Gjødsel til småplantene

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gjødsel til småplantene

Innlegg MariaMaria Lør Apr 05, 2008 8:26

Jeg har sådd sommerblomster for første gang i år, og har etterhvert en hel masse potter og brett i kjelleren. Lurer litt på hvor mye gjødsel jeg må gi dem? De er sådd i såjord, og priklet over i en blanding av såjord og plantejord. Er det greit med flytende hagegjødsel? Hvor mye?

Sliter fælt med Lobeliaene. De er så pikyrandes små, og ser ut til å bare svinne hen etter at de har spirt. Irriterende småplanter - mulig jeg bare kjøper dem til slutt.

Håper noen har noen tips (prøvde å søke på gjødsling og småplanter, men fikk for mange tusen svar)

Hilsen MariaMaria
Brukerens avatar
MariaMaria
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Sigrid Lør Apr 05, 2008 8:34

Plantejord har gjødsel tilsatt og du bør derfor vente et par uker etter prikling før du gjødsler :)
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Lør Apr 05, 2008 8:43

Etter hva jeg husker å ha lest her i vår, bør småplantene stå 2-3 uker i hagejord, da får de nok næring den første tiden. Deretter kan du gjødsele med vanlig flytende gjødsel svak.

Lykke til :)
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Lør Apr 05, 2008 15:08

Takk for svar. Tror det er på tide å begynne å gjødsle litt snart da. Men hva er svak blanding?
Brukerens avatar
MariaMaria

Re: Gjødsel til småplantene

Innlegg Ingrid E Lør Apr 05, 2008 15:09

MariaMaria skrev: Er det greit med flytende hagegjødsel? Hvor mye?

Sliter fælt med Lobeliaene. De er så pikyrandes små, og ser ut til å bare svinne hen etter at de har spirt. Irriterende småplanter - mulig jeg bare kjøper dem til slutt.

Håper noen har noen tips (prøvde å søke på gjødsling og småplanter, men fikk for mange tusen svar)

Hilsen MariaMaria

Bruk brun superba til plantene dine. Gi tynn blanding hver gang du vanner, i stedet for skippertaktsgjødsling. Lurer på om det er 1 ts pr liter vann som er passelig ( dette ser du på pakken) Du begynner ikke gjødslingen før 14 dgr til tre uker etter prikling.

Lobeliane sår du ved å fukte en blyantspiss får du dypper den i de små frøene, for deretter å stryke spissen forsiktig rundt i jorden. Da vil du få fine små dotter som er lette å prikle ;)
Som du ser av bildet, er det ikke alle lobeliafrø som spirer like godt :V: .
Med vennlig hilsen Ingrid på Lora Bilde
Min hageblogg
Brukerens avatar
Ingrid E
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Gjødsel til småplantene

Innlegg Ingrid E Søn Apr 06, 2008 23:20

Ingrid E skrev:
MariaMaria skrev: Er det greit med flytende hagegjødsel? Hvor mye?

Hilsen MariaMaria

Bruk brun superba til plantene dine. Gi tynn blanding hver gang du vanner, i stedet for skippertaktsgjødsling. Lurer på om det er 1 ts pr liter vann som er passelig ( dette ser du på pakken) Du begynner ikke gjødslingen før 14 dgr til tre uker etter prikling.

Lobeliane sår du ved å fukte en blyantspiss får du dypper den i de små frøene, for deretter å stryke spissen forsiktig rundt i jorden. Da vil du få fine små dotter som er lette å prikle ;)
Som du ser av bildet, er det ikke alle lobeliafrø som spirer like godt :V: .

Etter å ha lett litt, har jeg kommet frem til at en til to ts Brun Superba til ti liter vann er passelig når du gjødsler hver gang du vanner ;)
Med vennlig hilsen Ingrid på Lora Bilde
Min hageblogg
Brukerens avatar
Ingrid E
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Man Apr 07, 2008 8:37

Da får jeg kjøpe meg brun Superba. Håper de har den på blomsterbutikken her.
Trikset med blyant ser veldig lurt ut, men jeg tror det får bli til neste år. Er vel litt seint å så en ny omgang Lobelia nå (ser jo at noen sår dem i januar-februar).
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg ART Man Apr 07, 2008 10:34

Søkte på Brun Superba og fikk opp at den er gått ut og at det er Orange Superba som har tatt over dens funksjon. Og det er jo snakk om store sekker. Finnes disse i mindre forpakninger som vanlig Superba, har sett at det er noen som har små poser for salg på noen på hagetreff/besøkshage jeg har vært hos. Om de ikke finnes i smått så bør jeg huske på å ta en titt etter det neste gang jeg koser meg på hagetreff. :)
Aina
~*~ ~*~ ~*~ ~*~
Kunnskap er å vite at tomaten er en frukt, visdom er å ikke ha den i fruktsalaten.
Brukerens avatar
ART

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester