Innspill til hagedesign?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innspill til hagedesign?

Innlegg Pippakot Tir Feb 02, 2021 20:52

Hei!

Ny her inne på forumet, og relativt ny i hageverdenen. Dvs jeg har hatt hage noen år, men aldri engasjert meg mer enn nok til å holde ting ca i live, luke ugress og klipt plena. Jeg har dog litt erfaring i planting i potter, og har hatt mye grønnsaker i potter på verandaen, alt dyrket fra frø. I fjor hadde jeg et "pauseår" fra grønnsakene, men i år er hageinteressen tilbake sterkere enn noensinne, og jeg kjenner at nå har jeg også lyst til å gjøre litt mer i selve hagen vår, ikke bare i potter. I den forbindelse håper jeg noen kan komme med innspill til hva som kan være lurt å tenke på og hva som er lurt å gjøre og ikke gjøre. Jeg er mest usikker på plassering av forskjellige ting, tenker da på dette med solforhold og vind.

Litt kort info om hagen:
- Helt flat gressplen, ca 1 mål tomt totalt.
- Eiendommen ligger like nord for Trondheim, litt usikker på Herdighetssonen, H5?
- GODE solforhold hele dagen lang. (På vedlagt bilde vises en stor skygge fra et digert fantastisk flott bjørketre som sto på naboens tomt og ble hogget ned i 2019. )
- Kan blåse en del fra øst mot hagen.
- Mulig det er unyttig info, men tomta grenser til en åker hvor det dyrkes korn og poteter, støver en del fra jordet hvis det er tørt.
- Legger ved et par bilder både i fugleperspektiv og litt gamle bilder fra prospektet når vi kjøpte huset: Bedd 1 må fornyes litt i år, litt forbedring av jorda og kanskje plante noe mer? Inneholder klatreroser og klematis. En stor thuja som må klippes ned eller ihvertfall gjøres noe med. Bedd 2: barkbedd med grønne planter, kan gjøres hva som helst med /fjernes.

Noen ønsker og "drømmer":
- Er mest interessert i spiselige vekster i hagen, kun for moro skyld for meg og ungene, så trenger ikke store mengder av hver sort.
- Ønsker følgende grønnsaker: agurk, tomat, (har hatt god suksess med disse i de store vinduene i stua) jordbær (i ampell), sukkererter, grønnkål, salat, blomkål, søtpotet(for kaldt?), mais, brokkoli, potet, purre, paprika, gulerøtter, spinat, ruccola, basilikum, solsikker.
- "Blomster": blomkarse og erteblomster, ellers åpen for det meste.
- Ønsker å sette opp pallekarmer for å kunne dyrke de fleste grønnsakene i, hvor mange trenger jeg tro? Og hvilke av grønnsakene nevnt tidligere holder det med èn høyde til? Og HVOR er best plassering for disse? Er det noen grønnsaker som egner seg bedre til å dyrke direkte i jorda? Jeg føler det raskt kan se litt rotete ut med "dyrka mark" rett på plena.
- Hadde vært trivelig med et veldig simpelt og enkelt vannspeil, forslag til hvor dette bør/kan være?
- Er det helt håpløst å få til druer i Trøndelag? Ser at Zilga skal gå opp til H5. Jeg så på et hageprogram på tv en som hadde laget seg et "tak" av druetreet. Er det mulig å få satt en zilga i en stor potte ved siden av verandaen og etterhvert fått en slags "levegg" av druetreet?
- Drømmer også om pæretre, men er veldig usikker på om det både går an å få til og evt plassering på tomta.
- Drømmer om en pergola med kosekrok til å sitte i på kveldstid, og /eller en liten platting/forlengelse av verandaen rundt huset på sørsiden for å kunne nyte morgensola.

Dette ble et veldig langt innlegg ser jeg nå, men hva annet kan man gjøre når det er koronatid, og man drømmer om vår og hagetid :lol: :)
Håper noen andre kjeder seg i disse tider og har lyst til å komme med innspill, tanker og ideèr.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Pippakot
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Innspill til hagedesign?

Innlegg Villrose Tir Feb 02, 2021 21:37

Hei, og velkommen hit!

Som en liten start, kan jeg si at flate tomter kan gjøres mer spennende (og samtidig mer vindskjermet) med å dele opp hagen i ulike "rom". Dette ved hjelp av hekker, espalierer og pergola, for eksempel. Da ser man ikke alt på én gang, og får lyst til å ta en tur rundt og titte.

Har sett fine kjøkkenhager hvor doble (minst) pallekarmer har vært plassert i rekker og rader med passe avstand til å gå og trille trillebår mellom. Ekstra fint når kjøkkenhagen har vært inngjerdet og med port eller portal inn. Urter, og spiselige sommerblomster som blomkarse og ringblomster er fine å ha i pallekarmer. Jeg dyrker sukkererter og stang- og buskbønner som er gode og lette å få til. Gulrøtter, grønnkål, ruccola og spinat likeså. Salat, brokkoli og blomkål ville jeg dekket med agrylduk. Både for lunhet og å unngå kryp. Jeg dekker også gulrøttene. Anbefaler månedsjordbær! Paprika og basilikum vil være inne eller i drivhus. Det finnes frilandsagurk, men vet ikke om de trives i H5. Prøv tomatsorter som egner seg for korte, kjølige somre. Helst i en solvegg.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Re: Innspill til hagedesign?

Innlegg Sony Ons Feb 03, 2021 20:15

Hei, og velkommen til hagegal fra meg også. :)

Hvis vi kan gå ut ifra at du har brukbar jord på hele tomta, så ville jeg kanskje lagt kjøkkenhagen til området rett sør for garasjen. Da kan du bruke garasjeveggen til å dyrke mot, og plantene får godt med sol.
Siden du har vind fra øst, ville jeg plantet en rekke store busker innenfor gjerdet mot åkeren. Kanskje Aronia (svartsurbær), syrin eller søtmispel feks, ett eller annet som blir minst etpar meter høyt og ikke trenger klipping. Du trenger ikke ha busker hele veien, men litt lenger enn du tenker å la kjøkkenhagen gå. Kanskje et lavt tre blant buskene også? Busker kan ofte stiklingsformeres hvis du kjenner noen som har, og budsjettet liker gjerne sånt :D Ha pallekarmene minst halvannen meter innenfor buskene, så slipper du konkurranse om næring fra buskene, og de skygger ikke (mindre?) for grønnsakene.

Jeg ville ikke satt pallekarmene rett på plen, men hatt noe annet mellom karmene. Grus, heller, dekkbark eller flis feks. Enten spa bort torva eller legge godt med våte aviser overalt før du setter utover karmene og legger dekkmateriale i gangene. En enkelt høyde er nok til salat og sånt småtteri, men potet, gulrot, og de store kålplantene trenger to høyder. Jeg har aldri jord helt opp til kanten heller, da blir det masse søl overalt såsnart jeg begynner å grave, så jeg fyller til ca 5 cm fra toppen. Jeg fylte opp de nederste 10-15 cm med halvferdig kompost, kvist og løv, og diverse sånt, for å drøye det jeg hadde av jord.

Karmene må ha såpass mellomrom at du kan snu trillebåra mellom dem, men kortendene kan stå inntil hverandre hvis du vil utnytte plassen. Plasser alt sammen "ryddig" og pent, og husk at du vil ha en sitteplass eller to, og plass til litt blomster eller noe annet pent på siden mot huset. Komposten ville jeg lagt bak garasjen. Lag kompostbinger av pallekarmer eller paller eller noe, minst to stk. Legg aviser og heller eller noe rundt og foran, så vokser det mindre ugress inn i komposten. Kompost trenger du til å fylle opp karmene etter hvert, og du må uansett ha et sted å gjøre av gulrotgress og visne planter om høsten.

Tomat, agurk, paprika og basilikum trenger mye varme, så dem ville jeg plantet mot garasjeveggen (I pallekarm eller lignende, evt i potter). Da kan du strekke plast eller agrylduk fra toppen av veggen ned til jorda og fange litt ekstra varme på den måten, eller til og med kjøpe sånn veggmontert drivhus hvis budsjettet er snilt.

En pallekarm (to i høyden) er nok til ca seks brokkoliplanter eller blomkål, eller fire grønnkål + litt salat/reddik/ruccola. En pallekarm (to i høyden) med gulrot blir mye, samme med purre og sukkererter. Resten av plantene dine har jeg ikke erfaring med, tror jeg.
Hvis du vil ha grønnsaker bare til sesongen, og ikke noe til vinteren, så rekker det sikkert med en karm (to i høyden) til brokkoli, en til blomkål, en til grønnkål/salat osv, og en til gulrot/purre. En-to til sukkererter/spinat/salat og en-to til potet. Altså 12-16 karmer, stablet to og to, pluss det du trenger til de varmekjære mot garasjeveggen. Så kan du evt utvide siden hvis du finner ut at du vil ha mer plass enn det. Kålplantene og gulrot dekker jeg med agrylduk med det samme jeg har sådd. Jeg kjøper elektrikerrør og vinkler på jula, så sager jeg passe stykker og monterer sammen i U-form. Tre sånne pr. pallekarm, duk over og buksestrikk utenpå rundt karmen. Utpå sommeren når insektene er ferdig med eggleggingen fjerner jeg duken.
Det er lurt å plante sånn at høye planter ikke skygger for lave bak. Altså plant sukkererter i nordsida av karmen og spinat/salat foran feks.

Det er også, som Villrose sier, hyggelig å ha noen slags innramming av kjøkkenhagen. Gjerde, hekk, busker eller noe annet som skiller mat fra plen. Men først må du prøve deg fram så du vet hvor stor kjøkkenhage du vil ha.

Druer og pærer vet jeg ingenting om, dessverre, men generelt er det sånn at planter som står i potte tåler mindre enn om de står rett i jorda.
Pergola og vannspeil burde absolutt være mulig å få til, men plassering kommer helt an på hvor du ønsker å sitte, og hva du vil se på. Vannspeilet skulle kanskje helst være i nærheten av en sitteplass, kanskje i skyggen av pergolaen? :dream:

Lykke til med hagingen! Jeg håper du blir bitt av hagebasillen og kan kose deg med nye hageplaner i årene som kommer. :D
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester