Drenering: Alternativ til pukk inntil husvegg?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Drenering: Alternativ til pukk inntil husvegg?

Innlegg Silje123 Fre Okt 09, 2020 14:26

Vi bor i et gammelt hus med blomsterbed rundt hele huset. Nå skal vi drenere og jeg har forstått at bedet må flyttes litt ut fra husvegg da det ikke er bra for hus eller planter med bed inntill vegg. Det virker som om en 30-40 cm stripe av pukk eller dekorstein er det som anbefales å legge inntil husvegg. Det har ikke jeg lyst på. Jeg synes ikke det er så fint. Har jeg noen alternativ? Jeg lurer på om jeg kan legge en rad tråkkheller istedenfor? Evt om noen har funnet en annen løsning?
Silje123
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Drenering: Alternativ til pukk inntil husvegg?

Innlegg Nienna Fre Okt 09, 2020 17:47

Jeg har naturstein fra eiendommen inntil grunnmuren. Det fungerer helt fint. Men man kan også ha skiferheller, sementheller o.l

Sånn ser det ut hos meg.Huset er gammelt. Det hadde bed helt inn til grunnmuren hvor det bare er tørt og begredelige tilstander for planter. Jeg flyttet plantene, grov bort jorden, og fylte på med småstein og grus. La også småstein i fugene mellom de større steinene.
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Fre Okt 09, 2020 17:54

Hagesingel oppå pukken her.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Runegutt Fre Okt 09, 2020 19:13

Silje123 skrev:Vi bor i et gammelt hus med blomsterbed rundt hele huset. Nå skal vi drenere og jeg har forstått at bedet må flyttes litt ut fra husvegg da det ikke er bra for hus eller planter med bed inntill vegg. Det virker som om en 30-40 cm stripe av pukk eller dekorstein er det som anbefales å legge inntil husvegg. Det har ikke jeg lyst på. Jeg synes ikke det er så fint. Har jeg noen alternativ? Jeg lurer på om jeg kan legge en rad tråkkheller istedenfor? Evt om noen har funnet en annen løsning?

Det var da voldsomt til forsiktighet. Du kan fint ha opphøyd bed inntil grunnmur, med drenering under, og knotteplast bak.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Silje123 Lør Okt 10, 2020 7:03

Nienna, den løsningen likte jeg! I mine øyne mye finere enn dekorstein eller shingel. Jeg liker det ville. Tusen takk for tips. Skal se om jeg får til noe lignende.

Og ja, mulig vi er over-forsiktig. Men entreprenøren mente bestemt at bedende burde trekkes ut fra husveggen. Uansett er det veldig tørt langs veggen da det er under takutstikkerne. Og etter dreniering vil det vel bli knusktørt.
Silje123

Innlegg Nienna Lør Okt 10, 2020 12:07

Hyggelig å høre at løsningen min falt i smak :) Jeg liker også best det naturlige, og det som hører hjemme i hagen. Dessuten er det gratis og veldig miljøvennlig.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Søn Okt 11, 2020 16:14

Runegutt skrev:
Det var da voldsomt til forsiktighet. Du kan fint ha opphøyd bed inntil grunnmur, med drenering under, og knotteplast bak.

Ja, da, jøss. Jeg ville gjøre det sånn, men knotteplast er bare å få kjøpt i hauger og lass :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Okt 11, 2020 16:27

timanna skrev:
Runegutt skrev:

Ja, da, jøss. Jeg ville gjøre det sånn, men knotteplast er bare å få kjøpt i hauger og lass :roll:

Ja, på den måten kan det jo bli finfine drivbenker og /eller lune bed. Man må bare aldri plante tuja brabant inntil grunnmuren :mrgreen: Kanskje noen har knotteplast liggende som de vil bli kvitt?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg camlin Søn Okt 11, 2020 21:35

Ved stein eller heller inn mot huset bør det være god avstand opp til treverk (noe det bør være uansett). Om avstanden er for liten spretter regndråper opp igjen ved mye regn og fukter til panelet. Det kan gi råteskader. Fukt på treverk er også grunnen til at det bør være litt avstand til plantene. Mur tåler mer.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Man Okt 12, 2020 18:43

Kom på at jeg har en rull med tjærepapp stående, aner ikke hva den skulle brukes til, men kan jeg bruke det istedenfor knotteplast, tro?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest