Prikling

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Prikling

Innlegg blomsterenga Tor Apr 16, 2009 20:53

Jeg har gått til innkjøp av noen plastpotter i fin størrelse på Europris i dag. Tenkte jeg skulle prikle 3 spirer i hver av dem, og sette de litt fra hverandre oppe i dem. Det var billig, kostet bare 39 kr. for 10 stykker ( kjøpte i første omgang 30 stk.) Kjøpte samtidig et mindrivhus for 299 kr. Det har jeg foreløpig satt på soverommet mitt, for der er det litt kaldere enn resten av huset. Der er det fine hyller med stor plass til mange potter. Jeg har virkelig blitt bitt av basillen :D
Brukerens avatar
blomsterenga
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Tussavår Ons Apr 28, 2010 9:39

Hei, jeg er ny her og har lest med interesse alt dette om priklepinner...
Jeg har priklet en gang, men ser nå at mange av dem dør... sikkert fordi jeg var altfor uforsiktig! Så- hvor kjøper jeg priklepinne? På hagesenteret?
:big:
Tussavår

Innlegg Trine Ons Apr 28, 2010 9:43

Skaftet på en t-skje er ypperlig å bruke som priklepinne på små frøplanter. Er plantene litt større, bruker du heller selve skjeen :) Jeg synes dette er mye bedre/enklere enn disse priklepinnene som fåes kjøpt.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Apr 28, 2010 10:00

Tussavår skrev:Hei, jeg er ny her og har lest med interesse alt dette om priklepinner...
Jeg har priklet en gang, men ser nå at mange av dem dør... sikkert fordi jeg var altfor uforsiktig! Så- hvor kjøper jeg priklepinne? På hagesenteret? :big:

Du må ikke holde de små plantene i stilken når du prikler dem, men i et blad. Stilken er veldig skjør og hvis den får en skade, går det galt. Bladene kan tåle en rift.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tussavår Ons Apr 28, 2010 14:50

Ja... jeg skjønner nå at jeg ikke kan holde i stilken... Jeg burde lest litt mer før jeg begynte med priklingen. Men- gjør det forhåpentligvis bedre neste gang. Takk for tips med skje, skal bruke det neste gang!
:big:
Tussavår

Innlegg Scorpio Ons Apr 28, 2010 22:32

Jeg prikler masse,og har lite frafall, og jeg prikler med en utbrukt Bic-kulepenn.
Grønne fingre er som oftest svarte
Brukerens avatar
Scorpio
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg BenteBjo Tor Apr 29, 2010 21:40

Kulepenner (som nemt ) teskjeer og peikefingre og sikkert fleire tynne ting går heilt fint som priklepinn etter min erfaring :) Det viktigste er nok at dei små spirene ikkje får skade på stilken ,eller frøbladene ,dersom spirene ikkje har fått fleire blad .
Det eg er blitt litt usikker på ,er om eg kan sette dei så djupt at frøblada ligg rett over jorda .(slik som vi kan prikle tomater ) Dette er og tema i ein annen tråd . Eg prikler som regel plantene like djupt som dei sto opprinnelig . Men er dei blitt litt høge i stilken er det fristende å sette dei litt lavere . Noken som kan meir om dette ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randi M Tor Apr 29, 2010 23:22

BenteBjo skrev:. Eg prikler som regel plantene like djupt som dei sto opprinnelig . Men er dei blitt litt høge i stilken er det fristende å sette dei litt lavere . Noken som kan meir om dette ?

Det skjer ganske ofte at jeg setter plantene djupere når jeg prikler. Det går helt fint. Hvis de varige bladene er kraftige og fine, hender det at jeg lar frøbladene havne nede i jorda. Plantene har jo ikke bruk for frøbladene når de har fått skikkelige blader.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg anka Søn Apr 10, 2011 12:17

Godt at vi har dette forumet som vi kan hente ideer og erfaringer fra. Har akkurat kommet inn fra drivhuset mitt, som er første våren jeg bruker det. Koselig å stå å prikle og kose seg der, har en liten radio, stol og bord også. Men nå laver snøen ned her nord hos meg :(
Jeg fant en litt tykk blomsterpinne/grillspyd som jeg prikler med, funker veldig greit.
Et maleri uten ramme, er som en hage uten blomster......
anka

Innlegg TuriMH Søn Mai 01, 2011 18:55

For en fin forumtråd:) Skulle bare ønske jeg hadde tenkt langt nok til å lete litt etter informasjon FØR jeg har gjort alt, og mye feil :roll: Er det mulig????? Men nå vet jeg det til neste gang
TuriMH

Innlegg Tigertina Søn Mai 01, 2011 21:52

Ja det er fullt mulig, og de fleste har gjort ca alle feilene selv - det er det man lærer av ;)
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inkhuldra Fre Feb 10, 2012 10:12

Utrolig kjekt å sitte en time på venteværelset på sykehusets øyeavdeling, hvor det er elendig utvalg av lesestoff. Fram med smarttelefonen, inn på hagegal, lese lang tråd om brisling (som er rettskrive-funksjonens korreksjon av 'prikling'). Når jeg kommer hjem må jeg prikle klokkeranke-spirene. De er noen monstre til å vokse. Men skal de stå i samme temp en stund etter?
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg Bille Fre Feb 10, 2012 15:22

Hei. Jeg vet ikke om det skal gjøres spesielt med blodbeger, men generelt ville jeg latt nypriklede planter få samme lys/temp som de er vant med, og evt flyttet dem etter en ukes tid. Tar jo ofte noen dager før prikleplanter strutter seg til igjen, tenker at flyttinmg til ny jord er stort nok sjokk for dem, om det ikke i tillegg skal bli vesentlig kjøligere. Men, når det er sagt, (nesten) alt går bra til slutt :D
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Malama Fre Feb 10, 2012 17:57

Dette var i alle fall verdifull lesing for en nybegynner som meg. I fjor sådde jeg et frø pr potte, fordi denne priklingen virket for skummel, i år har jeg forsøkt meg på å så slik at jeg må prikle litt etterhvert.
Malama

Innlegg kloppine Fre Feb 10, 2012 18:34

Bille skrev:Hei. Jeg vet ikke om det skal gjøres spesielt med blodbeger, men generelt ville jeg latt nypriklede planter få samme lys/temp som de er vant med, og evt flyttet dem etter en ukes tid. Tar jo ofte noen dager før prikleplanter strutter seg til igjen, tenker at flyttinmg til ny jord er stort nok sjokk for dem, om det ikke i tillegg skal bli vesentlig kjøligere. Men, når det er sagt, (nesten) alt går bra til slutt :D

Kremt, eg MÅ berre kommentere at ho skreiv om klokkeranke ikkje blodbeger :fun: Eg trur det var du som skreiv eit svar på eit av mine innlegg om at du hadde sletta heile innlegget når du oppdaga at det var klokkeranke det var snakk om og ikkje blodbeger, og då vart dette for fristande :lol:
kloppine

Innlegg Nienna Fre Feb 10, 2012 18:51

Det er egentlig uvesentlig hvilken sort det er snakk om :) Ingen nypriklete planter bør utsettes for større temperatursvingninger. Plantene må få tid på seg til å hente seg inn igjen før de blir flyttet.
Nienna
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester