Skift til PC-stil
Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?
Skriv et svar

Søn Mar 30, 2003 0:57

Er det noen av dere som har brukt biter av armeringsmatter som espaljè til klatreplanter? Vet jeg har sett dette på bilder et eller annet sted og det var virkelig lekkert, men kan ikke huske hvor det var. Det var forslag både til portaler og andre smarte løsninger og Jernene var skjært til i passende biter, malt sorte og satt sammen i forskjellige former.

Har sådd en haug med klatrere i år og kommer til å trenge en del "klatrestativer" når de små begynner å bli store.

Søn Mar 30, 2003 8:22

Hei!

Vi satte opp en hel armeringsmatte (kutta litt i høyden) som en buet "vegg" for 2 år siden. Veldig fin som romdeler/levegg. Vi lakkerte den hvit, noe jeg angrer på - rusten begynner å vise seg. Hvis jeg skulle ha satt den opp nå, ville jeg ha hatt den ubehandlet... Jeg har mange forskjellige klatrere der, men også planter som trenger litt støtte f.eks solsikker, gladioler o.l.

Søn Mar 30, 2003 11:07

Hallois!

Jeg har også sett armeringsmatter/del av armeringmatte brukt som 'klatrestativ', men da UBEHANDLET. Jeg ville ikke behandlet mattene (og tenk så kjedelig å male og vedlikeholde dem), rusten blir fin som 'patina' :D

Søn Mar 30, 2003 12:18

jeg har brukt "mattene" rundt trestammer ,som klatrestativ for roser. Jeg har brukt de ubehandla. og det fungerer utmerket:D

Søn Mar 30, 2003 13:05

De enkle, smale har jeg brukt som buer fra bed mot vegg, og klematis, humle, villrose og villvin klatrer villig vekk. Ubehandlet. 10 kroner stykket tror jeg de kosta så de er virkelig et funn å bruke, og jeg kommer til å bruke dem mer i nyhagen også - så fornøyd er jeg.

Søn Mar 30, 2003 13:45

Hvordan fester dere armeringsnettene i bakken? Jeg synes faktisk at disse rustne rutenettene er flotte med planter på, og planlegger å bruke dem litt rundtomkring.

Søn Mar 30, 2003 13:51

I det siste Hagen for alle på s. 11, er der en liten artikkel med armeringsjern som espalie.

Søn Mar 30, 2003 15:02

Takk for tipset :)

Søn Mar 30, 2003 15:38

Jeg bare gravde hull i bakken, stappa dem nedi og festa andre enden i veggen, men da blir det selvfølgelig en bue.

Det jeg kunne tenke meg i ny-hagen er å støpe fast "føtter" med jevne mellomrom, feste tømmer (2x4 som jeg har laget hull i på forhånd) og feste mattene mellom dem. Kanskje en planke på toppen også. Hvis man i tillegg lager en liten vinkel på det så skulle det bli ganske stødig og tåle en del vind. Det står mellom det og litt enklere trevegger.

Tir Apr 01, 2003 9:38

I siste nr. av Hagetidend (som jeg sitter med på pulten NÅ) er det et bra innslag om forskjellige "klatreløsninger", bla armeringsjern. :)

Tir Apr 01, 2003 9:43

Kjøper man disse armeringsnettene i byggevarebutikker?

Tir Apr 01, 2003 9:48

Vi har det på den lokale trelasten.

Tir Apr 01, 2003 9:50

JA, eller hos murerforretninger, eller hos stålgrossister.

Ons Apr 02, 2003 0:58

Hvorfor har du Frode fått nytt Hagetidende når ikke jeg har fått? :(

*snufs* jeg vil ha også. Kanskje i morgen..... :hair:

Ons Apr 02, 2003 7:38

Vet ikke Trine, jeg har fått det både hjemme, og her til jobb. Vi (banken) er med i Hageselskapet for å ha Hagetidend liggende til kundene.:)

Ons Apr 02, 2003 10:01

Hva er størrelsen på disse armeringsmattene, sånn cirka?
Skriv et svar