Armeringsnett - levegg

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Armeringsnett - levegg

Innlegg Torbjørn Tir Jul 11, 2006 23:55

Jeg er på jakt etter en smart løsning på min leveggproblematikk. Jeg skal skille sitteplass fra gårdsplass, og synes dette med armeringsjern så fornuftig ut. Det jeg imidlertid er avhengig av er muligheten til å fjerne dette på vinteren for å få unna snøen.

Noen som har erfaringer i så måte? Evt andre mobile leveggløsninger?

Hva kan/bør jeg ha av beplantning, som både dekker på sommeren men også tåler at klatrestativer forsvinner på vinteren?
Torbjørn

....flytta til ny hage....leter etter moivasjon...!
Brukerens avatar
Torbjørn
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nybegynner Ons Jul 12, 2006 0:08

Hva med Humle da? Den starter jo helt på nytt hver vår. Vokser masse og dekker veldig godt iløpet av sommeren. Den trenger kanskje et par år før den har fått satt seg skikkelig, så de første årene kan du jo suplere med f.eks. ettårige sommerklatrere. Erteblomst f.eks.
Om alle mennesker hadde en hage å stelle med,
ville verden endelig få leve i fred.

Janne - Kathrine (klimasone H5)
Brukerens avatar
Nybegynner

Innlegg Lissa Ons Jul 12, 2006 0:22

jeg ville også satset på humle ja. for å få blomster og lukt inni kan erteblomster eller vivendel pryde humlen. vivendel er flerårig foressten, men starter også fra scratch hvert år!
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sigrid Ons Jul 12, 2006 8:35

Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Ons Jul 12, 2006 9:16

Dersom du har mulighet for permanent feste av stolpene kan du henge armeringsnettet på kraftige kroker om sommeren.
Og så må du sikre deg at klatreplantene dine er av den sorten som tåler snølagring på toppen og som kommer fra rota hvert år (om du ikke vil ha ettåringer da).
Av klatreplanter som kommer fra rot kommer jeg i farten på humle som allerede er nevnt, breiskolm og clematis i gruppe 3 (skal beskjæres ned hvert år).
Du kan jo kombinere dette med andre planter som prydbøner og erteblomster...
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Torbjørn Ons Jul 12, 2006 9:28

Jeg har tenkt på muligheten for å lage et system hvor mattene hektes av før snøen kommer, mens stolpene står igjen. Det kan gå. Er mattene så stive at de står oppreist kun med feste i bunnen og ikke sideveis?
Torbjørn

....flytta til ny hage....leter etter moivasjon...!
Brukerens avatar
Torbjørn

Innlegg smg* Ons Jul 12, 2006 9:39

Torbjørn skrev:Jeg har tenkt på muligheten for å lage et system hvor mattene hektes av før snøen kommer, mens stolpene står igjen. Det kan gå. Er mattene så stive at de står oppreist kun med feste i bunnen og ikke sideveis?

Du må ha feste på hver side, ja. (De kan nok stå, men de vil vaie - litt varierende av hvilken kvalitet og høyde du velger.) De er også ganske "rå" og skarpe, så det er greit å ha stolpe som ytterkant (på de loddrette kantene, altså). Iallfall der hvor det er naturlig å gå tett på dem.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Ons Jul 12, 2006 9:59

Nei men hallo, det var jo lurt! Bare å hekte dem på, og så ta dem bort/legge dem ned om vinteren. Jeg har nemlig drøyet hele greiene, for jeg er så usikker om ikke dette blir stygt å ha stående om vinteren. xx(

Men da er det jo bare å sette opp stolper, ha hektefester på dem og så rett og slett prøve det ut! Ha dem på hvis det er fint, ta dem vekk hvis det er fælt. Snedig. :D
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frøydis Ons Jul 12, 2006 11:01

Her fikk jeg også en ny ide, men jeg tror jeg går for en toppdrager mellom stolpene, så kan nettet festes i toppen også.
Frøydis
Brukerens avatar
Frøydis

Innlegg smg* Ons Jul 12, 2006 11:07

Frøydis skrev:Her fikk jeg også en ny ide, men jeg tror jeg går for en toppdrager mellom stolpene, så kan nettet festes i toppen også.

Sikkert lurt - for om det blir for mye "bevegelse" i nettet (f.eks i vind) vil det antakelig skade plantene.
For SKIKKELIG feste går det an å se for seg to liggende impregnert-dragere i flukt med jordoverflaten (eller to rader med stein) som man trer nettet mellom også. Alt går an - det tar bare litt tid, erfaring og/eller fantasi.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest