna Fre Feb 10, 2012 22:12

Skjønte det ja, Kloppine ;) Måtte bare jeg også :) Har lest hele tråden og ser at den har snodd seg innom både den ene og andre sorten.Det faller en kanskje naturlig å trekke frem den sorten man skal til å prikle når man ikke har priklet så mye og har blitt erfaren. Men jeg er enig med Inger Karin. Det er mest oversiktlig med egne tråder for prikling av spesielle planter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg IceArwen Man Jun 18, 2012 21:01

Hva skal jeg gjøre når jeg har planta en enorm potte med hengelobelia og det kommer opp ganske tett her,og de har ikke utviklet seg på en stund?hvor stor plante kommer egentlig av ETT sånt lite frø? Har også en del tettsådd busknellik som kommer ganske tett i en 8cm potte,og hva gjør jeg med de?:-)
IceArwen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Randi M Man Jun 18, 2012 21:39

IceArwen skrev:Hva skal jeg gjøre når jeg har planta en enorm potte med hengelobelia og det kommer opp ganske tett her,og de har ikke utviklet seg på en stund?hvor stor plante kommer egentlig av ETT sånt lite frø? Har også en del tettsådd busknellik som kommer ganske tett i en 8cm potte,og hva gjør jeg med de?:-)

Hengelobelia som skal prikles nå........ hm, da har du sådd i seineste laget, synes jeg. Mine henger ute i ampel og blomstrer nå.
Det går nok bra likevel: du får en fin ampel, eller flere, men blomstringa blir jo ganske sein da.

Hengelobelia prikler ikke jeg en og en plante. Jeg tar opp en dott med planter og bruker skaftet på ei teskje til jobben. Det er ikke så nøye med hvor mange planter du har i hver dott; 3-4, 4-5, 5-6 er greit.
Plant disse dottene rett i en ampel og heng den opp slik at plantene får godt med lys. Hvis det er full sommer hos deg nå, kan du snart henge ampelen rett ut. MEN: du må herde plantene før du lar dem henge ute hele tida. Lobelia har svært tynne blader som lett blir svidd i sterk sol eller blir kvite hvis det er for kaldt.
Lykke til! :klem:

Glemte busknellikene dine! De må prikles en og en i hver sin potte. Dette blir jo store planter. Du får neppe blomster på dem i år siden de er så små nå. Blomstrer fint neste sommer.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Man Jun 18, 2012 21:42

Del opp innholdet i potta i små "dotter" og plant en dott i hver potte. Selv om plantene i dotten står tett, får de allikevel vesentlig bedre plass til røttene sine og vil få sjanse til å vokse seg til og bli fine planter. Dette kan du gjøre både med Lobelia og med busknellik.

Strengt tatt holder ett lobeliafrø til en rimelig stor plante, men det å prikle Lobelia en og en er nærmest umulig. Til sånne små planter er det greieste å enten så veldig tynt, eller hvis man har sådd tett "dottprikle" slik jeg beskriver :)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Jun 18, 2012 21:46

Lobelia er kanskje den eneste planten som faktisk foretrekker å dottprikles. Profesjonellt gjøres det med fullt overlegg.
Barbatus'en bør prikles for lenge siden, eller pirkes fra hverandre.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg BlomsterFin Man Jun 18, 2012 23:56

Jeg sår myyyye lobelia hvert år, synes den er kjempefin overalt. Jeg tar mange i hver tue isammen når de prikles første gang. De blir lettere å dele opp i flere tuer når de er 8-10 cm høye. Viss det er for få i tua synes jeg det blir lett å overvanne de til drukningsdøden :mrgreen: .
Brukerens avatar
BlomsterFin

Innlegg Inger Karin Tir Jun 19, 2012 6:56

Lobelia sår jeg med fuktig blyantspiss, da har jeg ferdige "dotter" med 6-10 frø/planter i hver. Mye enklere! Mine blomstrer nå.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg IceArwen Tir Jun 19, 2012 21:48

Wow!!tusen takk for masse fine svar!!:-) her har det såvidt begynt å nærme seg ti grader på gradestokken og vært få fine dager,bor i narvik! 8) men jeg prøver bare masse inne i en slags brakke,og noe inne i huset! :wizard: Okei,og noen sier jeg skal klippe av toppen på nesten alt,virker det som,når det har kommet et par blader på planten?stemmer det?det høres så brutalt ut! xx( og er det normalt med en slags "mugg" på jorda i de små pottene?:-) dere er altså så gode å ha!!:D :gruppe:
IceArwen

Innlegg Gundad Tir Jun 19, 2012 22:54

Rot litt rundt i jorda rundt prikleplantane, og ikkje vatn for mykje. Strø evnt. litt sand på toppen. Blir det ille kan du også gi ein lett dusj med litt atamon løyst opp i vatn. I farta huskar eg ikkje eit fornuftig blandingsforhold, eg tek det mest på slump. :oops:
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg IceArwen Tir Jun 19, 2012 23:08

Gundad skrev:Rot litt rundt i jorda rundt prikleplantane, og ikkje vatn for mykje. Strø evnt. litt sand på toppen. Blir det ille kan du også gi ein lett dusj med litt atamon løyst opp i vatn. I farta huskar eg ikkje eit fornuftig blandingsforhold, eg tek det mest på slump. :oops:

Tusen takk!:-) og er det dårlig for plantene med sånn mugg?:) :gruppe:
IceArwen

Innlegg IceArwen Tir Jun 19, 2012 23:11

BlomsterFin skrev:Jeg sår myyyye lobelia hvert år, synes den er kjempefin overalt. Jeg tar mange i hver tue isammen når de prikles første gang. De blir lettere å dele opp i flere tuer når de er 8-10 cm høye. Viss det er for få i tua synes jeg det blir lett å overvanne de til drukningsdøden :mrgreen: .

Ja DET lærte jeg fort at de gjorde hvis jeg ikke brukte forsiktig vanndusj! :regn:
IceArwen

Innlegg IceArwen Tir Jun 19, 2012 23:27

Randi M. skrev:
IceArwen skrev:Hva skal jeg gjøre når jeg har planta en enorm potte med hengelobelia og det kommer opp ganske tett her,og de har ikke utviklet seg på en stund?hvor stor plante kommer egentlig av ETT sånt lite frø? Har også en del tettsådd busknellik som kommer ganske tett i en 8cm potte,og hva gjør jeg med de?:-)

Hengelobelia som skal prikles nå........ hm, da har du sådd i seineste laget, synes jeg. Mine henger ute i ampel og blomstrer nå.
Det går nok bra likevel: du får en fin ampel, eller flere, men blomstringa blir jo ganske sein da.

Hengelobelia prikler ikke jeg en og en plante. Jeg tar opp en dott med planter og bruker skaftet på ei teskje til jobben. Det er ikke så nøye med hvor mange planter du har i hver dott; 3-4, 4-5, 5-6 er greit.
Plant disse dottene rett i en ampel og heng den opp slik at plantene får godt med lys. Hvis det er full sommer hos deg nå, kan du snart henge ampelen rett ut. MEN: du må herde plantene før du lar dem henge ute hele tida. Lobelia har svært tynne blader som lett blir svidd i sterk sol eller blir kvite hvis det er for kaldt.
Lykke til! :klem:

Glemte busknellikene dine! De må prikles en og en i hver sin potte. Dette blir jo store planter. Du får neppe blomster på dem i år siden de er så små nå. Blomstrer fint neste sommer.

Ja, jeg bare prøver meg masse fram med masse forskjellig innendørs i både brakke og hus! :klem: så jeg regner ikke med at noe skal blomstre noe som helst på noe som helst tidspunkt heh! :hair:
Det som er så vanskelig å vite er hvor store en plante fra ett frø blir når man prøver så mange forskjellige og aldri har prøvd helt fra bunnen før. :dream: er det sånn at jo mindre frø,jo mindre planter?det tror jeg egentlig ikke. :-s men jeg får alle plantene frem,det er bare å få de til å vokse OPP som ser ut til å være litt vanskelig! :kiss:
IceArwen

Innlegg BlomsterFin Ons Jun 20, 2012 7:58

Det er ikke slik at mindre frø gir små planter. Petunia for eksempel har støvkorn til frø og blir svære planter. Lobelia blir ikke så store, men kan jammen bli høye på slutten av sesongen. Forresten topper jeg aldri lobelia. De står så tett uansett at jeg tror de vil få problemer viss de busker seg i tillegg. men har som sagt aldri prøvd :)
Brukerens avatar
BlomsterFin

ForrigeNeste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester