Japansk hage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Japansk hage

Innlegg anitas65x Søn Mar 10, 2019 16:01

Hei, jeg har et problemområde i hagen der gresset råtner når det regner mye og tørker hvis det er mye sol og varmt. Altså er det gjørme eller ørken. Har derfor bestemt meg for å lage en japansk hage i dette området, som jeg tror kan bli en liten og avslappende oase. Området er en vinkel der den smaleste delen er mellom huset og en gammel og dårlig stelt tuja-hekk som skjermer mot gang- og bilvei og derfor må få stå (jeg har beskjært to ganger årlig etter at vi flyttet inn i 2015, men den er ekstremt bred). Siden det er tuja-hekk rundt hele eiendommen ønsker jeg meg et annet uttrykk som bakgrunn for den japanske hagen og har følgende idé: beskjære tujahekken inn til stammen på vår side og bygge et tett plankegjerde inntil tujahekken. Det skal få bli igjen litt grønt helt på toppen som vil "velte" inn over plankegjerdet. Hekken får plenty med sol på den fortsatt grønne siden. Plankegjerdet skal beises mørkebrunt og blir en vakker bakgrunn for den japanske hagen min :D Det jeg lurer på er om noen vet om dette vil ødelegge tuja-hekken? Vi trenger høyden for skjerming mot vei og husene på andre siden av veien.
Takknemlig for svar da jeg er i ordentlig tegne- og planleggingsmodus :big:
anita
anitas65x
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest