Pallekarmer

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pallekarmer

Innlegg Snuskelusken Ons Mai 15, 2019 11:44

Hvor mange pallekarmer har dere i hagene deres, og hva har dere i dem?
Prøver å finne påskudd til å skaffe flere :lol: . Har akkurat satt opp en stk av den minste sorten fra Plantasjen, men siden jeg "bare" har èn så greier jeg ikke å bestemme meg for om jeg skal ha grønnsaker, sommerblomster, urter eller stauder eller hva i den. Det føles rart å blande, selv om det sikkert kunne gått greit, så kunne jeg tenkt meg å ha en til grønnsaker, en til urter, en til sommerblomster og en til diverse som jeg skal ha i jord til jeg finner ut hvor jeg faktisk skal plante det.. :jump: Er dette helt koko, trenger jeg så masse? Hva har dere? Gleder meg til å høre innspill! 8)
Snuskelusken
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Pallekarmer

Innlegg blys Ons Mai 15, 2019 13:55

Eg har 7 pallekarmar til å dyrke i og 1 pallekarm til jordfabrikken min(bokashi-kompostering).

Eg dyrkar helst i bed og åkrar, men nyttar også pallekarmar. Dei er doble (2 i høgden) og pallekarmar er spesielt egna til tidleg dyrkning, fordi dei er så lette å dekke enten med fiberduk eller lokk med byggplast for å skape eit betre miljø om våren for å få tidleg avling.
Eg dyrkar alt mogeleg av grønsaker i pallekarmane. Tidleg på våren har eg oftast 2-3 pallekarmar med spinat. Når desse er hausta (ca no tidleg mai) plantar eller sår eg nytt. Antageleg set eg ut frøsådd løk og knutekål.
I år har eg gulrot i ein karm og reddik, salat og dill i ein og ein tredje karm med raud-, kvit- og gubetar.
Du kan dyrke det meste i pallekarmar, men jorda har lett for å turke opp mot sjølve karmen så pass på med å vatne godt.
Hadde eg som du berre hatt ein pallekarm ville eg ha dyrka urter (dill, persille, ruccola) og vårløk.
Du må dyrke det du likar å ete og kan nytte i matlaginga til familien.
Lukke til med pallekarmane.
blys

Innlegg Runegutt Ons Mai 15, 2019 20:43

en trippelhøyde som jordfabrikk, og plantebarnehage
4 dobbelthøyder til grønnsaker (to gulrot og løk, to kvitløk og kålrot)
To enkelhøyder til jordbær
2 dobbelthøyder til salat og anna smågrønt (pak choi etc)
1 enkelhøyde til krydder/urter
en halvkarm til stauder
En helkarm til stauder

+ en stor sandkasse til grønnsaker + + +
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Ons Mai 15, 2019 21:20

Jeg har tyve doble pallekarmer :) Har lokk til fem kasser og ekstra karmer til å bygge på med slik at det blir litt vokseplass under lokket. Jeg dyrker mye forskjellig. Gulrot, sellerirot, persillerot, pastinakk, stangselleri, blomkål, broccoli, spisskål, savoykål, romanesco, purre, kepaløk, luftløk, vinterreddik, grønnkål, pak choi, kinakål, bønner, margerter, sukkererter, bondebønner, salat, spinat. Bytter litt plass i karmene, men praktiserer ikke noe strengt vekstskifte. Tilfører kompost jevnlig og satser på at det holder jorden frisk.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester