Armeringsmatter som espaljè

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Frode Ons Apr 02, 2003 10:12

Du får armeringsmatter i mange tykkelser, avhenging av hva de egentlig skal brukes til, alstå å armere betong. Om du får dem i forskjellige størrelse med tanke på antall kvaderatmeter er jeg i tvil om. :errr:

Jeg har en matte hjemme nå som skal brukes til armering av garasjegulv, tipper denne er ca 2,5 + 6 m.

Sjekk om butikken du evnt. går til har kapp av armeringsjern, det er ikke usannsynlig.
Frode
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Ons Feb 22, 2006 10:51

Dette var en fin tråd. Det jeg trenger nå, er flest mulig bilde-eksempler på disse armeringsgreiene i hagen. Gubben er megaskeptisk nemlig og kan nok kun overtales hvis han SER (han kan ikke det der med å se for seg ting inni hodet bare det ser hvertfall ikke pent ut i så fall) at det blir bra.

Så dere som veit dere har bilde av dette i albumene deres, gi meg et lite vink! ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line Cathrin Ons Feb 22, 2006 10:57

Skal til med en levegg til roser og clematis selv med armering nett har jeg tenkt. Men jeg kommer til å slå stolper ned i bakken og feste matriale til dem for så å spikre armeringsnettet til det. Dette fordi jeg skal ha en portal inni løsningen også.

Men jeg har så veldig lyst på slike runde som i haven i hune. Men som gubben sier " du skal være bra sterk for å få bøyd dem til " Så jeg lurer jo veldig på hvilken dimmensjon jeg må få tak i til søylene.

Jeg skl få tak på det hagen for alle altså- :^:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sigrid Ons Feb 22, 2006 11:10

Gubben satte opp armeringsnett til villvinen i fjor:

Bilde

Jeg har dessverre ikke noe egnet bilde tilgjengelig, som viser hvordan det ble da villvinen vokste til, men den dekket absolutt hele nettet i løpet av sommeren.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hønemor Ons Feb 22, 2006 11:15

Jeg fant en fin artikkel på nettet i fjor:

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta ... 2005_1.pdf

(også håper jeg den linken funker....)

Vi har brukt armeringsnett til to buer innenfor porten vår, men vi ser at vi kunne stivet den bedre av med sterkere jern, når den blir full av grenere og bladverk er vi redd snøtyngden kan være tøff. Men DET kan vi jo gjøre denne sommeren!

I tilleg skal vi ha opp flere vegger, både rette og buede, de ksal festes til trestokker osm bankes ned i bakken.

Kjempestilig med de ruste nettene, både sommer og vinter!
(og hadde jeg lært med dette lenke og bilde greien kunne jeg lagt ut bilde av buene :oops: - men det ligger i albumet mitt, under hagen vår!)
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Ons Feb 22, 2006 11:44

Bilde

Dette var det vel du ønsket å vise fram Hønemor. :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knoll Ons Feb 22, 2006 11:49

Hørte på pris hos en Smith her i Kristiansund.
2x5 m, 3,4 mm tykk - Kr. 239,-
De hadde også flere tykkelser!
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tinkabell Ons Feb 22, 2006 11:56

Er der noen triks for bøying av mattene til f.eks. buer? Hva er max diameter på stengene for å bøye disse med (dame)håndmakt?
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knoll Ons Feb 22, 2006 12:11

Tinkabell skrev:Er der noen triks for bøying av mattene til f.eks. buer? Hva er max diameter på stengene for å bøye disse med (dame)håndmakt?

Det damen jeg snakket med sa var at 3,4 mm var ganske ok, men når man kom oppi 5mm så bli det litt for tungt. MEN samtidig bør man jo kanskje gå for 5mm for stabilitetens skyld?
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hønemor Ons Feb 22, 2006 12:25

Du klarte det du, LineCatrin!

Skal man bøye nettet er det en fordel å være to, men man behøver ingen mannskraft ;) . Legg en planke over nettingen der bøyen skal være - en står på planken - den andre "bretter" nettet ved planken. Hvis du vil bli "sterkere" kan du tre jernstenger, el l inn i nettet for å lage vektstang - men nettet har da lettere for å bulke seg.

Brett heller for lite enn for mye om gangen!!
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Knoll Ons Feb 22, 2006 12:36

Hønemor:
Hvilken tykkelse brukte dere da?
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Idefix Ons Feb 22, 2006 12:47

Jeg har satt opp pergola av armeringsnett. Skikkelig sveiset, slik at det står for en ny nyttårsstorm. Jeg har også en rosebue i armeringsnett. Ellers har jeg brukt armeringsnett mellom 2 trær for å gi romfølelse og kle inn åpne steder med klatrevekster.

modules.php?set_albumName=album1193&id=H_straid_107&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php

Her er det badekaret som er kledt med armeringsnett i rundt, for å gi klatreplantene en mulighet til å kle alt inn i frodig bladverk og vakre Clematisblosblomster. Fremst i bildet skimtes enden på pergolaen som er kledt med gullhumle.
Fortis et Liber!
Brukerens avatar
Idefix
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Ida Ons Feb 22, 2006 13:06

En liten kommentar bare: pass å når dere setter opp mattene at det ikke er et problem at det renner rust fra dem, fks mot hvit husvegg...for selv om selve matta i seg selv er pen som rusten, så er ikke rustrenninger noe særlig.
Ida

Innlegg miamaria Ons Feb 22, 2006 13:34

Ida skrev:selv om selve matta i seg selv er pen som rusten.

- det er vel akkurat der gubben min ikke er helt enig! :lol:

Kjempeflott med så mange synspunkter og jeg ser at flere også legger bildelinker slik jeg har ønska meg. Men kom gjerne med mer, jeg tror jeg trenger tungt skyts her. ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg tullerusk Ons Feb 22, 2006 15:13

Kjempeflott tråd. Jeg flere ganger prøvd å ymte frampå om armeringsmatter, men da får jeg kraftige protester altså, skrap og rustne jernmatter nei det kommer ikke inn her !! Han er bare så vanskelig!

Men jeg gir meg ikke så lett, om han ikke vil ha armeingsmatter så får han komme opp med et alternativ som er like bra eller bedre :evil:
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Idefix Ons Feb 22, 2006 16:00

Jeg har prøvd det meste hva alternativer til armeringsmatter og armeringsjern som finnes på markedet. Plast er stygt og blir påvirket av solas uvstråler. Marner opp.
Kjøpte rosebuer, pyramider osv. De ser jeg på som engangs. Maks 2år. Tåler ikke våre snømasser.
Treverk. Pent, men krever mye vedlikehold for å holde seg pent. Må overdimensjoneres for å tåle snømengdene.

Slik jeg ser det finnes det bare et alternativ som kan matche armeringsnett. (Men da blir prisen adskillig høyere) Ferdigkjøpt hundegård på rull. Da slipper man rustent jern som "renner" og alt er blankt å fint. Tror det er 20 års garanti.
Personlig synes jeg rustfargen på jernet står godt til plantene. En anonym bakgrunn som lar plantene få inneha hovedrollen.
Fortis et Liber!
Brukerens avatar
Idefix

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester