Hyttehage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hyttehage

Innlegg labine Man Jul 06, 2020 15:44

På ei hytte rett utenfor Oslo kommer jeg snart til å få nesten frie tøyler i hagen når den skal opparbeides. Noe av tomta er naturtomt som delvis skal beholdes og to små områder hvor det har vært plen. Den viktigste føringen jeg har fått er at det skal være lettstelt.
Det skal iallefall blir litt frukttrær og bærbusker. Har dere forslag til annet enn epler, solbær, rips og rabarbra? Det er masse villbringebær i området. Har også lyst til å ha et urtebed. Hvilke urter vil dere si er et must på ei hytte? Og mulig det blir et lite blomsterbed også. Forslag til lettstelte stauder?
Det er et stort problem på hytta - brunsnegler. Så om det er noen tips om hvordan holde de unna urtene tas de gjerne i mot med takk! Det er også rådyr i området.
Jeg bor selv i et området hvor det er veldig mye hardere klima enn her så har lyst å prøve litt forskjellig jeg ikke kan hjemme :)
labine
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hyttehage

Innlegg labine Man Jul 06, 2020 15:47

Det er forøvrig sone H3
labine

Innlegg timanna Man Jul 06, 2020 16:15

Stikkelsbær og pæretre kanskje? Det ville jeg hatt! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aimar Man Jul 06, 2020 16:24

Ramsløk og gressløk.
aimar

Innlegg labine Man Jul 06, 2020 18:27

labine skrev:Det er forøvrig sone H3
timanna skrev:Stikkelsbær og pæretre kanskje? Det ville jeg hatt! :)

Takk :) Såklart det skal på lista også :) Tenker å bruke litt av det som er naturhage nå til å ha iallefall frukttrær, mens bærbusker muligens ender langs kanten av plenen som en slags hekk.
aimar skrev:Ramsløk og gressløk.

Takk!
Oregano skal forøvrig også i urtebeddet.
labine

Innlegg Nienna Man Jul 06, 2020 22:19

Jeg ville også hatt løpstikke og fennikel, den vanlige flerårige vulgare, ikke knoll. På en naturtomt ville jeg hatt stauder som akeleier og storkenebb. De blir ikke spist av snegler, hverken brune eller andre. Hva rådyr gjør vet jeg ikke, men disse staudene er så livskraftige og spredningsvillige at jeg tror de tåler å bli spist litt av. Fløyelstjæreblomst er også trygg for snegler.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg labine Tir Jul 07, 2020 17:18

Nienna skrev:Jeg ville også hatt løpstikke og fennikel, den vanlige flerårige vulgare, ikke knoll. På en naturtomt ville jeg hatt stauder som akeleier og storkenebb. De blir ikke spist av snegler, hverken brune eller andre. Hva rådyr gjør vet jeg ikke, men disse staudene er så livskraftige og spredningsvillige at jeg tror de tåler å bli spist litt av. Fløyelstjæreblomst er også trygg for snegler.

Takk! Har en viss formening om hva rådyr liker hjemmefra.
Løpstikke havner nok også i beddet. Sannsynligvis fennikel også, må lese meg litt opp om hva den trenger osv. Så bra at snegler ikke liker akeleier, de er jo veldig enkle å ha med og gjøre.
labine

Innlegg labine Tir Jul 07, 2020 20:45

Nienna skrev:Jeg ville også hatt løpstikke og fennikel, den vanlige flerårige vulgare, ikke knoll. På en naturtomt ville jeg hatt stauder som akeleier og storkenebb. De blir ikke spist av snegler, hverken brune eller andre. Hva rådyr gjør vet jeg ikke, men disse staudene er så livskraftige og spredningsvillige at jeg tror de tåler å bli spist litt av. Fløyelstjæreblomst er også trygg for snegler.

Hvorfor ikke knollfennikel forresten?
labine

Innlegg Nienna Tir Jul 07, 2020 21:47

labine skrev:

Fordi den er mer krevende å dyrke. Så jeg tenkte at i en hyttehage var det mer praktisk med en flerårig urt som passer seg selv. Og som kan høstes av gjennom hele sesongen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Tir Jul 07, 2020 22:00

Hvis hytta ligger i et naturområde (som den antagelig gjør), så bør du i hvert fall styre unna alle planter som har høy risikokategori på fremmedartslista. Du finner liste over artene ved å velge risikokategori + karplanter her: https://www.artsdatabanken.no/fremmedartslista2018
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg labine Ons Jul 08, 2020 10:35

Nienna skrev:
labine skrev:

Fordi den er mer krevende å dyrke. Så jeg tenkte at i en hyttehage var det mer praktisk med en flerårig urt som passer seg selv. Og som kan høstes av gjennom hele sesongen.

Du har helt rett i at det er greiere å ha noe som passer seg selv!
labine

Innlegg labine Ons Jul 08, 2020 10:36

kirsitn skrev:Hvis hytta ligger i et naturområde (som den antagelig gjør), så bør du i hvert fall styre unna alle planter som har høy risikokategori på fremmedartslista. Du finner liste over artene ved å velge risikokategori + karplanter her: https://www.artsdatabanken.no/fremmedartslista2018

Hytta ligger faktisk i et hytteområde som sannsynligvis blir omregulert til boligområde i løpet av noen få år. Men den fremmedartlista var et veldig greit utgangspunkt!
labine

Innlegg bubbs Lør Jul 11, 2020 9:03

Hei! Er det hytte i skogen eller ved sjøen? Om det er hytte ved sjøen og du vil ha frem følelsen av ‘sørlandssommer’ så ville jeg valgt litt andre planter
bubbs

Innlegg orm Lør Jul 11, 2020 17:05

Druer kanskje - i en solvegg. Rusvik vinplanter har oversikt over sorter dyrket i Norge og Hesselberg gartneri i Asker selger.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester