Hvordan plassere/bruke pallekarmer

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg magnolia Man Apr 09, 2007 20:29

Moderator, jeg vil slette det ene innlegget men det er ingen rute for sletting av innlegg, slik som det pleier å være.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne-Marie Man Apr 09, 2007 20:34

magnolia skrev:Moderator, jeg vil slette det ene innlegget men det er ingen rute for sletting av innlegg, slik som det pleier å være.

Jeg har slettet det for deg nå.
Admin/Anne-Marie
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Apr 10, 2007 8:22

Takk!
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Tir Apr 10, 2007 12:20

Slik tenkte jeg sånn cirka. Her blir "inngangen" for smal for gressklipperen, men en på jobb sa det er bare å kutte pallekarmen og sette beslagene på igjen. Så hvis det stemmer så går det lett å gjøre den litt bredere. Har laget forskjellige farger for de forskjellige høydene - tre i høyden på rekka mot nord, så er det to i høyden på resten unntatt de to i front som er bare en.

Det hvite rundt er ugresset som klippes med gressklipperen... Vurderer å legge duk og singel inni der, kanskje.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg AnneG Tir Apr 10, 2007 18:10

Hvis du har planer om sitteplass eller noe der inne, ville jeg passet på å få den stor nok. Ikke noe er kjipere enn å ha lagt masse arbeid i dette, og så er det akkurat for trangt. Sett f.eks. ut en stol og et bord, eller så mange møbler du vil bruke, se hvor stor plass du trenger til armslag og å få stolen fram fra bordet, gå rundt osv, legg hageslangen rundt og mål. Da ser du fort hvor stor plass du trenger inni pallekarmringen og hvor mange pallekarmer den bør bestå av i hver lengderetning.

Nå vet ikke jeg om du egentlig har tenkt på å ha noen sitteplass der heller... Men det ene tar det andre (been there osv.), og vips så har man noen ønsker man egentlig ikke visste at man hadde. Greit å ha tenkt igjennom det på forhånd i hvert fall... Og du har jo plass til mange pallekarmer. Og for guds skyld, IKKE lag inngangen for smal for gressklipperen!!! :lol:

Ellers ser det jo kjempeflott ut. Det å dyrke i pallekarmer er kjempefint, og det er jo så mange vakre grønnsaker, urter og blomster man kan sette sammen. Hadde jeg hatt stor plass, skulle jeg hatt mange pallekarmer. :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AnneG Tir Apr 10, 2007 18:13

NB! Kom bare på en ting mtp duk og grus...

Du kommer antakeligvis til å søle en del med jord ifm planting i pallekarmene hvert år. Den jorda som detter på innsiden kommer det garantert til å spire ugress i. Lett å røske opp med duk under, men endog... Hvis du først skal legge et fast dekke der inne, ville jeg enten gått for stein, eller trelemmer, da disse lett kan kostes rene.

Bare en tanke... :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Ons Apr 11, 2007 9:41

Ja, jeg har faktisk tenkt på det med den grusen, derfor heller jeg vel fortsatt mot å bare ha gress der og klippe med gressklipperen. Men så tenkte jeg at hvis jeg har duk og singel, så er jo det området fix ferdig hvis jeg etterhvert vil gjøre om igjen - da soper jeg bare sammen grusen, fjerner duken - og vips, under der er bare jord. :)

Eneste at den er noe hardpakket og kjip uansett da... Hm. :roll: Hvis jeg har sånn liten-grus (sånn hakket større enn strøsand), er det ikke bare å rake da, så dør ugresset? Hvor mye grus bør man forresten ha oppå en duk?

Jeg lurer forresten på at det vil bygge for mye, jeg vil ikke grave. Jaja, jeg har visst noe å gruble på her. :lol: (Heldigvis er det fortsatt snø, så jeg kan faktisk fort gå opp hvor stort dette blir! Bare det ikke regner bort før jeg får tid, så.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg JorunnEB Ons Apr 11, 2007 18:03

Vi hadde jordbær og noe grønnsaker i pallekarmer tidligere. Disse var beiset, men etter 3-4 år begynte de å råtne, og hjørnejernene begynte å ruste. VI hadde kledd de med sot plat innvendig, men dette ble hullete etterhvert.
Hva gjør dere for at dette ikke skal skje, og bytter dere jord i disse kassene?. Kunne være interessant å prøve igjen , men det blir mye arbeid, og det går jo mye jord, og da hvis det må fjernes etter noen få år så er det litt betenkelig.
Naturen er uhåndterlig, men jeg gjør så godt jeg kan
Brukerens avatar
JorunnEB
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lene i Fredrikstad Ons Apr 11, 2007 20:28

JorunnEB skrev:Vi hadde jordbær og noe grønnsaker i pallekarmer tidligere. Disse var beiset, men etter 3-4 år begynte de å råtne, og hjørnejernene begynte å ruste. VI hadde kledd de med sot plat innvendig, men dette ble hullete etterhvert.
Hva gjør dere for at dette ikke skal skje, og bytter dere jord i disse kassene?. Kunne være interessant å prøve igjen , men det blir mye arbeid, og det går jo mye jord, og da hvis det må fjernes etter noen få år så er det litt betenkelig.

Ja, nei, jo - tiden vil vise hva jeg skal gjøre.
Jeg har hørt at de holder noen år, og de årene har ikke gått ennå, så jeg lever (nokså) ubekymret inntil videre.
Men jeg har tenkt at jeg kan jo skaffe nye pallekarmer om noen år og så bare bytte dem ut.
Evt. bruke pallekarmbedene som skjelett for en mer solid konstruksjon.

Men altså - inntil videre gleder jeg meg over at pallekarmene bare trengte et strøk beis - og så ser de like fine ut som de var da jeg satte dem opp for to år siden. :mrgreen:
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg solstråle Tor Apr 12, 2007 11:23

Hei!
Kjempe bra idèer med palle karmer, felleskjøpet er stedet om noen vil ha dem rimelig, her på strøket koster de 20,- pr stk og da er de i virkelig god kvalitet.
Hva om jeg skal plante poteter, eller rot grønnsaker...hvor mange i høyden må en da beregne? 2-3 eller
solstråle
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg miamaria Tor Apr 12, 2007 11:28

Jeg mener det holdt med 2 der jeg hadde gulrøtter, og jeg har hatt 1 i høyden der jeg har hatt løk. Men disse har stått direkte på jordgrunn (men ganske steinhard).
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg solstråle Tor Apr 12, 2007 11:31

tror du det er nok med 2 til poteter også?
solstråle

Innlegg miamaria Tor Apr 12, 2007 11:53

Ihvertfall hvis det er jordgrunn under. Det kommer vel litt an på hvor høyt opp man fyller jord i karmene også, men jeg synes to holder til det meste. Hadde tre til gulrøttene første året, men det var like fine gulrøtter i fjor da de fikk bare to. Der jeg bruker tre karmer, så fyller jeg dem ikke like høyt opp som der jeg har tre, jeg bruker den øverste delen av karmen som vindskydd. :) Da blir det ikke en hel karm i forskjell på 2 og 3, for å si det sånn.

Poteter har jeg ikke erfaring med, men jeg ville forsøkt med 2 hvis jeg hadde få karmer, og smelt til med 3 hvis jeg hadde god tilgang. :)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Apr 12, 2007 12:16

Med poteter er jo pallekarmer genialt. Du kan ha en høyde på 1, sette potetene og legge over litt jord også fylle på jord og pallekarmer i høyden etterhvert som potetene vokser. De danner røtter (og poteter) oppover stilken når du fyller på jord (= hypper jord). Det er ihvertfall det jeg har lest. Jeg har ikke prøvd selv - ennå.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ane Tor Apr 12, 2007 12:34

Eg ser på bilda på dei svenske pallekarm sidene at den delen av karmen som har hengslene, den spisse delen, nedover, ned i jorda. Kva med ugras når ein då stikk hol på markduken? Eg vil ha to rekker med pallekarmar og ein sitteplass mellom, og kommer til å irritere meg grønn dersom ugraset kjem opp der eg stikk hol på duken.
Ane
Brukerens avatar
Ane

Innlegg magnolia Tor Apr 12, 2007 14:02

Ugraset vokser ikke opp hvis det er mer enn 20 cm jord i pallekarmen. Fyll på minst 30 cm, så er du sikker i tilfelle det blir hull. Om et par-tre år er ugrasrøttene under duken råtnet.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester