Skift til PC-stil
Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?
Skriv et svar

Så i papir

Man Jun 04, 2018 21:50

Har prøvd meg på å så i papir... burde jeg vanne på nytt hver dag?

Re: Så i papir

Søn Jun 10, 2018 20:20

Jeg sprayet dem med vann hver dag, og noen spirte, andre ikke! Regner med at frøkvaliteten var så som så.......
Men morsomt å så i papir, noe jeg nok kommer til å gjøre flere ganger :)

Man Jun 11, 2018 20:23

Aha... har vannet hver dag, de står i sol med god temperatur i en gjennomsiktig boks som er tett! Men er litt tvilende til frøkvaliteten da de er kjøpt på wish.

Hvor lang tid burde jeg gi hosta frø??

Tir Jun 12, 2018 14:12

Er litt usikker på om de trenger å stratifiseres, for å spire! Jeg har for det meste sådd sommerblomster med denne metoden!

Tor Jun 14, 2018 23:13

Kan dere utdype mer.
Høres interesant ut, men egentlig forstår jeg null.

Fre Jun 15, 2018 8:26

Det finnes veldig mange finurlige måter å så frø på. Jeg har forsøkt ganske mange varianter selv, men i det lange løp er det ikke noe som er bedre enn den vanlige, gamle metoden.
Det som ser smart og plassbesparende i første omgang har den ulempen at det bør ettersees daglig, og *når* det spirer, må det prikles med en gang, selv om det egentlig ikke passer akkurat den dagen. Og etter priklingen tar det like mye plass som andre metoder.

Fre Jun 15, 2018 12:38

Har også prøvd ut diverse såbeholdere. Har landet på vanlige potter - fortrinnsvis firkantpotter da de er mindre plasskrevende. Pottene kan brukes om igjen og du har ikke noe forarbeide, men for all del: Så i papir om du synes det er greit. Jeg har såpass mye å passe på at det må være mest mulig lettvint.

Man Jul 30, 2018 19:27

Der er eg enig med calypso. Har prøvd papirsåing eg og. Veldi greit-men deretter tar det akurat like mykje plass. Og spirene er SÅ sårbare.

Tir Apr 16, 2019 1:29

Heisann,
jeg har også sådd Hosta med papirmetoden og de ligger nå på 3dje dagen. Boks med tørkepapir i bunn så frø å deretter et tørkepapir over dette. Tror ikke det er for mye eller lite fuktighet . Planteboksene ble kjøpt hos clas Ohlson.Grønn bunn med gjensomsiktig lokk i plast. Men merker en liten svak og for meg litt ubehagelig lukt, er dette normalt eller skulle jeg gå for å plante frøene over i potter. De står idag i kjøkkenvinduet med sol hele dagen. Jeg har mulighet for å flytte de på et bad med varmekabler i golvet om dette skulle passe bedre.
Kan det være selve papiret det lukter av?
Jeg er takknemlig for alle svar.

Tir Apr 16, 2019 18:19

Hei

Mitt resultat var ganske så mislykket. Burde nok ha stratifisert frøene først. Ellers tror jeg nok mye fuktighet er mest riktig.

Tir Apr 16, 2019 19:02

Eg sår i papir eller gamle tøylommedukar kvart år, når det gjeld bønner, erter og bondebønner.
Eg brukar roottrainers til desse såddane og «hatar» tomme celler. For å vere sikker på å få full klaff på alle frø, legg eg frøa mellom våte papir/ tøylommedukar. Eg rullar dei saman og legg dei i ein plastpose på ein varm plass til dei har spirt og deretter sår eg dei i jord. Det tek ca 2-4 dagar før dei spirer mellom papiret. Eg sår då berre dei som har spirt og får ingen tomme potter/celler.
Plassbesparande og ikkje behov for å så pånytt.
Andre frø sår eg på gamlemetoden i jord. Pastinakk er det mange som forspirer på denne måten, då den er kjend for å spire dårleg, spesielt dersom frøa ikkje er heilt ferske.

Tir Apr 16, 2019 19:33

tusen takk for svar.
Det blir å flytte boksene ut i garasjen i påvente av spirer. Kanskje det blir, kansje ikke. Time will shåw- som man sa i Flåklypa.

Tir Apr 16, 2019 22:53

Veldig sant.

Hører gjerne hvordan det går altså. Jeg er ingen erfaren gartner kan man si. Men gøy å prøve.

Ons Apr 17, 2019 12:24

blys skrev:Eg sår i papir eller gamle tøylommedukar kvart år, når det gjeld bønner, erter og bondebønner.
Eg brukar roottrainers til desse såddane og «hatar» tomme celler. For å vere sikker på å få full klaff på alle frø, legg eg frøa mellom våte papir/ tøylommedukar. Eg rullar dei saman og legg dei i ein plastpose på ein varm plass til dei har spirt og deretter sår eg dei i jord. Det tek ca 2-4 dagar før dei spirer mellom papiret. Eg sår då berre dei som har spirt og får ingen tomme potter/celler.
Plassbesparande og ikkje behov for å så pånytt.
Andre frø sår eg på gamlemetoden i jord. Pastinakk er det mange som forspirer på denne måten, då den er kjend for å spire dårleg, spesielt dersom frøa ikkje er heilt ferske.

Nå har jeg sådd pastinakk i papir. Er veldig lei av pastinakk med dårlig spireevne. Sådde i en hel pallekarm på seinvinteren, og fortsatt har ingen spirt. Både gulrot og persillerot som ble sådd samtidig har spirt. Har nesten gitt opp håpet om å få pastinakk i år. Men håper å få frem noen planter til frøproduksjon i det minste :)

Lør Apr 20, 2019 13:01

Da begynner det å komme røtter på noen av hostafrøene, kan jeg bruke torvbrikketter å plante dem i?
Mulig det er svart tidligere på dette men finner ikke noe ang hosta å torv.

Tor Mai 23, 2019 19:47

Resultatet av hostafrø i papir ble ikke noen suksess. (Noen frø med røtter ble det. 15 av 300) xx(
Disse døde i ettertid. Så tror jeg kommer til å kjøpe ferdig planter for ettertiden.
Skriv et svar