Type duk under dekorstein?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Type duk under dekorstein?

Innlegg Miie Lør Jul 28, 2018 21:27

Hva slags duk anbefales under dekorstein for å minimere/slippe ugress som vokser opp?
Finnes det evt hvite duker som funker? Tenkte å ha hvit stein, så med hvit duk slipper det å bli like synlig hver gang minsten på 2 har vært på steinplukking...

Tips mottas med takk!
Miie
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Type duk under dekorstein?

Innlegg aimar Lør Jul 28, 2018 21:41

Fibertex er jo nesten hvit, og det finnes også veiduk som er ganske lys grå.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Søn Jul 29, 2018 0:47

Duk har liten effeket på ugresset. Over tid er det hovedsakelig alt rusk og rask fra naturen som legger seg i steinen og der vokser ugresset uavhengig av duken. Jeg har spadd av et par trillebørlass og spylt steinen fri for jord og så lagt den tilbake. Det har ikke vært mye ugress, hovedsakelig mose og valmuesøster langs kantsteinene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Søn Jul 29, 2018 20:49

Veiduk har me brukt i Hagen. Har singel/småstein over, det har holde seg fint der i fleire år. Kjem opp litt spirer , men dei er enkle å ta vekk. Heilt kvit dekorstein er ikkje å anbefale , blir lett «skitten» grønskete , og ser ikkje så naturlig ut.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Indre Enfold Tir Jul 31, 2018 17:42

Mange som prøver seg med duk & dekorstein her i gata. Hos den ene tvang kveika seg igjennom første sommeren, litt begrenset av nedbørsmangel :(

Minner meg om cannabis-reklame fra 70-åra: "forby naturen å gro?" :P

Du må minst ha asfalt og helst betong.
Indre Enfold

Innlegg Miie Ons Aug 01, 2018 21:25

Takk for innspill - på hagesenteret her anbefalte de en vanlig barkduk - hva tror dere om det...? Høres kanskje ut som veiduk er et tryggere valg basert på innleggene her?
Miie

Innlegg Rita Ons Aug 08, 2018 10:57

Barkduk anser jeg som bortkastede penger. Er det ugressrøtter under kommer de gjennom duken stort sett uten problemer. Den tåler også ganske lite før det går hull i den, syns jeg.

Jeg har brukt vei-duk i bunnen av ett bed for å holde geitrams og kjerringrokk unna. Nå har jeg spadd om det samme bedet, og kjerringrokken har greid å presse seg gjennom duken mange steder. Duken har ligget der i to år.

Som det er sagt over her, det meste som spirer i grusganger eller mellom dekorstein, skyldes at blader o.l. faller ned der på høsten og komposteres. Det skal ikke mer til før ugressfrø finner grobunn. Så uansett hva du legger under steinen, må du belage deg på å ta den opp og gjøre rent jevnlig for å holde den pen. Men det er jo en betraktelig enklere jobb dersom du har duk under og ikke legger steinen rett på jorda :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest