Bruke laken i stedet for fiberduk i pallekarm?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bruke laken i stedet for fiberduk i pallekarm?

Innlegg Strandbu Lør Nov 02, 2019 13:12

Hei. Jeg tenker å prøve meg med pallekarm til kjøkkenhagedyrking oppå terrassen. Vi tenker å sette pallekarmer oppå paller med hjul under, slik at vi kan ommøblere når vi vil. Men hva kan jeg ha i bunnen oppå pallen? Jeg har en del gamle bomullslaken, kan jeg bruke de tro? Har noen prøvd det før?
Strandbu
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Bruke laken i stedet for fiberduk i pallekarm?

Innlegg andedammen Lør Nov 02, 2019 17:29

Hei Strandbu

Bomullslakene vil relativt fort gå i oppløsning, hvor i mot fiberduken den kan gjenbrukes etter at pallene og pallekarmene dine har råtnet bort. Begge vil slippe vann gjennom så kanskje du bør vurdere å bruke byggplast eller lignende i bunn. Det holder bedre på fukten, dvs mindre vanning og vannsøl på terrassen.
andedammen

Innlegg timanna Søn Nov 03, 2019 0:18

Velkommen til hagegal, Strandbu! Det var lurt tenkt, jeg skal sette opp noen pallekarmer til våren, da tror jeg sannelig jeg vil prøve med hjul under. Hva slags hjul har du tenkt å bruke?
Jeg har pleid å bruke veiduk i pallekarmene. Jeg vil tro at det er bedre enn plast, siden de slipper gjennom vann. Jeg vil ihvertfall ikke ha myr i pallekarmen ... drenering er en god ting. Lakener vil råtne før sommeren er over. Been there, done that. :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Søn Nov 03, 2019 13:40

Eg har ein pallekarm på hjul i drivhuset. Veldig hendig at pallekarmen kan flyttast.
Pallekarmen er skrudd på ei bunnplate, så har eg lagt byggplast i botnen og deretter jord.
Eg har brukt den i tre år og er veldig nøgd. I starten hadde eg berre ein karm, men det siste året sette eg ein karm til på toppen. Då vart den litt tyngre å flytte, men framleis trillar eg den vekk når eg vaskar drivhuset om hausten.

Ein god ting til. Det er ikke ein einaste snegl som har klart å teke seg opp i karmen på dei tre åra eg har dyrka i den :D

Eg legg ved eit utsnitt av eit bilete der du kan sjå hjula.

Bilde
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Strandbu Søn Nov 03, 2019 22:43

Tusen takk for svar! :-)

Vi bor utenfor Bergen, så det er mye vann i perioder. Tror jeg skal se meg om etter veiduk. Det var veldig pent med en plate i bunn i stedet for palle. Får se om jeg bytter til det etterhvert. Vi har kjøpt hjul på Clas Ohlson. Så får vi se hvor godt de tåler å stå ute.
Strandbu

Innlegg timanna Man Nov 04, 2019 17:11

Veiduk har de på byggemarkedet her :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 1 gjest