Kjøkkenhage uten gressplen!

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Kjøkkenhage uten gressplen!

Innlegg nohair Søn Aug 19, 2012 19:42

Hei, jeg får meg hus og hage for første gang. Jeg tenker å plante jordbærplanter og busker i hele hagen (den er ikke så stor) og jeg ønsker ikke å måtte klippe gress :). Forslag til hva jeg kan legge i mellom de opphøyde jordbærbeddene og rundt buskene slik at man kan gå rundt i hagen?
nohair
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kjøkkenhage uten gressplen!

Innlegg Trine Søn Aug 19, 2012 20:17

Til gangveier kan du bruke nesten hva som helst. Det er vel bare fantasien og kanskje lommeboka som setter grenser for hva du kan bruke. Bark, grus, elvegrus tråkkheller, belegningsstein, skifer, kulestein, biter av trestokker som legges tett sammen m.m. blir fine gangveier i en hage. Søk på "stier i hagen" på google, så får du opp en god del treff på bilder, som kan inspirere.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg nohair Søn Aug 19, 2012 22:13

Trine skrev:Til gangveier kan du bruke nesten hva som helst. Det er vel bare fantasien og kanskje lommeboka som setter grenser for hva du kan bruke. Bark, grus, elvegrus tråkkheller, belegningsstein, skifer, kulestein, biter av trestokker som legges tett sammen m.m. blir fine gangveier i en hage. Søk på "stier i hagen" på google, så får du opp en god del treff på bilder, som kan inspirere.

Takk for svar. Jeg ønsker at det skal være lett å vedlikeholde/rengjøre. Jeg har lagt merke til at med steinheller/belegningsstein så vokser det nesten alltid opp ugress etter noen år. Legger jeg grus eller bark så vil det også vokse opp ugress etterhvert antar jeg... Går det an å støpe et dekke og legge steinheller oppi betongen kanskje? Slik at fugene blir betong liksom. Eventuelt bruke asfalt kanskje? Sikkert ikke alle som syns det er pent men :P
nohair

Innlegg Trine Man Aug 20, 2012 8:40

100% vedlikeholdsfritt er det nok vanskelig å få det, men hvis du bruker en litt kraftig duk under, vil de fleste materialer holde seg bra i mange år, uten særlig innsats. Det er selvsagt mulig å støpe skifer el.,l. fast i betong, men husk da at du må være nøye med grunnarbeidet, for at det ikke skal ødelegges av telehiv. Selv asfalt sprekker opp etter noen år ;)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Man Aug 20, 2012 17:08

Subbus må da være fint?
Brukerens avatar
timanna
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Form, farge og struktur