Belysning i hagen? Lysforurensing?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Belysning i hagen? Lysforurensing?

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Sep 07, 2021 22:24

Det blir stadig mørkere i min nordlandshage nå. Mens jeg før så skinnet fra hagedammen og den store hengebjørka, ser jeg nå ingenting. Så var vi på besøk hos noen venner i sommer, og der var trær og busker nydelig vakkert opplyst.

Jeg har googlet. Noen skriver om lysforurensing, at insekter og dyr blir forvirret, at naturen forstyrres. Jeg vil jo helst ta hensyn til naturen, men må innrømme at fristellsen er stor. Ikke mange lyspunkter, men noen få..

Hva mener dere? Bør man styre unna sånt, eller hva?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Belysning i hagen? Lysforurensing?

Innlegg HeidiT Ons Sep 08, 2021 5:33

Jeg styrer unna, og jeg pleier å bli litt irritert når jeg ser på hageprogrammer hvor de putter lys over alt i hagen uten å si noe om lysforurensning. Samtidig er jeg vel også "disponert" for å ha den innstillingen, for jeg er lysfølsom. Mannen er det også, så folk som kommer på besøk til oss, kommenterer gjerne at det er så mørkt inne hos oss. Derfor har jeg tenkt at jeg ikke bør være for streng med dem som nettopp har behov for lys og putter alle disse lampene i hagen; folk er jo forskjellige :) Men selv synes jeg altså det er en uting.
HeidiT

Innlegg Martin Ons Sep 08, 2021 6:10

Jeg skjønner at det ikke er sånn belysning som dette du sikter til,
men jeg nevner bare at denne belysningen står på fra kl 0500 til kl 2100 gjennom hele vinteren.
Jeg har aldri tenkt på at det kan forstyrre naturen på noen måte.
Tvert imot er det et lyspunkt i alt mørket. Bildene er fra januar 2021.

Vinter 2.jpeg

Vinter 4.jpeg
Brukerens avatar
Martin

Innlegg Nienna Ons Sep 08, 2021 20:23

Vi har noen få lyspunkter i hagen. Rundt dammen er det tre punkter, og i drivhuset ett punkt, mens det på gårdsplassen er tre punkter. Alle gir svakt lys, de er mest til å orientere seg etter., siden vi bor i et mørkt område. Har ikke merket at det har hatt noen negativ innvirkning på hagens insektsliv.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Sep 08, 2021 20:28

[quote="Martin"]Jeg skjønner at det ikke er sånn belysning som dette du sikter til..

Må bare først si at jeg ble målløs av det vakre drivhuset ditt! :star: :dream: Nei, det var ikke sånn belysning jeg siktet til, og jeg forstår godt at et drivhus gir glede og er et lyspunkt hele året. Tenk på alt det vakre du dyrker som senere skal komme humler og insekter til nytte!

Men det har skjedd en veldig utvikling når det gjelder utebelysning, både i det offentlige og i det private rom. For meg var lysforurensing et nytt begrep inntil nå nylig, og jeg hadde aldri tenkt på at utelys ikke skulle være bra for insektene.

Det er nok som Heidi skriver, snakk om en balanse.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Sep 08, 2021 21:20

HeidiT skrev:Jeg styrer unna, og jeg pleier å bli litt irritert når jeg ser på hageprogrammer hvor de putter lys over alt i hagen uten å si noe om lysforurensning. Samtidig er jeg vel også "disponert" for å ha den innstillingen, for jeg er lysfølsom. Mannen er det også, så folk som kommer på besøk til oss, kommenterer gjerne at det er så mørkt inne hos oss. Derfor har jeg tenkt at jeg ikke bør være for streng med dem som nettopp har behov for lys og putter alle disse lampene i hagen; folk er jo forskjellige :) Men selv synes jeg altså det er en uting.

Lysfølsom var et nytt ord for meg, men det gir mening. Selv liker jeg ikke skarpt og direkte lys, men for meg er det nok helst en estetisk reaksjon.

Jeg synes det er veldig mørkt her jeg bor når det er høst og regn. Det står et kommunalt gatelys på veien nedenfor, og det er alt vi ser av lys fra huset vårt. Så vet jeg at trær og busker fortsatt står full av blader i hagen, men vi ser det ikke. Tror det vil være vakkert med diskret belysning. Bare sånn at vi kan glede oss over hagen selv om været er dårlig og vi sitter inne.

Som du skriver, må det være en balanse. Og romslighet er forresten en fin egenskap! :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Sep 08, 2021 22:16

Nienna skrev:Vi har noen få lyspunkter i hagen. Rundt dammen er det tre punkter, og i drivhuset ett punkt, mens det på gårdsplassen er tre punkter. Alle gir svakt lys, de er mest til å orientere seg etter., siden vi bor i et mørkt område. Har ikke merket at det har hatt noen negativ innvirkning på hagens insektsliv.

Fint å høre, Nienna! Problemet med lysforurensing må jo i større grad gjelde i byer og i boligfelt, tenker jeg!? På gården hos oss har vi utelys fra hus og til tunet og derifra til fjøs og redskapshus/verksted. Det er nødvendig når folk skal komme seg trygt fra og til. Mannen min ville gjerne ha sterke industrilys, men med et par unntak, har klart å stagge ham :lol:

Hagedammen gir meg stor glede hver dag. Jeg ser den fra kontorvinduet mitt. Nå er det mørkt om kveldene, og jeg ser ingenting. Ergo har jeg bestemt meg for at vi må ha lys ved dammen, og bjørka :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg kirsitn Tor Sep 09, 2021 11:38

Gunn i Vesterålen skrev: Problemet med lysforurensing må jo i større grad gjelde i byer og i boligfelt, tenker jeg!? På gården hos oss har vi utelys fra hus og til tunet og derifra til fjøs og redskapshus/verksted. Det er nødvendig når folk skal komme seg trygt fra og til. Mannen min ville gjerne ha sterke industrilys, men med et par unntak, har klart å stagge ham :lol:

Her er en artikkel om en undersøkelse som har sett på insektmengden i grøftekanter med og uten belysning. Det er tydelig at kraftig belysning ikke har noen positiv effekt på nattaktive insekter. Men hvor stor effekt det har sammenlignet med alle de andre tingene som også truer biomangfoldet i verden, er selvfølgelig vanskelig å estimere. https://www.bbc.com/news/science-environment-58333233
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Sep 09, 2021 21:42

[quote="kirsitn"][quote="Gunn i Vesterålen"] Her er en artikkel om en undersøkelse som har sett på insektmengden i grøftekanter med og uten belysning.

Takk, det var interessant lesing. Det overrasket meg at moderne LED-lys synes å ha spesielt negativ innvirkning på insektene. I fjøset hos oss har vi skiftet til LED-lys i alle dyrenes arealer. I mørketida står lysene på døgnet rundt. Det er gjort for å spare strømkostnader, men viktigst er å redusere brannfare. Et fjøs er et eldorado for insekter.

Naturen er såvisst mer skjør enn jeg og min generasjon har visst.
Gunn i Vesterålen

Innlegg nefertiti Tir Sep 21, 2021 12:38

Vi har fått lys i hagen i år.
Vi har lamper på hagemuren, både på innsiden og utsiden mot veien; rundt plattingen hvor vi sitter og oppover stammen til et stort eiketre.

Jeg ville egentlig ikke ha pga lysforurensing og insekt-problematikken (jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men tenker at det ikke er naturlig med denne formen for lys ...), men mannen hadde veldig lyst på det.

Uansett så er det veldig pent, så jeg er glad for å ha det nå :)
Det kommer på automatisk i skumringen, og så slår jeg det av innefra huset om kvelden før vi legger oss.
Jeg kan også slå det av og på fra en app på telefonen.
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Sep 21, 2021 19:02

[quote="nefertiti"]Vi har fått lys i hagen i år. Uansett så er det veldig pent, så jeg er glad for å ha det nå :)

Det høres kjempefint ut! :D Mannen sier vi ikke behøver elektriker, men kan legge kabelen ned på siden av singelgangene i hagen. Høres enkelt ut å kunne slå av og på som hos deg.

Det er helt mørkt her hos meg nå. Tror det vil forlenge gleden av hagen ved å ha lys der :)
Gunn i Vesterålen

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 4 gjester