[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Skravleforum for hageGale • Se emne - Hva er årets prosjekter i hagen?

Hva er årets prosjekter i hagen?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hva er årets prosjekter i hagen?

Innlegg andedammen Tir Nov 02, 2021 17:53

Årets prosjekt her :jump:

andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Nov 06, 2021 22:45

[quote="andedammen"]Årets prosjekt her :jump:

Honningproduksjon? :) Hvordan har det gått?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Søn Nov 07, 2021 13:55

Moro og nyttig med bier! Har lyst på det selv, men tenker at det må være vanskelig å passe på svermingen. For mange år siden landet det en biflokk i hagen her. Ringte rundt for å høre om noen ville komme og ta den inn, men fikk bare beskjed om å vente til den fløy videre. De satt ganske lenge på en bærbusk før de fløy til naboen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg andedammen Søn Nov 07, 2021 22:30

andedammen

Innlegg andedammen Søn Nov 07, 2021 22:33

andedammen

Innlegg orm Man Nov 08, 2021 14:42

Det hadde jo vært noe - å unngå/forebygge sverming, andedammen. Noen skal vel ut uansett, men...Ikke alltid man er tilstede og kan passe på. Klart at man måtte jo gå kurs.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 11:37

Etter å ha blitt påført en revolusjon av hagen, i form av avskoging av nærmiljøet og en omfattende veiutbygging, er jeg i gang med å lage rom inne i hagen. Den normale, naturlige, skjerminga vi hadde i form av furuskog og gamle store busker langs veien, er borte, eller kraftig redusert. Vi føler at vi er alt for synlige når vi er i hagen. Fra å ha hagen åpen, som i en slags lysning - nei vi bor ikke i skogen, men likevel -, må jeg få laga til et par lukkede rom. På østsida er det helt åpent, mot fjorden, og der skal det forbli slik. Mot nærmiljø, veien, naboskap og mot der det var noe som ikke lenger er, må jeg lage barrierer og halvgjennomsiktige konstruksjoner. Hovedsakelig basert på eksisterende trær og busker, men med hjelp av stillas-aktige oppbygginger, espalierer, e.l. Det er så forferdelig mye som er borte, hele hagebiotoper, hundrevis av planter jeg savner og fortrenger at jeg har hatt.
Prosjekt 1 er i sørenden av den terrassen som har liggi uttafor huset mot fjorden i hundre år. Terrassen er en terrasse, altså en flat, opphøyet jordvoll. På utsida er den sikra med en lav, hvitmalt (grønn-grå-svart av ekstreme og aukende nedbørsmengder) mur. Plantene som eksisterer og skal starte og ende denne barrieren, er en W. floribunda, japansk blåregn (vest) og en Queen Elizabeth-rosebusk (øst). Rosebusken er et kapittel for seg, og jeg trenger gode råd når det gjelder den. Jeg trur jeg har hatt den i mer enn 20 år, kanskje 25, Den er planta sammen med en klatrerose - som den har spist opp - og en peon som sto inntil muren, planta der i 1996 - som den er i ferd med å kaldkvæle. I tillegg, som om dette ikke var nok, planta jeg en Magnolia sør for rosa, for 10-15 års sida. Denne er også kommet innunder grensa til dronningas imperium. Rosa er omlag 3 meter høy, og hadde jeg ikke bundet den til muren, hadde den dekka et område på anslagsvis 3m i diameter. Den blomstrer mye, sjøl i et slikt ufyselig år som dette, men har også en direkte funksjon som skydd - for innsyn og vind fra sør.

Rosa må skjæres!

Hver vår kommer jeg for seint i gang. Den er liksom forbi det anbefalte tidspunktet før brokkene av vinter er blitt erstatta med brokker av vår. I sommer har jeg kava meg ned i buskaset og har skåret bort en god del som var mer eller mindre dødt, men det holder ikke. Jeg må ha hjelp!

På andre sida står en blåregn. Den har jeg laga stillas til og dratt den bortover dit, ettersom den på eget initiativ invaderte taket, neden-(innen-)fra. Dermed ble det en pussig mulighet til ei slags bru mellom blåregn og rose. Til den (på den) er det planta en Lykkefund-rose, som skal vokse voldsomt, en liten rød klatrerose (Grand Award) som skal fylle ut en liten flekk der jeg håper å få skåret vekk QE, og en klematis "Multi Blue" som jeg har lest positive ting om på "Moseplassen". Om den ikke utvikler seg bra, har jeg tenkt å få tak i en Montana eller Alpina til hurtig fylling av luftrommet.

Mye ord fra meg, som vanlig, men legger ved noen tusen ord i form av bilder.

Trenger hjelp med rosa, og tips til utfylling av luftrom!

Erik N

Innlegg Nienna Lør Aug 06, 2022 12:54

Her kommer det forslag til ramblerroser som mer enn gjerne fyller et luftrom på forholdsvis kort tid. Det er Minnehaha, Veilchenblau, alchymist, og Pauls himalaya musk. De liker seg i høyden, så det blir plass til stauder under dem, av den sorten som ikke krever all verden sollys og næring.

Jeg har også Lykkefunn flere steder, Montana rubens og kaprifol som fletter alt sammen til både vegger og tak, og til stor glede for småfuglene :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 13:31

Fantastisk, asså Nienna! Rambler-roser høres veldig ut som min hage... Kanskje ikke akkurat i denne "veggen", men jeg må nok ha et par til for å få multiple rom (rom i rom i rom) De to rosene som er nevnt i forrige innlegg ble kjøpt på Hageland på Litlesotra. Dette er et gartneri (innlemma i Hageland) som jeg har god erfaring med, men som jeg er litt mer usikker på nå - etter siste besøk. En veit jo aldri... Jeg orker ikke streve med slikt som ikke har fått god oppdragelse, så derfor spør jeg - og står i fare for å hausse opp eller ned utsalgssteder. Hvor kjøper jeg de sterkeste og sunneste buskvekstene (heri roser og klematis, leddved, og slikt) på Bergenshalvøen og omliggende herligheter?
Erik N

Innlegg Nienna Lør Aug 06, 2022 15:39

Ja, det var lett å se at ramblerroser er din hage :D Dessuten har vi samme klimasone. Jeg har aldri klippet mine ramblere, de må få lov å hive seg rundt uten å bli truet av hagesaksen straks de slår seg litt løs :) Det kommer ikke så godt frem på bildene, men jeg har mange storblomstrede klematis som også smyger seg rundt i greinveven, og smyger seg ut og frem i solen.

Jeg har kjøpt dem gjennom en hagelandkjede her på Jæren. Minnehaha og Pauls himalya musk måtte jeg bestille om høsten. Jeg fikk dem tidlig vår mens de ennå var i dvalemodus. Så de fikk en god start. Dog ingen sekker med kukompost og andre godsaker fra sekk eller flaske :)

Vet ikke hvilke plantesalg som har best rykte i Bergen og omegn. Men det får du nok vite :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 18:33

Ja, det virker jo pussig å spørre en rogalending om gunstige sjapper i Bergen, men jeg regna med at det kanskje var andre heromkring som også foretrekker de etablerte netthageplassene framfor FB! Du nevner kugjødselkompost, og da tenker jeg du kanskje har spotta sekken på ett av bildene? Her har jeg jo det beste klima, mildt og fuktig, og bor på en knatt som gjør at det sjelden er problem med drukning (Det har jeg fått problemer med nå, men det skal jeg ta i en annen tråd). Det jeg ikke har er jord. Jeg må enten kjøpe jord eller lage. Det trengs mye jord nå, og ettersom den billigste jorda er forholdsvis næringsfattig, velger jeg å sprite opp flekkvis. Til det bruker jeg kugjødselkompost (i plantehull) og "Hagegjødsel", altså kunstgjødsel, til større områder. Jeg kalker helst ikke, dermed får jeg mose, som er langt bedre rusta til å tåle den uendelige regntida enn bare gras.
Denne terrassen har tre (3!) til ti centimeter jord av en slik kvalitet at det kan gro gras på den. Dvs. jordlaget består bare av grastorv. Under der er det gamle røtter og grus og lite anna. Bare 10-20 cm nede begynner sprengsteinlaget, og etter 100 år og en kvart km regn, er alt av næringssubstrat vaska bort ned til slette berget. Her har det aldri vært drevet jordbruk, knapt nok gått beitedyr. All stein, bortsett fra den sprengsteinen jeg peller opp fra terrassen, har jeg og min storvokste sønn båret inn. Vi var iherdige samlere der det ble sprengt, og har anskaffa mengder av nydelige byggesteiner i de gildeste farger. Mye av steinene klarte jeg å redde da gravemaskinene inntok skogshagen min, også med hjelp fra gravemaskinførerne. Det var langt verre med all den fine jorda, singelen, for ikke å snakke om planter.
Når jeg nå begynner på'an igjen, er det av trang og begjær, særlig initiert av alle de fine hagene jeg uungåelig ser i virkeligheten og på TV, og alle plantene jeg ser jeg har hatt når jeg er nødt til å rydde i bildene mine.
Jeg skal være grei mot meg sjøl og holde meg til flerårige vedaktige planter. Slike som tåler at jeg bedriver utroskap mot hagen og surrer med båten i stedet. Jeg er jo lettere besatt av forskjellige ting, men som seriemonoman er det alltid en ting som besitter sjela mer enn det aller meste. Nå er det hage...
Erik N

Innlegg HeidiT Lør Aug 06, 2022 20:48

HeidiT

Innlegg Nienna Lør Aug 06, 2022 22:07

Ja, jeg har nok sett alle sekkene med jord på bildene dine :) Og tenkt at det må bli dyrt, og enda dyrere nå som alt er blitt dyrere, osv. Jeg er ikke innfødt rogalending, men oppvokst på en bergknatt nord for Bergen. Og på Jæren skal du ikke ta mange spadetakene før du støter på stein. Så jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din , Erik N :)

Men jeg har en stor hage med mange gavmilde trær som raust strør om seg med vissent løv, og etterhvert har jeg skjønt at det enkleste er det beste. Og det er å la naturen gjøre jobben. Jeg har bare satt av et passende område bak en rekke med barlind, og der legger jeg utover hageavfall. Jeg har til og med sluttet med kompostbinger. Det er jo ikke nødvendig :) Løv og hageavfall nedbrytes fortere når det ligger utover i tynne lag. Når jeg trenger jord andre steder i hagen tar jeg den derfra. Raker bare unna det øverste ukomposterte, og finner raskt svart og porøs kompostjord.

Det hender at jeg blir litt lei av å lese standard planteanvisninger der kukompost og andre dyre remedier fra hagesentre inngår. Og dessuten misliker jeg at det fortsatt er lov å omsette torvjord. Av miljøhensyn. Så plantene mine får bare det vi har i denne hagen :) Gullvann er forresten helt utmerket til roser og klematis.

De fleste ville nok hogget ned de fleste trærne på eiendommen, de er mange og store. Men under overflaten har røttene tydeligvis funnet sammen i et slags fellesskap sammen med soppmycel. Hagen er stappfull av planter, busker og trær, og alt vokser så det knaker uten hjelp fra utvalget på et hagesenter :)

Jeg er ganske sikker på at noe av naturen som gikk tapt da anleggsmaskinene kom og raserte hagen din, Erik, vil gjenoppstå, om enn på mindre areal. Det du viser på bildene dine ligger an til å bli veldig fint, frodig og skjermet.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 22:20

Jo, min QE-busk er enorm, og plassen den står på ideell. Derfor står det for mye akkurat der, og derfor må jeg få redusert den. Ved søk på nettet oppgis høyde på 10 fot (slik min er), men bredde på bare 3-4 fot, noe min ikke er (den er omlag 2,5m i diameter), men det kan jo skyldes at den ikke klarer helt å holde balansen. Jeg har lite vindskydd fra sørlige retninger, så vinden kan jo også ta voldsomt, og dermed rykke den litt laus. Egentlig står den på en fylling, og vi har hatt for vane å hive alt som minner om vegetasjon nedi der. I tillegg fant jeg, da jeg gravde opp nedi der, at røret som takrenna går ned i munner ut ikke langt ovafor rosebusken. Med god drenering i fyllinga og stadige tilskudd av ymse vegetabilsk halvråtna, gras og gammal jord osv., er nok omsetninga stor. Den har jo brukt noen år på å bli så stor, og særlig de siste, våte, åra har den lagt enormt på seg. Som sagt, har jeg aldri skåret den, ikke en gang stusslige greiner. Den har hatt en funksjon som innsynsskjerming og som vindskydd.
Jeg har ikke noe å si på Hageland på Litlesotra ("Sartor"), og har hatt superservice da de holdt til der de var før. Nå var det liksom annerledes, så derfor spør jeg litt. Noen hagebutikker/ gartnerier/ omsetningslagre er bedre enn andre, uansett hvilken kjede de tilhører. Det er vel kanskje blitt sånn som med Rema1000/Rimi/Meny/"You name it", de er digre men minner mistenkelig om hverandre i utvalg.

Nienna: Jeg har også tendens til å kompostere rundt omkring, men nedi bakken er det altså ikke noe eller bare fjell. Er det ingenting må det fylles opp, nå og da. Er det fjell må jeg bygge opp (derfor samler jeg på firkanta steiner) og så fylle på med jord - grus - sand.

Jeg har neglisjert hagen, bevisst, i noen år, for ikke å bli altfor deprimert. Nå som utbyggerne er ferdige, og jeg har klart å omplassere / redde omlag 20 busker, trær og klatrere, må jeg slippe hagedilla fram!

Ja, det ble dyrt. Bare federne (lektene) jeg har brukt til å lage klatrefester med (i stedet for prefabrikerte plastrutenett eller disse tynne balsaaktige en får kjøpt) kosta nesten en tusenlapp... Jeg har fylt opp grunnen der klatrerosene skal stå, etter å ha pella ut sprengstein først. Og så har jeg hivi på plantejord overalt for å øke volumet av jord i grasbakken. 20 sekker "Hagejord", 30 sekker plantejord. Til sammen over 2 kubikkmeter. Dette var noe jeg måtte gjøre før eller seinere, og det var egentlig noe som starta med at jeg fant ut at rottene gikk nede i tomrommet under terrassen...
Erik N

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 22:37

Jaggu er det koslig å prate om blomster og slikt! Hæ?
Erik N

Innlegg Erik N Lør Aug 06, 2022 23:32

Klokka 22.30 var jeg ferdig. Det skal regne att i morra. Jeg har hatt "fri" denne uka, og hver tørre, og halvtørre, time, har gått med. Endelig jord til oppunder armhulene! Herlig!
Jeg har i tillegg til all "syntetisk" jord også brukt av den jorda som ble lagt på framsida i tidenes våteste måned - oktober 2021. Sjøl om det var sprengstein og pukk under, klogga den våte tjukke jorda til dreneringa, slik at jeg har hatt problemer med å få graset til å gro. Noen av de buskene jeg i første omgang klarte å redde har nesten ikke grodd til, så dermed måtte jeg igang med dreneringsgrøfter. Denne jorda - som egentlig var prima, men som nå dufter anoksisk, har jeg bredd utover graset på terrassen der det har sunket mye ned. Dermed er det voldsomt mye jord tilført.

Hellegangen består av heller som dels var der, dels er fjerna og tatt vare på fra veibygginga på framsida. Under har jeg først fjerna grastorva, så fylt på jord fra framsida (drensgrøftene), deretter sand, så heller, så tilbakatt med grastorv mot sidene, og tilslutt "plantejord". Nå kommer graset til å tyte oppatt ganske raskt og så får jeg se om jeg kan klare å dressere resten av innvånerne til å tråkke midt på hellene til de har satt seg.
Inkapyramiden ved verandadøra er ikke et idiotpåfunn eller en begynnende blomsteroppsats, men et forsøk på å hindre katta i å - endelig - få kattedass rett uttafor kattedøra. Hun elsker nye dasser, som hun trur jeg lager til henne. Jeg antar hun kommer til å anvende den nye naturjorda under Magnoliaen... De flate steinene som ligger oppå det velfylte bedet er håndplukka og skal brukes til ett eller anna jeg ikke har funni på ennå.

Erik N

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest