Kjempeverbena (Verbena bonariensis) - spiring

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg ingrid9000 Ons Jul 09, 2008 21:14

Nå er mine overvintrede snart 1,5 meter høye. Ikke alle overlevde, men de som sto lunest til. Artig!
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg reidunn Ons Jul 09, 2008 22:02

Mine har slått ut sin første blomst. :D
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Tor Jul 10, 2008 7:53

Hvert år har det vokst opp frøplanter, men jeg har aldri opplevd at de blomstrer. Mulig de starter veksten altfor sent. Akkurat nå er de største ca. 15 cm høye. Dessuten forsvinner de i løpet av vinteren. Men jeg har en plante som har overvintret tre vintre i kjelleren, og den er stor og flott nå. Det er den som stør om seg med frøplanter.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Juni Tor Jul 10, 2008 9:07

Jeg sådde den for 3-4 år siden, og den har overvintret ute og kommet igjen hvert år. Den har også frøsådd seg andre steder.
Jeg har også prøvt å overvintre den inne, omtrent som med Dahlia men det var ikke så vellykket. Den virket inntørket da våren kom og helt død, så jeg gadd ikke prøve å sette den i jorda. De som står ute hele vinteren klarer seg mye bedre.
Brukerens avatar
Juni
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg patina Tor Jul 10, 2008 14:54

De små Verbena bonarensis plantene jeg fikk av Mariann G her på hagegal blomstrer nå :D
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Kjempeverbena (Verbena bonariensis) - spiring

Innlegg Gyldenlakk Lør Mar 13, 2010 23:00

Er kanskje for seint ute med å så kjempeverbena - så på Impecta kun 8 dager kjøletemp. Men etter litt søk her inne ser jo her at rådene er litt andre - og at denne krever litt tid :?
- Brassicaceae er en spennende plantefamilie -
Brukerens avatar
Gyldenlakk

Innlegg Lin Søn Mar 14, 2010 20:20

Gyldenlakk skrev:Er kanskje for seint ute med å så kjempeverbena - så på Impecta kun 8 dager kjøletemp. Men etter litt søk her inne ser jo her at rådene er litt andre - og at denne krever litt tid :?

Hei Gyldenlakk!
Jeg har sådd dem mange år på rad, men aldri senere enn januar. Da blomstrer de i august/september.
Det kan jo være at det går, du kan jo prøve. Siden de kun er ettårige er det kanskje litt risky.
De er utrolig vakre!!!
Om du får det til på en ekspressmåte håper jeg du deler her!!
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gyldenlakk Tir Mar 16, 2010 21:44

Lin skrev:
Gyldenlakk skrev:Er kanskje for seint ute med å så kjempeverbena - så på Impecta kun 8 dager kjøletemp. Men etter litt søk her inne ser jo her at rådene er litt andre - og at denne krever litt tid :?

Hei Gyldenlakk!
Jeg har sådd dem mange år på rad, men aldri senere enn januar. Da blomstrer de i august/september.
Det kan jo være at det går, du kan jo prøve. Siden de kun er ettårige er det kanskje litt risky.
De er utrolig vakre!!!
Om du får det til på en ekspressmåte håper jeg du deler her!!

Har nok innsett at jeg er for sent ut i år, og lar frøposen vente til neste år. Skulle gjerne ha sett dem i hagen, så jeg får nok jakte på småplanter i bytteringen eller annet steds. Sommerfuglene som vrimlet rundt Verbena som sto på et stort felt på UMB på Ås var et syn!
- Brassicaceae er en spennende plantefamilie -
Brukerens avatar
Gyldenlakk

Innlegg magnolia Ons Mar 17, 2010 12:22

Prøv å strø ut noen frø på ettersommeren, sannsynligvis vil de fleste spire og du får blomstringsklare kjempeverbena neste år direkte på de stedene du vil ha dem. Når de som er plantet ut i hagen får frø som spirer, så vil vel håndsådde frø spire på samme måten.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Fritillary Ons Mar 24, 2010 17:12

Jeg sår mine i mars-april, i et drivhus uten varme. Mine har aldri vært innom kjøleskapet ( men det er jo ikke veldig varmt i drivhuset på denne tiden). De spirer lett som en plett så i fjor hadde jeg mer enn jeg har plass til; ga bort mange og måtte attpåtil lage meg et ekstra bed... Jeg får kanskje litt senere blomster (juli-august) men de blomstrer, som sagt over her, til frosten tar de. Altså til sent november eller ut i desember her hos meg.

Har ikke sådd mine ennå, men tar altså det med knusende ro :D
Mighty oaks from little acorns grow

Line i Alvehagen

www.alvehagen.com
instagram @alvehagenblomster
facebook www.facebook.com/alvehagen/
Brukerens avatar
Fritillary

Forrige

Gå til Formering