tre til villahage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

tre til villahage

Innlegg bubbs Søn Aug 30, 2020 10:20

Hei

Jeg lurte på om dere kan komme med råd til valg av tre til en villahage i H4? Treet skal stå sammen med andre trær langs et gjerde som strekker seg fra nordvest til nordøst, på den østre siden. Det kommer litt vind opp der fra elva, men det er ikke veldig værutsatt. Innenfor gjerdet kommer det en barlindhekk og deretter rekken med trær. Treet må gjerne bli høyt (skal erstatte en ask som døde), men bør ikke bli alt for bredt. Det skal stå på rekke sammen med vanlig lønn, spisslønn, bjørk, hengebjørk og syrinbusker. På veien utenfor salter de om vinteren. Fremfor rekken med trær og busker blir det stauder som går i rosa, lilla og blått. Muligens tenkte jeg å plante noen rhododendron i framkant av det nye treet, så det er fint om det kan tåle litt sur jord.

Er det noen av dere flinke hagefolk på forumet som kan komme med tips?

Takk! :)
bubbs
Har snakketøyet iorden, ja

Re: tre til villahage

Innlegg Mccoolhill Søn Sep 06, 2020 15:18

Det som jeg ville ha tenkt på er en bøk, som blodbøk som er veldig fine. Ser at det som regel står H4 på de, men de krever nok ganske dyp jord.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Re: tre til villahage

Innlegg bubbs Søn Sep 06, 2020 15:54

Takk for tips! Jeg har tenkt på bøk! Det er en bøkehekk noen hus bortenfor, så jeg tenkte kanskje det kan gå selv om gartneren sier de tåler salt dårlig.
bubbs

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester