Lillium martagon

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Lillium martagon

Innlegg Maiblomst Lør Jan 24, 2009 12:14

Eg skal så martagonliljer, og er derfor ute etter råd og tips.
Fann ei engelsk side på Hagegal info om frøsåing av liljer. Der vert det anbefalt 3 mnd varme, og så 2-3 mnd kjølig. Og så ut i varmen igjen.
Det stod og at ein skulle desinfisere frøa med "captan" før ein byrja. Er dette nødvendig, og kva kan ein eventuelt bruke i staden for "captan"(som eg altså ikkje veit kva er)?
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Lillium martagon

Innlegg magnar Lør Jan 24, 2009 13:05

Når jeg har sådd martagonliljer har jeg bare satt ut frøene og latt dem stå ute, og det har gått bra. Men du får kanskje raskere spiring om du lar dem få denne temperaturvariasjonen. At det skal være nødvendig å desinfisere frøene kan jeg ikke skjønne. Martagonliljene selvsår seg jo ellers greit i hagen.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maiblomst Lør Jan 24, 2009 15:26

Takk for svar! Kanskje eg skal prøve begge deler.
Veldig greit at dei sjølvsår seg når ein først har dei i hagen. Desse kan ein definitivt ha nokre av!
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg akoen Lør Jan 24, 2009 19:02

Har aldri gitt desse noko spesialbehandling anna en stratifisering. Er ikkje sikker på om dei treng det ein gang. Dei er av dei lettere frøa å så synest eg.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg gartner10 Lør Jan 24, 2009 22:44

Jeg sår mine martagonfrø i oktober/november. Frøene såes i en jordblanding med minst 50% perlite, lett fuktet. Dette har jeg en passe dæsj i en plastpose, heller oppi frøene og blander. Så lukker jeg posen og legger den mørkt i romtemperatur.
Etter 2-3 måneder har frøene spirt og dannet en liten løk med rot. De danner skjelden blader med en gang. Så legger jeg posen i kjøleskap i ytterligere 3 måneder. Når løkene så plantes ut i en såkasse, bed ol vil de spire og legge på seg.
I og med at martagon, orientalske og Amerikanske hybrider og arter tilhører en gruppe med hypogal spiring (underjordisk spiring), lønner det seg å bruke min måte. Da særlig med martagon. Det kan normalt ta 5-7 år før første blomstring. Ved denne såmåte sparer man et år.
Øystein, gartneren i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maiblomst Søn Jan 25, 2009 9:34

Det er den metoden du skildrar Gartner, som står under liljer frå frø på infosidene her. Eg kjem i alle fall til å prøve nokre frø på den metoden.
Men det gjeld å ikkje ha for mykje som skal spesiabehandlas. ;)

Det vert såing i dag, og så kan eg glede meg i mange år til å få blomar! :hair:
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester