Stikling av Jasmin (prydsbusk?)

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stikling av Jasmin (prydsbusk?)

Innlegg andii90 Søn Okt 04, 2015 22:13

Hei :)

Min kjærestes tante har en nydelig busk i hagen som hun gjerne vil ha et eksemplar til av. Dette er visst av en eldre type Jasmin og dufter visst mer enn de nye falske Jasmin-buskene. Ikke vet jeg, men det jeg lurer på er hvordan man kan stikle eller "klone" busken?

Jeg er ennå ganske fersk hage-entusiast, så jeg googler og leser meg opp - men dette fant jeg ingenting om på nettet, så prøver lykken og håper noen kan hjelpe meg her inne :D
andii90
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Stikling av Jasmin (prydsbusk?)

Innlegg jensen Man Okt 05, 2015 2:04

Hvis det er en gammel skjærsmin-busk burde det vel gå å spa av en gren med litt røtter på nede ved rota? Klipp den ned så toppvekst står i forhold til mengde røtter du fikk med, de er rimelig enkle å formere fra rotskudd, men jeg ville ventet til våren med å gjøre det. Eventuelt kan du klippe 15 cm lange skudd nå, og stikke dem ned i et skyggefullt bed utendørs med ca. 5 cm av grena under jorda, de som roter seg vil få blad til våren, men la dem stå til høsten før du flytter dem.
ChineseAlpines.com - Villinnsamlede frø og dyrkede blomsterløk fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andii90 Man Okt 05, 2015 6:29

Takk for raskt svar, det kan godt hende det er en skjærsmin-busk som du sier, eneste jeg vet om den er at den er hvit og har greiner - ikke grønne plantestengler.

Jeg skal prøve ut begge metodene. Men om jeg klipper av skudd nå, er de ikke avhengig av at det er noelunde temperatur hvis de skal slå rot? Kunne jeg tatt de inn på et kjølig, men frostfritt rom over vinteren f.eks? :)
andii90

Innlegg jensen Man Okt 05, 2015 7:10

Skjærsmin kalles ofte jasmin, du kan Google Philadelphus coronarius. De bør absolutt stikkes ute i et bed i hagen, det er feil tid på året å rote stiklinger, så om du setter dem varmt blir det ingenting av dem. Du kan lese mer her, men det er strengt tatt ikke nødvendig å gjøre mer enn å klippe passe tykke og lange stiklinger, og dytte dem ned i god hagejord i skyggen: https://www.rhs.org.uk/advice/profile?PID=387
ChineseAlpines.com - Villinnsamlede frø og dyrkede blomsterløk fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andii90 Søn Okt 18, 2015 15:31

Jeg har det i hvert fall veldig morsomt med å forsøke. Dette har jeg aldri gjort før, og skal helt klart se om jeg kan få tatt noen stiklinger av de andre staudene jeg har stående.

Legger ved bilde, er det riktig å gjøre det slik? Nå har jeg satt på svak undervarme, godt med vann i bunnen av stekeposen, stiklingen til venstre har stått en ukes tid allerede - den til høyre er satt i dag.
Bilde
andii90

Innlegg orm Søn Okt 18, 2015 18:01

Jasmin er en klatreplante med små, hvite blomster. Den overlever nok ikke ute hos oss. Skjærsmin er en busk el. et lite tre. Den setter lett rot. Setter man stiklinger av disse nå og lykkes, må man regne med å ha dem som inneplante til våren kommer. Det er vanlig å forveksle disse da navnene ligner noe og begge har duftende blomster.
Har du vann inne i posen, kan plantene råtne. Jorden skal bare være svakt fuktig. En lukket plastpose slipper ikke ut vann. Det er veldig moro med slike forsøk.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg andii90 Ons Okt 21, 2015 20:30

Takk for tips! Vannet ble fjernet så fort jeg så kommentaren din "orm", vil jo ikke at de skal råtne :shock: Lettet litt på innsnurpingen på toppen også, slik at det kommer litt luft inn i "posen" :) blir spennende å se hvordan dette utarter seg! Tror nok jeg må ta inn litt flere stiklinger, for å få opp sannsynligheten for at dette går bra :) Men jeg kan fortsatt ha litt undervarme på dem eller?
andii90

Innlegg Kari Ons Okt 21, 2015 21:49

Jeg har i sommer økt min suksessrate betydelig når det gjelder roting av stiklinger. Tidligere fikk jeg sjelden roting på stiklinger i jord. Etter at jeg begynte å blande jorden med perlite (ca 50-50) har det gått mye bedre. Flere stiklinger har rotet seg og det har blitt skikkelig morsomt å lage nye planter.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg andii90 Fre Okt 23, 2015 16:45

Har du da hatt stiklingene i jord ute? Eller har du hatt de inne i potter frem til våren? :) Takk for tips, kanskje det er noe for meg også! :big:
andii90

Innlegg calypso Fre Okt 23, 2015 18:49

Stiklinger kan godt stikkes utendørs på senhøsten. da vil den kalde jorden holde dem jevnt fuktige, og i hvile, gjennom vinteren. De vil så begynne å danne røtter og skudd på naturens betingelser. De kan gjerne dekkes med agrylduk for å bedre mulighetene litt. Denne enkle metoden er mye mer usikker enn stikking under kontrollerte forhold, men du slipper jo alle problemene med å holde de nyrotede stiklingene i live gjennom vinteren. Vinterstikking fungerer helt greit for "enkle ting" som solbær, rips, bringebær og stikkelsbær, og også mange rosesorter.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg andii90 Lør Okt 24, 2015 14:14

Takk for tips calypso! :D
andii90

Gå til Formering