Erik N Lør Aug 06, 2022 11:37
Etter å ha blitt påført en revolusjon av hagen, i form av avskoging av nærmiljøet og en omfattende veiutbygging, er jeg i gang med å lage rom inne i hagen. Den normale, naturlige, skjerminga vi hadde i form av furuskog og gamle store busker langs veien, er borte, eller kraftig redusert. Vi føler at vi er alt for synlige når vi er i hagen. Fra å ha hagen åpen, som i en slags lysning - nei vi bor ikke i skogen, men likevel -, må jeg få laga til et par lukkede rom. På østsida er det helt åpent, mot fjorden, og der skal det forbli slik. Mot nærmiljø, veien, naboskap og mot der det var noe som ikke lenger er, må jeg lage barrierer og halvgjennomsiktige konstruksjoner. Hovedsakelig basert på eksisterende trær og busker, men med hjelp av stillas-aktige oppbygginger, espalierer, e.l. Det er så forferdelig mye som er borte, hele hagebiotoper, hundrevis av planter jeg savner og fortrenger at jeg har hatt.
Prosjekt 1 er i sørenden av den terrassen som har liggi uttafor huset mot fjorden i hundre år. Terrassen er en terrasse, altså en flat, opphøyet jordvoll. På utsida er den sikra med en lav, hvitmalt (grønn-grå-svart av ekstreme og aukende nedbørsmengder) mur. Plantene som eksisterer og skal starte og ende denne barrieren, er en W. floribunda, japansk blåregn (vest) og en Queen Elizabeth-rosebusk (øst). Rosebusken er et kapittel for seg, og jeg trenger gode råd når det gjelder den. Jeg trur jeg har hatt den i mer enn 20 år, kanskje 25, Den er planta sammen med en klatrerose - som den har spist opp - og en peon som sto inntil muren, planta der i 1996 - som den er i ferd med å kaldkvæle. I tillegg, som om dette ikke var nok, planta jeg en Magnolia sør for rosa, for 10-15 års sida. Denne er også kommet innunder grensa til dronningas imperium. Rosa er omlag 3 meter høy, og hadde jeg ikke bundet den til muren, hadde den dekka et område på anslagsvis 3m i diameter. Den blomstrer mye, sjøl i et slikt ufyselig år som dette, men har også en direkte funksjon som skydd - for innsyn og vind fra sør.
Rosa må skjæres!
Hver vår kommer jeg for seint i gang. Den er liksom forbi det anbefalte tidspunktet før brokkene av vinter er blitt erstatta med brokker av vår. I sommer har jeg kava meg ned i buskaset og har skåret bort en god del som var mer eller mindre dødt, men det holder ikke. Jeg må ha hjelp!
På andre sida står en blåregn. Den har jeg laga stillas til og dratt den bortover dit, ettersom den på eget initiativ invaderte taket, neden-(innen-)fra. Dermed ble det en pussig mulighet til ei slags bru mellom blåregn og rose. Til den (på den) er det planta en Lykkefund-rose, som skal vokse voldsomt, en liten rød klatrerose (Grand Award) som skal fylle ut en liten flekk der jeg håper å få skåret vekk QE, og en klematis "Multi Blue" som jeg har lest positive ting om på "Moseplassen". Om den ikke utvikler seg bra, har jeg tenkt å få tak i en Montana eller Alpina til hurtig fylling av luftrommet.
Mye ord fra meg, som vanlig, men legger ved noen tusen ord i form av bilder.
Trenger hjelp med rosa, og tips til utfylling av luftrom!